Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
JonasP

En gammal yacht räddas till eftervärlden

Rekommendera Poster

För ett tag sedan hörde en kompis av sig och undrade om jag ville vara med och segla några veckor i sommar. Han var inblandad i ett projekt som behövde kappseglingserfarenhet till besättningen.
Han berättade lite om att båten först ska renoveras inför sommarens deltagande i jubilieumsregattan för OS-seglingarna i Nynäshamn 1912 där Iris II faktiskt var med för 100 år sedan!
Efter att ha ägt en Mälar 22a som tonåring klappar mitt hjärta lite extra för långa, smala, gamla båtar så självklart tackade jag ja till att vara med på det här äventyret.

Härom dagen mailade han länken till bloggen där de berättar om renoveringen: http://therestorationofanoldlady-iris2.blogspot.com/

Det är lite mer jobb än en vanlig slipa-måla-fenissa vårrustning, men bara lite! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forumet verkar litegrann ha tappat målföret, rimligen av pur beundran? ;-)

Iris II är ju en något bedagad skönhet, men tycks ha hamnat i mycket goda och flitiga händer.

Är ju själv bara plastbåts-nisse, men tror ändå att stålspant var nån sorts övergångslösning och därför rätt ovanligt?
Litet ovanligt även med tvärställt förligt förtöjningsknap? (Påminner vagt om ostindiefararen. :)

Lyfter tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, ja. Det är väldans tyst.surprise Men många frågor här i träavdelningen handlar ju om hur man slipar/lackar durkar etc eller kan slippa lacka smådetaljer. Detta arbete kanske är lite mer än man orkar ta in då? wink
Själv har jag inte kunskap eller driv att göra sådana här stora renoveringar men jag gillar dom som har det och hjälper till där jag kan.

Nåväl. Jag är inte med på vad du menar med övergångslösning med stålspant riktigt? Det var ganska vanligt att man använde stål till i alla fall en del av spanten. När man började med det vet jag inte riktigt.

Den där knapen tycker jag också ser heltokig ut, jag hoppas att det blir en snyggare lösning. Jag gillar infällda knapar, det är snygg som tusan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att det skulle kännas mer naturligt att skriva eventeulla kommentarer om projektet direkt i bloggen istället för att kommentera bloggarens kompis tråd om bloggen här på MG...men det är ju bara jag...smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Phil heter jag - det är jag som driver jobb på båten.

Jag är också osäkert vad du menar med övergångslösning. Båten ( och många andra) var byggd med ett blandning av stål och trä spant. Ett konstruktionstyp som heter komposit långt innan plast! Den större förändring vi utför är att byta förzinkadestål med rostfritt, och användning av rostfritt bultar istället för nitar - A4 rostfritt blir lite för hård/stark för använd som nit.

Håller med den förtöjningsknap... Men tyvärr Jonas - det blir ingen infälld knappar på den här båt. Dom passar väll om man har flushdäck, men hon har ett relingslist som är nästan 100mm - så ingen behov och dom kommer ser knasig ut.

Låna Dobra om du vill leka med infälld knappar! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Phil!

Hahaha, jag misstänkte nästan att det inte var ett alternativ på Iris. Jag skulle inte blir förvånad om det såg ut så orginal? Har jag fel om jag gissar att det är en äldre lösning, jag har för mig att jag har sett det på någon riktigt gammal båt förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talade har jag inte tänkt så mycket varför det ser ut som det gör. Lite annat som känns viktigare just nu!

Ska kolla om den är strukturellt fördel med den tvärs, eller om det är bara mode ca. 1905! ;-)

Ett sak som jag tänkte på direkt - tamp kommer i samma vinkel mot halkip utan att båda standing parts ( behöver svensk ord för det) sitter tillsammans dvs lättare att hantera... Kanske...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oyroligt fin båt IrisII har fluktat efter den i flera år. Lycka till med renoveringen den kan bli hur fin som helst.

Med tanke på knaparna så har jag inte reflekterat på det tidigare att de är åt fel håll. Men så sitter de på min båt med så det  nof så förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...