Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
vatab

Dokument för långsegling

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag planerar att dra iväg på långsegling innom snar framtid med en 55 fotare

Så vad behöver man fundera lite extra på när det bär iväg.

Vilken typ av dokument som alltid måste finnas med.

Vad får man räkna med för budget för ett år typ per person,jag vet att det kan variera men ett genom snitt?

Måste man gå någon mera utbildning för att segla ut på haven,jag har skeppare klass 8,och VHF intyg,samt motorexamen klass 8.

Måste båten vara utrustad på någon extra utrusning.

Vilka regler gäller i Engelska kanalen.

Hoppas på lite tips från er som redan har gjort resan.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Mats. 

Din första fråga är rätt svår att besvara eftersom vi inte vet vad du redan har tänkt på. 

När det kommer till dokument m.m så är väl det krångligaste att få ordning på allt i Sverige med skatteverket m.m   Pass är ju väldigt viktigt,  det kan också vara bra att förboka i vissa marinor om du har tänkt att ligga en längre tid under vissa säsonger på vissa ställen.  

Budget är väldigt svårt att svara på också man kan i princip segla på vilken budget som helst (inom rimlighet)  beroende på hur mycket du vill ligga i marinor, äta ut m.m  

Sedan har du ju en rätt stor båt, så där kommer den största utgiften för dig ligga jämfört med dem som seglar båtar under 40FT   jag skulle lägga mig på ca 15 000 i månaden. 

Du behöver inga fler utbildningar,  men kan ju rekommendera att du tar en utbildning för väderprognoser, läsa gripfiler  eller liknande.  

Utrustning är något du bestämmer själv, jag hade dock aldrig rest jorden runt utan: 

Absolut nödvändigt:  Livflotte, EPRIB,GPS, plotter,väderfax, radio, radarvarnare. nödrakteter BRA KAMERA, solpaneler/vindkraft, autopilot. 

om du har råd hade jag investerat i, RADAR AIS, navigations utrustning till PCn.  watermaker. Sattelittelefon. 

PS.

Resevdelar, och sedan reservdelar till reservdelarna och sedan reserv till reserv, reservdelarna .  

Trevlig resa! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka regler gäller i Engelska kanalen?

Inga särskilda regler.

Som vanligt, gå tvärs över trafiksepareringar. Ger betydligt längre segling på sina ställen där man ska korsa leder som delar sig åt olika håll och varje ska korsas vinkelrätt.

I tyska områden har man koll med radar från land och risk för flera tusen kr i böter om man slarvar. Max 15 grader kompasskurs avvikelse från vinkelrätt trafiksepareringen. Kustbevakningen älskar att ta en tur ut med helikoptern. Den turen betalas av böterna skulle jag tro.  

Anropa engelska hamnar i förväg några minuter innan ankomst. Man kan få ligga och vänta på att angöra hamnen.

Åtminstone de som har färjetrafik eller mycket nyttotrafik. Var beredd på att bli anropad och lyssna på VHF:en. Kan vara svårt att veta att det gäller just min båt anropet gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mats

Långsegling? Ska du till fjärran länder och över stora vatten bör du noga förbereda dig och båten. Att ge sig av ändå är våghalsigt och du kommer att möta förhållanden som du antagligen inte anar idag.

Rekommenderar Oceanseglingsklubbens kurser och ett medlemskap där.

Du måste kunna tidvattenberäkning och s a säga övat med kortare överseglingar t ex Östersjön runt, upp till Norge och över till exempelvis Skottland, Shetland och tillbaks hem igen.

Tidvatten i Engelska kanelen och runt England, Skottland, Franska kusten bl a är upp till 6 m och har strömförhållanden (roots) som kan bryta ner mycket större båtar än din.

Om du utbildar dig och förstår allvaret i det du vill göra, så kommer du att långsegla först om ett par år och kunna njuta av den säkerhet som förberedelser ger dig.

Du ska inte ha en båt med frihängade roder eller smal fenköl och platt botten som ger stötig gång. Sånt orkar man inte med i längden. Liten sittbrunn är bäst och självlänsar ska kunna tömma på kort tid. Öppen akterspegel? Nej !!! Du kommer att se sådana, men det är inte rekommendabelt att skeppa in ett ton vatten.

Rodret måste skyddas av lång köl eller skeg av skälet att det är så mycket skräp, stockar och träd, fiske- och lastnät mm i havet.  Propeller ska var fast och kunna mekaniskt spärras så den inte roterar vid segling.

Bottengenomföringar ska vara så få som möjligt och av marin brons. Inte de billiga mässingskranar man säljer i båtbutikerna. Sånt duger bara i pannrummet hemma.

Vattentäta skott är viktigt då det flyter hundratals tappade 40-fots containers i marvatten och dom ser man knappt. En plastbåt med stort hål sjunker snabbt.

Ankarspel ska överdimensioneras och tro inte på säljarsnack om vad som är lagom. Välj minst nästa storlek större. Ankarrulle över peke är uteslutet. Det håller inte. Din 55-fotare kräver tunga och flera ankare, minst 80 m kätting, ankarvikt och ankarbojar.

Livflotte är självklart och den ska inte vara stor för det är bättre att ligga trångt. Alla ombord måste träna  att med kläder ta sig upp i livflotte och det är INTE lätt. Kvinnor med stor barm eller överviktiga personer med mage klarar inte ta sig upp med kläderna fyllda med vatten dessutom.

Revsystem måste vara utprovade och besättningen samtrimmad för att klara hårt väder. Du kommer att råka ut för hårt väder. Kutterstag och stormsegel ska finnas och vara utprovade, liksom skotpunkterna. Fall och skot i Spectra. Segla aldrig med bara rullförsegel. Hakbeslag för vanten är kasst.

Du bör ta kortvågslicens och skaffa den radioutrustning som krävs (Ham-radio, ATU, akterstagsantenn, sintrat jordplan under båten, HF-spärrar mm) för att tanka ner gribfiler d v s väderprognoser till en laptop. Södertörns Radioamatörer har bra kurser.

AIS klass B är nödvändigt att ha. Klass A är dyrt med mycket bättre. Fartygstrafiken är enorm. Du kommer att bli övervakat av kustbevakning i bl a Engelska kanelen och det är djävligt dyrt att göra fel i dessa vatten.

Om du gör 8 knop och ett mötande fartyg gör 25, vilket är vanlig, så har du 12 minuter från det fartyget dyker upp vid horisonten till ni möts. Utkik horisonten runt var 5 min MÅSTE göras. Vakten får inte slappa eller somna. På havet körs fartyg ofta utan en enda man på bryggan i timmar.

Kan du ta hand om benbrott, hjärtinfarkt, gallsten- njur eller blindtarmsinflammation eller t ex allvarliga brännskador ombord? Kan du sätta en kateter mot urinträngning? Inte det? Urinträngning innebär döden inom 24 timmar om inte urinen tappas ur. Ett skeppsapotek och hur man använder det, alltså en riktigt bra sjukvårdskurs, är ett måste.

Kan du brandbekämpning? Är alla luckor täta? Finns det sjökojer som är trånga och har säkerhetsbälte så man ligger kvar?

Hur klarar du sjösjuka? Om någon är sjösjuk innebär det stor ansträngning på övriga ombord. Utmattning är det farligaste. Man måste äta mycket eftersom det går åt mycket energi. kan ni laga bra mat under gång i hårt väder. Sitter kastrullerna fast om det hoppar? Ett tätt förkläde med avrinningsficka ska kocken ha på sig.

Autopilot havererar ofta och då förstås i hårt väder. Rekommenderar vindstyrare typ servopendel som styr med båtens roder. Sailomat, Monitor och Windpilot funkar. Dock ej tidiga Windpilot s k vindroder.

Alla myndighetspapper och försäkring mm är bara det ett projekt för sig.

Det här är bara några exempel och ett kort inlägg. Mer finns. Listan är lång. Sikta på att allt ska funka i worst case.

Sikta på segling 2014. Du kanske tycker jag målar fan på väggen och visst har folk seglat utan allt detta. Ibland går det, men ofta blir det stora och farliga problem.

Allt som kan gå sönder, kommer att göra det.

Var inte naiv. 

Jurre

post-10021089-1394236925,812_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jurre, det känns som du inte vågar lämna bryggan om det inte är i tanker.

Först vill jag påpeka att majoriteten av de båtar som korsar haven idag är produktionsbåtar från Frankrike och tyskland, fenkölade,breda med dåligt skydd för roder.  Dessa båtar verkar inte ha några större problem. så din överdrivna rädsla/negativitet för dessa typer båtar är helt onödig. 

AIS är väl inte helt nödvändigt att ha, då finns det helt klart viktigare saker att prioritera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka synpunkter av ovanstående (nu nedanstående.) Men frågan är om man ngnsin kommer iväg då? Tror fortfarande på devicen att det INTE är få förunnat!

Visst det kanvara /är farligt ibland... men so what. Antingen har man det i sig eller inte, är man rädd så kanske man ska göra ngt. annat. Det går ändån inte att kompensera med utrustning. Vi kanske är från olika världar lite... (inget illa ment!) Men mina förebilder ligger mer på Björklund, Landsell, Moitessier, knox, Slocum osv. Äventyrs lusten är stark.

En solnedgång/uppgång ter sig vacker likadant i en 20fotare för 10.000 som i en Najad för miljonen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte alls med om att AIS inte är nödvändigt. tycker att det är väldigt nödvändigt, Och då en som både sänder och tar emot.

Nattseglingarna blir betydligt enklare och säkrare när man kan se båtar i omgivningen. Att dessutom bli sedd är väldigt tryggt. Att enbart förlita sig på radarn räcker inte.

AIS gör att bl a seglingen i engleska kanalen blir betydligt enklare speciellt om det råder dimma. Vi har gått engelska kanalen 2 gånger och haft ruskig dimma båda gångerna. Hade vi inte haft både radar och AIS hade vi inte kunnat fortsätta.

Hamnkostnader för en 50 fotare i Spanien, Frankrike och Italien kommer du väldigt sällan  under 500 SEK/natt, oftast betydligt mer. Portugal varierar mycket med högsta avgiften i Faro med 74 ¤uro/natt. Lågsäsong blir något bättre prismässigt.
Vi har hittills haft en månadskostnad på mellan 15 och 20 tkr. Där den största kostnaden i sydvästra europa har varit hamnavgifter då ankringsmöjligheterna har varit begränsade. Vår absoluta All Time High var i Messina, Sicilien med 130 ¤/natt el!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett svar till zeven

Nog tusan lämnar jag många bryggor. Personangrepp ska du inte ägna dig åt. Inte minst för att du inte vet ett skit om mig.

Kan nämna att jag seglat New Foundland till Newport. SanDiego runt Baha till Loreto i Cortez hav och det vet du väl knappast var det ligger ens. Hyrt vingelbaljor i Turkiet och åter igen i Loreto (Hunter skräpbåt). Norge från Fröja till Oslo i April. Med infödingskanot från södra Senegal via Gambia till Dakar. Till shetland, Fair Isle, Skottland och med bara den båt jag har nu sedan 29 år nästan 40.000 M. Jag är 70 år och började i farsans båt 1942.

Var har du seglat? Kom igen.

F ö är jag riksmästare i pistol och revolver med Free card till SM. Hojen är en 1400 cc Intruder för jag har bytt ner mig från en R1.

Mina synpunkter om båtar delar jag med Bjelke/Shapiro som jag åhörde och pratade med häromdagen på OSKs möte. Om du inte respekterar mig, så kanske du respekterar våra delade åsikter om vad som duger på sjön.

Ett exempel. Förr var det havererade riggar som var nr 1 i listan av farligheter. Nu är det just frihängade roder som är värsta åkomman i överhavsseglingar. Kolla ARC får du se.

Oförskämdheter tål jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jurre.  person angrepp? vad snackar du om?  

Detta är ett forum, inte en supportergrupp där alla måste vara eniga. Jag delar INTE dina synpunkter med vad man kan och inte bör  segla längre distanser med.  

Vad pistoler och annat du snackar om har att göra med segling har jag ingen aning om.   

Om vi skall tävla om vem som har mest erfarenhet, bara för att det skulle bevisa vem som har rätt och fel? så ber jag dig att växa upp.   Jag kan säga att jag har tillräkligt med erfarenhet från fenkölade båtar över längre distanser för att ha en stark synpunkt om vad som fungerar och inte fungerar att segla med.  Och jag har klarat mig utmärkt utan AIS i över 10 år 

Jag håller med dig om att frihängande roder utgör en stor risk, antagligen en av de största. 

Men jag personligen hade inte givit upp min dröm för det. 

Senast ändrad av zeven | 03 februari 2012 | 19:07

Senast ändrad av zeven | 03 februari 2012 | 20:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan om AIS,  har man råd så tycker jag helt klart man skall investera i det, missförstå mig inte. Men personligen så tycker jag inte att det är absolut nödvändigt, utan då finns det annan utrustning som bör prioriteras enligt mig. 

Ang. hamnkostnader så håller jag med,  som jag skrev tidigare, han bör minst ha en budget på 15 000 i månaden med tanke på storleken på båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priserna på AISerna har sjunkt betydligt och med tanke på hur mycket säkerhet den ger så borde den hamna högt upp på prioritetslistan.

Vi har vid ett flertal gånger haft incidenter med andra segelbåtar nattetid och i dåligt väder för att de har synts så dåligt både visuellt och inte alls på radarn. Hade de haft sändande AIS hade vi i god tid sett dem och deras kurs (kursen gick inte att se visuellt förän de var MYCKET nära) och hade kunnat undvika panik girar i sista sekund. I två av fallen fanns det inte ens någon person i sittbrunnen. I båda dessa fallen korsade de vår väg för om oss isf att falla av (någon grad) och gå akter om oss. Antagligen hade dessa båtar varken radar eller mottagande AIS, för då hade de sett oss. Om de inte sov förståss.....

Vi har även blivit uppkallade av stora fartyg som har undrat om vår kurs. Fartygen var så långt borta att vi inte såg dem visuellt. Men om han skulle gira så behövde han 5-6 sjömil för att kunna agera. Nu tog vi ner seglen och startade motorn och flyttade på oss, vilket var enklare för alla parter. Men tack vare AISen så kunde han anropa oss med namn på VHF vilket gjorde att man reagerade omedelbart. anropet hade annars blivit SailingYacht with posistion XXX motorvessel NNN is calling vilket inte är säkert att man hade reagerat på då vi trodde att vi inte hade några fartyg inom en 10 sjömils radie.

De stora båtarna, har det visat sig, litar så mycket på AISen att de inte uppmärksammar ett litet blip på radarn.

Så för din egen och din besättnings säkerhet skulle jag nog prioritera upp en AIS, Åtminstonde en mottagande (som är billigare). Så ser du även om du inte syns.

För att vara säker på att synas på radarn med mer än ett litet blip. Se till att du har en ordentlig radarreflektor kontrollera gärna med någon som har radar att reflektorn ger det resultat som du förväntar dig att den skall ge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fått en del bra tips som sagt. Tänkte börja med att säga något mer om dokument:

Pass, gärna i två tre exemplar om du ska vara borta länge... EU kortet för sjukvård och ev en försäkring utanför EU. Vaccinationer kan man behöva visa upp ev? Har du mediciner ombord kan du behöva recept på dem, gärna på engelska? Eller inlåst i ett skeppsapotek med egen loggbok. Loggbok är ett juridiskt papper som krävs om din båt är registrerad i Svensak Sjöfartsregistret. Vissa länder kräver Visum. Dessa bör överstämma med hela besättningslistan, den du visar upp...

Sedan försäkringsbrev för båten, minst ansvarsförsäkring. En del marinor vill se detta snarare än registreringsbeviset tror jag... har jag läst ( själv är jag skrivbordsseglare och med en ringa erfarenhet ; )

Fördel med reg i Svenska register är att du får en Call Sign som du kan använda som identifikation. Du får med sådan registrering heller sällan frågor om moms inom Eu då du kan hänvisa till svenska myndigheter... Och då är vi inne på papper för VHF´ n samt ev andra sändare. Har du vapen ombord så krävs enligt svensk lag bara licens men polisen bistår med en engelsk version om du ber dem snällt... Kompetensbevis kan du få i en engelsk version också, gärna med tillägg att det är en relevant nivå för den båt du för befäl på... be snällt som sagt.

Båtstämpel med en båtlogga är bra säger en del, andra har aldrig använt sådan... har jag läst om. Du har säkert läst lika mycket som jag...    noonsite är ju bra tex...

Sedan behöver du de relevanta pilotböckerna för aktuell sträcka samt sjökort. Reeds almenack?

För att kommentera de tips du fått så vill jag bara säga att AIS sedan ca 10 år verkar ha blivit en fungerande standard. Så någon som seglade för 10 år sedan har nog inte sett detta i verkligheten? Kanske... har farterna ökat ute på haven också. För 10-15 år sedan så körde lastfartygen i minst 15-17 knop men idag är man säkert ofta över 20 knop?

Detta, samt kraven på utkik, säger mig att en AIS blir nästan obligatorisk ombord. Ty om man räknar på detta - jag är ju skrivbordsseglare som sagt... - så kan man säga att om du har ca 5 km till horisonten så blir du överseglad på väl under 10 minuter, kanske bara så lite som 6-7 minuter?

En bra AIS kan man ställa in att ha larm. Jag har för mig att Furuno tidigare hade radar som gick att ställa in på att sända tex var 5 minut och larma om man fick ett blipp?

Radar ja, har du radar ska du läsa in vad som gäller för väjningsregler vid nedsatt sikt. Då måste du dels ha radar igång, ett krav, samt ha en person rätt utbildad för dess tolkning, krav, samt följa de väjningsregler som följer vid radarstödd väjning. Inga konstigheter, du vet säkert detta redan?

Till sist, tanken med detta forum är väl att i positiva ordalag och med positiv inställning ge lite av sina egna erfarenheter? Visst kan man kritisera de råd som någon annan ger, det har jag gjort, men då får man ha bra på fötterna. För trådskaparen har största ansvaret att sila mellan raderna.

Och jag är övertygad om att de allra flesta som ställer frågor här på forumet har detta klart för sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och trix om utrustning och papper.

Jag håller på som bäst att bestämma mig för vilken båt typ det ska bli,har nyligen fått upp ögonen för cattamaraner,faktiskt inte helt fel.

Såg av en slump att det var en kille i uddevalla som sålde en intressant catta- PROUT 50 QUASAR kanske lite till årenen men intressant.Annars är jag ute efter en CC båt mellan 44-55 fot,det verkar vara en trygghet att sitta i en center cokpit.

Samt om man ska köpa utanför sverige/europa som sagt det är många pusselbitar i ett pussel,tur är att man har fått tid till ett sådant äventyr som man planerar,(har blivit pensionär i förtid 48 år)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.
Köp många böcker som är skrivna av människor som gjort långa seglingar.
Jag har precis läst ut Arne Mårtenssons 2 böcker om deras segling runt jorden.

Jag har fått mycket goda råd och tipps från deras berättelse.

Jag själv funderar på ARC om 2 år och då i min Hanse 320 (kanske nya Hanse 415).
Jag sätter alltid säkerheten först men lite utmaningar behöver man i livet.
Jag är endast 27 år och ser långsegling som ett måste här i livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...