Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
IW23

Hur laga rodret? Vore mycket tacksam för tips för har ingen aning hur jag fixar det.

Rekommendera Poster

Köpte en IW23ea i somras. När den kom upp på land i höstas såg jag att plasten börjat lossna på roder-bladet (heter det väl? själva rodret, det under båten).

Hur fixar jag detta i vår? Jag bröt genast bort de stora lösa plast-flarnen så att det inte skulle komma in fukt under och frysa. Men ca 80% av all plast är kvar. Det är något hårt innanför. Metall/järn?

Detta blir prio 1 i vår eftersom rodret är en väldigt väsentlig del av båten. Eftersom det är mitt första år som ägare av båten vet jag inte om det varit så här i flera år eller om det kommit i somras. Den låg på land när jag köpte den men jag hade ingen erfarenhet och visste inte vad jag skulle kolla efter, så jag kan itne säga om det var så här redan då eller ej.

Såg på en annan IW23ea på klubben att den har inget plastlager alls utanpå sitt roderblad utan bara det där hårda.

Hur lagar jag? Slipar bort plasten och lägger ny?
Varför är det plast på min? Det kanske är lite svårt att svara på för någon annan ;) Men vet någon vad fördelarna är? Bör jag lägga ny plast? Eller kan jag bara slipa bort den som är och sedan låta det vara?

Hur slipar jag? Jag har tillgång till el där båten står. Men vad för slip ska jag köpa? Vilket papper ska det vara på? Jag har aldrig slipat något förut så alla grundläggande tips mottages tacksamt :)

 

//Ellen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt svårt att hjälpa dig utan att se det i verkligheten, baserat på din beskrivning. Men det är helt omöjligt att ge något bra råd utan ens en bild.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att fråga på båtklubben. Det fina med båtklubbar och deras varv är att det ofta finns väldigt mycket kunskap bland medlemmarna och att de dessutom mer än gärna delar med sig av den.

Det näst bästa är om du tar lite bra bilder och lägger upp här eller länkar till här. Det låter lite som att det skulle kunna vara så enkelt som att det är spackel som lossnat. Men veta kan jag omöjligt baserat på det du skrivit hittils.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Omöjligt att svara på utan att ha sett skadan. Men- eftersom du har en annan likadan båt på varvet har du ju en möjlighet att fråga ägaren till den båten hur det ska vara.Sedan finns möjligheten att försöka få fram en test av båttypen via nätet där det kanske framgår hur rodret är uppbyggt.Är det glasfibermatta eller bara spackel som har lossnat ??. Frågat tidigare ägare om det är en skada under??  När det gäller slipning kan generellt sägas att man i ett sånt här fall kan använda en rondellslip ( du måste ha en borrmaskin då) Använd grovt papper.Sen ska man ha andningsskydd, skyddsglasögon samt arbetshandskar.

Ligger båten i Stockholm m omnejd ??

Hälsn Leif

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet egentligen inte så mycket om plastreparationer men

om du inte får ett mer initierat svar så kanske du kan göra så

här: Tror att det hårda är mahogny eller något annat träslag

dvs att det är ett inplastat träroder. Då kan du ju ta bort all plast

och plasta om rodret. Eller enklare - ta bort all löst sittande plast,

slipa resten av rodret med slippapper. Det går att göra utan slip-

maskin då ytan inte är så stor. Skölj av med vatten och tvätta sedan

med ex. röd etanol (Biltema 35kr/liter). Lägg sedan på epoxispackel

(Biltema 219kr) med hjälp av en spackel av plast (spackelset Biltema 20kr).

Låt torka angiven tid och slipa sedan det pålagda epoxispacklet så att det

går jämt med den kvarvarande plasten (du kanske måste lägga på spackel

flera gånger). Måla sedan hela rodret med epoxiprimer (Biltema 149kr)

några gånger för att förhindra vatteninträngning. Måla med bottenfärg.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju enkelt. Jag tror inte att det är så enkelt. Därför väntade jag med att ge ett mer initierat svar.

För det första har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara mahogny i rodret, snarast plywood som antagligen inte mår så bra längre.
Men om det är en träbit som är inplastad så är det garanterat inte bara spackel. Då är det glasfiber också. Och om plasten är skadad har trät dragit åt sig vatten, som man absolut INTE vill plasta in.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan faktiskt vara mahogny i rodret. På Orust hade man inte alltid koll på var man kunde spara. Mahogny är inte bara vackert. Det är ganska hållfast och ett bra båtvirke.

På Sailguide hittar man

F 18: Dubbelskrov av glasfiberarmerad plast. Polyuretanskumfyllning mellan skroven. Köl fäst med 8st kölbultar. Roder av lamellimmad mahogny.

http://www.sailguide.com/IW_23.htm

Kolla att roderinfästningen/hjärtstocken är frisk. Inget rost eller försvagning. Fäst rorkulten och rör på roderbladet och kolla att det verkar stabilt. 

Passa på och gör inte bara en uppsnyggning utan använd glasfiber och polyesterplast till att göra rodret kraftigare. Väldigt enkelt då det är ett omslag av glasfiber som plaskas fast med polyester. Luftblåsor rullas ut med liten räfflad  metallroller.

Kan duga med polyester om du ger dig på att plasta hela rodret. Samtidigt blir du plastare vilket man förr eller senare alltid har nytta av. T.ex gå på grund. Lyfta båten, fram med plastburk och glasfiber. Plasta och sänk båten på samma dag. Har hänt oss första dagen på semestern. Plast och glasfiber aceton och verktyg fanns ombord och färden fortsatte dagen därpå. 

Epoxi fäster bättre på gammal polyester så viss föredrar det vid lagning. Men du har mahogny så rensar du hela rodret så är det nog OK med polyester.

Finns mycket tips om plastning som du kan läsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F18/Iw23 har som standard roder av lamellimmad mahogny.

Men du har nog rätt Jonas P det  måste nog mer till än

vad som framkom i mitt oinitierade inlägg.



Senast ändrad av Jobhurt | 02 februari 2012 | 21:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, lustigt sammanträffande. Det var ju just på en Orustbyggd F18 jag bytte roder på för några år sedan. Jag har beskrivit bygget här i forumet också.

Jag kan säga att det INTE var massiv mahogny i det rodret i alla fall, och jag har svårt att tro att det var bytt någon gång.. Det kan ju å andra sidan ha ändrats både en två och tre gånger under produktionens gång.

 

Edit: Jag kopplade ju inte IW23=F18... Ellen! Jag har mekat ganska mycket med en sådan, bla byggt nytt roder, ändrat ganska mycket i riggen och varit med och tyckt om segelgarderoben.

Om det möjligtvis är så att du har köpt en av dom två på SSK i Stockholm så har jag dessutom rätt bra koll på just dom två båtarna. Skicka ett PM så ska jag försöka berätta det jag vet om dom och komma med så mkt råd som möjligt!



Senast ändrad av JonasP | 02 februari 2012 | 22:43



Senast ändrad av JonasP | 02 februari 2012 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tack för svaren som skrivits hittills!!

Har min båt på SSK i Bromma.

Rodret: det är hårt inuti. Känns som metall.Det som har lossnat är plastflagor med sånna trådar i. Gissar att det är det som kallas glasfiber. det är inte spackel. Det som kom loss känndes som plast från en trasig hink typ och gick att bryta loss bitar av. plastigt och hårt och rätt tunnt.

Den andra iw23an/F18 som jag har sett på varvet har inte plast utanpå utan roderbladet är mkt tunnare än mitt. Kan det vara så att man lagt plast pga en skada och att det bör vara plast igen därför? dvs att jag bör lägga ny plast? vad kan det finnas för skäl att vilja ha plast utanpå rodret? 

Jag har bilder men det syns inte så bra. Det röda man ser är gammal färg. Som är under plasten. 

Jonas: Båten ligger på SSK. Dock har den bara legat där sedan i somras. Så det är nog kanske inte den båten du tänker på? Råkar inte vara så att du är i samma klubb som jag?

//Ellen



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ellen!
Om du knackar och skrapar lite med en skruvmejsel
så borde du se/höra om det är trä eller metall.
Kontrollera sedan rodret på det sätt som forgus31
beskrev.
Om allt är okey så långt så skulle jag nog slipa
ner området där plasten släppt och lite till med ex. en
excenterslipmaskin (Biltema 259kr) . Om du har ork,
tid och tålamod, slipa ner hela rodret och måla sedan
4-5 ggr med epoxiprimer (funkar ej på rostfritt).
Att jag propsar på ett enklare förfarande beror mest
på att det är kanske 212 saker att ta itu med och lära
sig första säsongen/vårrustningen. Många som skriver
på det här forumet har lång erfarenhet av båtlivet och ser
inte längre det branta kunskapsberg som alla nya seglare
måste ta sig uppför/inhämta. Man måste lära sig sjöfartsregler,
få ett hum om hur utom/inombordaren funkar, GPS, elektronik,
riggning, massor med (konstiga) fackuttryck, vårrustning mm.
Jag tycker/tror därför att det blir svårt att göra allt lika bra som
någon med många års erfarenhet. Man kan/orkar helt enkelt inte lägga
så stor vikt vid varje detalj i början.
Tror då mer på ett annat sorts säkerhetstänk där man är förberedd
på olika (skräck)scenarior. Med otur/oskicklighet kan man förlora
även det bäst reparerade rodret vid exempelvis en grundstötning.
Det är då enligt min mening att föredra att man i början av sin
seglarkarriär lägger krutet på mer eller mindre färdiga strategier
som gör att man kan hantera sådana problem.
Efter några säsonger finns det nog mer tid till finlir!

 



Senast ändrad av Jobhurt | 21 februari 2012 | 20:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite rodernoja. Det har gått sönder olika saker på mina båtar genom åren men inget har varit uppe i samma frekvens som rodren.

Maxi 77 2 st, ett höll på att gå rätt av i vattenlinjen och fick plastas starkare, 1 st nedre roderfäste gick sönder i svetsen.

Götajolle, en 6,5 m plywoodjolle för långfärder, 2 st. Det ena gick rätt av i vattenlinjen och lagades provissoriskt med vinkeljärn från en skylt där vi nödlandade. Preskriberat; för på skylten stod: Militärt område landstigning förbjuden.  Men va gör man inte för att kunna fortsätta resan. Det andra var också nedre roderfästet som trillade bort helt och nytt svetsades till av snäll smed i Oxelösund.

Ett roderhaveri på min första båt en OK-jolle. Akterspegel lossade helt på grund av grund. Det var lite kul med den episoden. Jag hade min polare och hans farsa på stranden (Bygdeträsket uppe i Norrland) och de skrek nåt jag inte hörde och gick tillbaka för att höra. Då körde jag på den sten de varnade om och surfa upp vidare på stranden innan det hann läcka in. Hade de inte varnat så hade jag klarat akterspegeln.

Alltför starka roder har jag inget emot. Även det starkaste har sin livslängd och det handlar om utmattning har jag en känsla av. Böjer man massor av gånger på nåt så går det av.

Plastar du några lager för mycket så skulle jag ge godkänt. De stor krafterna kommer först till havs då det blåser ordentligt. Känns det i rodret så blir det krafter som utmattar. Kan vara bra att tänka på så man styr snällt med tanke på rodret. Det får sällan en tanke annars. Häftiga roderutslag i bidevind och sjö frestar på rodret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det var ett bra tips att ta det lugnt i hårt väder.

Och bra tips att lägga det på en rimlig nivå med omplastning. Det är väl mest riggen som blir en utmaning i vår. utombordaren är inlämnad på service (det var ett krav att lämna in, för garantin). Men det blir nog fullt tillräckligt med aktiviteter som det är.

Det låter lite ihåligt när man knackar på det. Vet inte om det är ngn ledtråd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte mycket till ledtråd. Du kommer att ha nytta av
en excenterslipmaskin många gånger framöver om du
fortsätter att segla och därmed måste underhålla olika båtar
åren som kommer. Så köp en sådan och slipa lite så att du ser vilket
material rodret består av. Börja med grovt slippapper typ K40.
Några andra slipalternativ är en vinkelslip med navrondell
(det går fortare) eller en planslip.
Stockholm ska ha 3 plusgrader och uppehåll mitt på dagen
på lördag så ge dig ut och slipa lite.

cool

Glömde skriva att en vinkelslip med navrondell kräver en stadig hand .
Och den passar kanske inte så bra till just ett tunt plåtroder.

 



Senast ändrad av Jobhurt | 21 februari 2012 | 20:58



Senast ändrad av Jobhurt | 21 februari 2012 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar mer o mer åt plåthållet. Det ser du om du rispar med en knivsudd kantänka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag slipar i helgen, måste jag fort på med plast sedan, eller kan det stå nyslipat i några veckor eller en månad om det först blir kallt igen? Eller överhuvudtaget så lär jag ju lägga plast först när det är vår och lite varmare. Ska jag då vänta med att slipa tills dess? Eller bara köra igång?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert inget vanligt rostigt stål. Sånt ska beläggas snabbt innan det börjar rosta. Är det syrafast kan du vänta efter slipningen. Varför inte karva i rodret så du får veta materialet så vet du bättre hur du ska göra. Är det syrafast behövs kanske inget plastande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan maskin borde fungera utmärkt. När man börjar slipa
av en yta så använder man oftast ett grövre papper eftersom
man bara vill få bort det yttre lagret. Grovt papper avverkar bra.
Om man sedan vill ha en finare yta så använder man finare
papper.
Min tanke var mest att du skulle slipa på en liten yta för att se
vilket material rodret är uppbyggt av. Och sedan, när du vet,
resonera fram ett lämpligt tillvägagångssätt.
En grej med excenterslipmaskinen är att den är svår att hålla med
bara en hand. Om du inte har hjälp av någon som kan hålla emot
rodret när du slipar (eller kan fixera rodret) så kanske du bör köpa
en maskin som är lättare att använda med en hand, typ en:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165284921
eller en :
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165285094

Jag använde själv en planslip när jag slipade ner mitt roder och
kunde hålla emot med fri hand. Det är också lite billigare papper
till en planslip. Om du är mer enveten än stark så kanske maskinen
som jag föreslog först är den som passar dig bäst !
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till rodret duger den säkert. Ska du slipa mer så är nog dammfilter och möjlighet att ansluta dammsugare värt att överväga. Bottenfärg är inte helt nyttigt, varken för dig eller naturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha gått igenom vad som MÅSTE göras på båten före sjösättning, givet den tidiga sjösättningen (ska i redan i april) och att detta är min första vår med båten:

om möjligt väntar jag gärna med att fixa rodret tills i höst eller nästa vår.

Tror ni att detta är vansinne att ta hand om det om ett år eller är det helt okej? Det är trä i rodret. Jag har varit där och bankat på det och det är inte metall.

Jag tycker folk jag frågat säger lite olika så det vore intressant att veta vad personer som har erfarenhet av liknande problem säger om saken. Har hört både att det verkar stabilt, knappast kommer ta skada av att jag gör det först nästa år, att det ändå kommer in vatten i rodret hur man än gör och att det kommer torka ur ändå i höst med tanke på att det ju redan är hål i plastlagret,
till att detta bör åtgärdas med detsamma för att det annars kryper in vatten i sommar och sen inte hinner torka ut till hösten och därmed spricker rodret när det blir is.

Till saken hör att jag kan ta upp båten tidigt i höst och lägga i sent nästa vår. Så då skulle jag få loss två månder med lite värme i luften. Kan ej plasta inomhus istället pga vill ej ta loss rodret. I vår kan jag inte lägga i sent för jag ligger lite grann i vägen för de andra båtarna pga sen upptagning.
Och det finns saker jag MÅSTE åtgärda före sjösättning. Så jag kan inte riktigt se hur jag ska bära mig åt för att hinna även detta.
Vad tror ni som har lite erfarenhet? Kan detta lika bra vänta en säsong eller är det akut?

Vore jättetacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobhurt: 3 grader och sol förbyttes mot 7 grader och sol enligt prognosen, eller -3 grader och sol vilket det var i verkligheten. Undrade lite när jag kom varför ingen annan tog chansen att jobba i det fina vädret. Efter ungefär 5 minuter var jag helt djupfryst och förstod varför ingen annan hade börjat vårrusta... ;) Lärde mig iaf hur man inte ska klä sig... Och framförallt så räknade jag ut att det är väldigt få helger som man kan förvänta sig plusgrader tills dess båten ska i vattnet. = Bäst att lägga det på en rimlig nivå från början. Om detta måste åtgärdas i år kommer jag helt klart bara slipa runt det skadade området och bara lägga ny plast där. Som du skrev i ett tidigare inlägg är det mkt annat som måste hinnas med. Men tror du (eller ni andra) att det är dumt att stänga in rodret i ny plast? Hörde ngt om att man ska borra ett dräneringshål. vet inte hur det hålet ska borras och dessutom vet jag inte om ett roder från -69 är ihåligt på det sättet att dräneringshål är en lösning.

Som jag just skrev inlägget ovan är huvudfrågan om det måste åtgärdas i innan sjösättning eller om det kan göras våren om ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rodret av trä är det nog homogent. Är plastlagret väldigt tunt är det nog ingen större fara att köra en sommar med ett målat roder och skjuta upp ev. plastning. Sparka och bänd på roderbladet med rorkulten surrad så får du en hum om det verkar stabilt. 

Du har ju el vid båten och göra ett litet uppvärmt utrymme om du vill torka och plasta innan du sjösätter. Det tar inte lång stund när du väl plastar och det härdar på en timme. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lurad av vädergudar och SMHI och kanske av mig. Ber om
ursäkt för det! Kände själv vad kallt det var när jag var nere
vid båten i lördags.
Att du får motsägelsefulla råd  av olika personer, som att
du inte behöver göra något med rodret denna vår, till att du
måste vara noga och göra det ordentligt, visar ju bara att det
finns flera lösningar och att dessa baseras på rådgivarnas egna
erfarenheter och/eller gissningar.
 
Det är väldigt svårt att bedöma skicket på ditt roder bara genom
att titta på dina bilder, men jag skulle nog göra på det sätt som
jag beskrev tidigare i tråden. D.v.s slipa av bakkanten på rodret,
där plasten har släppt, plus lite till. Spackla med epoxispackel
på slipad yta och måla sedan hela rodret med epoxiprimer
några gånger. Spackel och primer kan användas redan vid 10
plusgrader (Biltemas). Fast det kan ju också vara så att när du
börjar slipa på rodret märker att vidhäftningen på resterande
plast inte är så bra. Då kan det ju vara klokare att göra på det
sätt som forgus31 föreslår (plasta om hela rodret).
I princip så måste man nog vara med och se hur det ser ut
för att leverera användbara råd.

Lycka till ! smiley

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag lärde mig iaf att man måste passa på när det är bra väder och inte vänta tills det är en viss månad... :)

tack för alla tips!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...