Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst

Lacka mahognyinredningen

Rekommendera Poster

Gäst

Ska lacka om mahognyinredningen i båtens akterkabin. mahognyn ser rätt fin ut men skulle behöva lackas. Detta betyder inte att lacken är skadad men skulle vilja piffa upp den efter många år. Tvättar av, slipar försiktigt, bort med allt damm och sedan 2 lager Internationals Schooner. Hur låter det tycker ni???

post-10019769-1394236924,8995_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt bra om du också slipar mellan lackningarna, och torkar med klibbduk, dock skulle jag kanske lägga på ytterligare några lager för att få lite mera djup och hållbarhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om mahognyn redan är lackad och ser ok ut kan det räcka med två lager. Men, jag gillar halvblank fernissa på inredningen och skulle välja en annan lack av den anledningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Skippa Schoonern, hmm. Vilken lack skulle du rekommendera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stjäl tråden för en fråga:

Fräsch teakfanér i salong och akterruff, vilken ytbehandling Peter_K?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle siktat in mig på en hårdare fernissa än Shooner, då det lätt blir märken i den fernissan om man råkar slå i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra med Hempel Gura Gloss (blank) respektive Dura Satin (matt) på inredningen. Man bör inte köra mer är de sista två lagren matta, det är en stor risk att man får en grumlig och lite plastig yta, det blir mycket bättre djup med de första lagren blanka.

Internationals motsvarande produkter verkar vara Compass (blank) och Goldspar Satin (matt). Hur Biltemas Uretanbaserad Båtlack (blank) ock Inredningslack (matt) fungerar vet jag inte. Internationals är helt OK, men jag tycker alltid att Hempel är strået vassare, men det kanske bara är jag...
Pensel med naturborst funkar bäst till den här typen av lacker.
Ett trick om man har stora ytor (typ skott, bordsskivor osv) är att lägga på fernissan med korthårig roller (tvätta den först med tvål och vatten!!! och låt torka) och sedan eftersläta. Går skitfort och man får bra resultat.

Ska man börja från noll på en oljad teakyta brukar jag först slipa för hand (om det är lister och fanér) med 120-papper. Sedan tvätta av med aceton på en trasa. Klibbduk. Första lagret blank fernissa (se ovan) späs med balsamterpentin 50/50, sedan två lager oförtunnat utan mellanslipning. Viktigt då att man håller sig till de övermålningsintervall som står på burken, annars måste man mellanslipa. Sedan, slipa fernissan ganska hårt efter den härdat någon extra dag, klibbduk efter det. Två lager till utan mellanslipning. Slipa igen ganska hårt, klibbduk. Ett eller två lager blankt igen och slipning (om man orkar och är noga, annars kan man skita i detta lager, det blir OK ändå). Sedan två lager matt med endast en lätt mellanslipning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...fick jag till svar på alla frågor nu..?
:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lackat om min mahogny i förruffen nu. Slipade med 240 papper. Tvättade med aceton. Klibbduk. Lackade med Fluggers Bohus Båtlack 2 ggr ej utspädd men var i ca 20 C värme. Kanske inte den bästa lacken men fungerar till detta ändamålet perfekt. Hade det varit utomhus hade jag nog valt en annan lack. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

...aceton, läste jag rätt. 25-öres kemingenjören i mig får spelsad Klarar ytan detta starka medel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det gör det, men du får inte blöta det för mycket för då löser du upp den gamla lacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommendera Epifanes inrednings lack , mycket tålig och lätt arbetad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...