Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Vitec

Värdering och nypris Yamarin 5930 HT -05 ?

Rekommendera Poster

Ungefär vad är en Yamarin 5930 HT -05 med Yamaha 115 hk 4 takt värd så här års? Sparsamt körd och normalt skick för sin ålder, exkl trailer, inkl GPS/ekolod. Den har startspärr och motorlås.

Samt vad var nypriset 2005?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det. Är en -05 ärdet första årsmodellen som tillverkades. Vi tittade på den redan då och blev erbjudna ett paketpris på 260 - 270k med en f100 vill jag minnas. Svårt att säga värdet idag utsn stt vets timmar på motorn samt skick. Kan Tänka mig att det börjar bli dags för byte av kapell? På vår 07a börjsr det bli det iaf. Gps av årsmodell 05 har tyvärr i princip inget värde alls. Är det full teak i båten? Om ja, är den välskött? Du kanske kan räkna med att få 250k, sätt ut den för 260-270 om den är i bra skick, så har du lite prutmån med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök bara på blocket på yamarin 59 så får du upp en del som du kan jämföra med. De börjar med en 07:a för 249.000kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg. Om du kan så tycker jag absolut du ska vänta till åtminstone efter båtmässorna med att läegga ut den till försäljning. Suget på beg marknaden brukar alltid öka då. Din båt är en populär båt som säkert kommer gå att få ett hyggligt pris för. Oavsett att det nu finns en båt ute för 249' så tror jag du kan få 250 för din om ett par månader. Litet minus i ditt fall dock att båtvagn inte ingår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vi är intresserade av en Yamarin 59 HT så har jag kollat runt en hel del och även diskuterat priser med handlare det finns 59 HT 2011 (NY)  med F100 (Med nya stöldskyddet) som kan fås för mellan 290Kkr några för 299Kkr men man kan säkert få med lite tillbehör kanske en liten indikering på vad priset för en 7 år gammal båt bör ligga men som något sagt en båt är värd det en köpare är villig att betala.

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar!

Men är dom verkligen värda så mycket? Om man kan få en ny för 300'?

Välkomnar fler åsikter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa har annonser ute om vad de anser att de borde få för sina båtar för att man själv köpt dyrt, sen finns det andra som anpassar sitt pris efter vad andra faktiskt tar för sina motsvarande båtar. Som du själv skriver, kan man få en splitterny för strax under 300k är det nog svårt att få ut 260-270kr för en motsvarande från 2005.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt. Jag ska ev sälja min oxå och kommer helt klart vänta till efter mässorna och när de sista nya 2011 orna är borta från blocket. Framåt våren kommer det garanterat inte att finns några nya båtar för 290k att köpa. Det är bara räkna lite bakåt så förstår man vilken enorm förtjänst handlarna gör på de båtarna;) Lite OT men just när det gäller Yamarin så har jag märkt att det är samma handlare varje vinter (Wik marin i Uppsala samt någon till) som totalt dumpar priserna på några nya ex de har. I princip inga andra Yamarin handlare kör ju med dessa dumpningar.

Min är en 07a med F115 -10 (bytt pga stöld). I övrigt rätt fullmatad. Själv har jag lyxen att kunna vänta med försäljning för att slippa sälja till underpris. Kommer nog gå ut med 270k med lite prutmån. Blir den inte såld till ok pris så får nog föräldrarna använda den ist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu är det så att det är det inte några få utan de flesta handlare efter lite förhandlingar sänker priserna rejält, jag kan namnge Borgs motor Örebro Oxölesunds Båt &Motor o.s.v priserna som man ser hos handlarna är långt ifrån det pris jag lyckats förhandla mig fram till så min uppfattning är att det är köpläge just nu.

Wik marin i Uppsala räknar jag inte med överhuvudtaget då de sätter ut en 2009 för 298Kkr när samt att det inte går att diskutera med dem överhuvudtaget.

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på båtmässan i Göteborg idag och jag kunde inte finna en enda Yamarin 59HT på mässan. Märkligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolle

Var det mycket folk ?? skall nog gå i Älvsjö efter att ha struntat i det ett par år

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste säga att jag blev förvånad. Jag har alltid gått på båtmässan i Göteborg men i år får jag nog säga att jag har nog aldrig sett så lite folk på en söndag för denna mässa, de brukar vara mer packat. Folk kändes lite blazè, ingen var riktigt sugen på båtarna...
Jag vet inte om det kan bero på att ska man ha sig en styrpulpet för familjen så får man i princip inget under 170k. För 10 år sedan var vissa båtnamn enklare båtar som inte var lika dyra men idag ser alla båtar likadana ut med samma utrustning osv vilket jag kan tycka är synd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bristen på enklare båtar får nog tillskrivas oss själva (konsumenter).

De senaste decenierna har vi krävt mer och mer av båtarna både vad gäller utrustningsnivå, finnish, detaljkvalitet osv. Sådant som fördyrar tillverkningen. Folk har även köpt större och större båtar. Dessa två saker tillsammans gör att det blir ofta orimligt dyrt att tillverka eller satsa på utveckling av mindre modeller. Det blir för små serier och priset på de som tillverkas ligger för nära större modeller som säljs i större upplagor. Men trenden kanske vänder mot enklare båtliv igen? Vem vet.

Ser man på de stora pojkarna så har ju både Sunseeker, Princess och Sealine lanserat eller aviserat mindre modeller igen efter att senaste deceniet rensat bort instegsbåtarna ut sina sortiment till förmån för att bygga större.

Ett annat exempel är ju Nimbus som inte för alls länge sedan hade DC på 22 resp 26 for i programmet. Styrpulpetare på 20 fot etc. Alla mindre modeller utom 230 nova är utrensade under senaste åren.

Exemplen ovan är ju alla ganska dyra båtar men jag tror samma sak har gällt även längre ned i segmenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog stämma thundergod. Själv funderade jag lite på att man kanske skulle byta till något lite nyare men när jag konstaterar att jag använder båten 5 veckor om året så lägger man ner det och då är inte pengarna det som begränsar mig, snarare att jag inte vill binda dem i något för 5 veckor om året.

Senast ändrad av Rolle85 | 06 februari 2012 | 15:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...