Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
oskarohrstrom

förstärka rutor för havsfärd.

Rekommendera Poster

Hej.

Har kollat runt lite på forumet men hittar inte något direkt svar på mina funderingar.

Jag skall förstärka rutorna på min fingal så att de tål brytande vågor i riktigt oväder ute på haven.  Jag funderade på stormluckor man bara sätter över men det tar både plats då de inte används, är fult och det blir mörkt i båten...

Har funderingar på utanpåliggande plexiglas av lite grövre tjocklek eller lexan... och då låta orginalrutorna kanske vara kvar så man får dubbla glas...

  Vad är bästa sättet att fästa plexi/lexanrutorna? vilken grovlek bör man ha? finns det andra material eller sätt så tar jag tacksamt emot tips och råd!

Alla tips runt omkring detta ämne tas emot med tacksamhet!

mvh/ oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du den hammar/såg/skruv/borrbara sorten behöver du inte alls så tjock. 2-3 mm kan duga. Bra med kondensskyddet som dubbelglas ger. 

Det är väl Lexan som jag tänker på. Polycarbonate som allmän-namn. Ett fantastiskt material. Spricker aldrig dvs segt som bara den. Tyvärr blir det dåligt med tiden. Repkänsligt och missfärgas men det tar några år och går då att byta ut. Man skulle kunna tänka sig kupolmutter på 4-6 ställen för att möjliggöra fönsterputs och byte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar, vad ska man använda som tätning då? sikaflex eller? läste om att silicon sväller, det gör väl inte sikaflex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lexan

Lexan har otroligt bra styrka det är det du skall ha...!, Men rätt dyrt så du bör ta kontakt någon båtbyggare, glasmästare eller liknade som köper hem hela skivor och kan kapa ut en lagom bit åt dig.

Plexiglas

Plexiglas spricker lätt och plötsligt är känsligt vi hål och kanter

Övrigt

Dubbelt glas har väl det problemet att får du in fukt emellan som  blir det kvar där, och kanske även risk för grönmögel etc. Måste nog vara helt tätt för at funka typ isolerglas.

Klasser beroende på placering

Angående ruffönster mm så finns olika klasser beroende på var de skall sitta på en båt och beroende på om det är offshore eller insjö klass.

Största kraven på rutor är i skrovsidan (friborden) på en båt, därefter höga krav nära fribord och på fördäck. lägsta kraven högt upp och inne i sittbrunn,

Kolla gärna någon större leverantörs hemsida tex Lewmar eller liknande där kan du se dessa klasser och se skillnaden mellan luckor och glas beroende på klass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, då får jag köra på lexan, tror du inte man kan dubbelglas om man borrar nåt litet ventilationshål på innerglaset och på så sätt undvika att fukten blir kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det väl vara litet kul att lämna vardagen, och titta på helt extrema tillämpningar?
Här därför ett udda exempel på ett rejält tjockt dubbelfönster i plexiglas, vid 9000 meters djup spricker enligt texten den yttre rutan med en omskakande skräll. Men den inre 12,7 cm tjocka och starkt konformade plexipluggen* höll dessbättre för avsedda 10,911 meter. Detta var 1960 och idag hade de säkert valt ett bättre material, men ändå? Plexi tycks ibland tåla helt extrema tryck?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bathyscaphe_Trieste

Tjocklek och bra infästning kan nog kompensera hållfastighetsmässigt, t.ex. om prisskillnaden mellan plexi och lexan är ohemult stor?
Är f.ö. tveksam inför dubbelrutor med luftisolerande spalt, hade nog satsat på en enda tjock ruta vars yttermått överstiger håltagningen i plasten med ett par centimetrar åt varje håll (kan ju knappast tryckas in ens vid chockbelastning).

Hur är egentligen dina nuvarande Fingal-rutor fastsatta, tjocklek&material?
(Fanns väl tidiga skräckexempel på fritidsbåtar vars rutor var mindre än håltagningen, och bara satt fast i gummilister?) 

Angående kondens vid dubbelfönster så googlade jag dubbla fönsterglas isolering kondens och fick bra träffar. Alla iofs gällande fönster i hus, men ändå.
Hur och varför kondens/fuktskador bildas utreds nog hyfsat i de första tio träffarna?
Men hur man sen översätter detta till båt-ändamål vete katten?? (Därav min tveksamhet inför nödvändigheten av dubbelfönster för fritidsbåtar i varmare klimat.)

*) Som jag tolkar texten så var plexin det enda genomskinliga material som då hade samma styrka som övriga stålet, kunde därför ges samma godstjocklek som övriga kapseln? Vore väl nästan märkligt om det inte inte i ditt fall skulle räcka med plexi-tjocklek nånstans i paritet med övriga överbyggnadens plast??

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 februari 2012 | 19:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant!

ja de befintliga rutorna sitter fast med gummilister och är nog inte alls att föredra vid en längre havssegling.

man kanske skall ta bort de gamla rutorna och ersätta dem med utanpåliggande plexiglas av bra 1cm tjocklek , täta dem med den tätningstejpen som rekomenderats tidigare och bultar. det borde ju bli billigare än lexanalternativet men ändå nog starkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha ett yttre skydd på dina befintliga rutor så skulle jag inte rekomendera Plexi. Plexi spicker otroligt lätt och blir missfärgat på nolltid i salt och sol. 

Ett alternativ är att montera polykarbonat (Lexan, Makrolon). Detta finns i flera olika utföranden. Ett utförande som skulle passa dig vore 6mm Hardcoated Polykarbonat. Ett annat ord för samma produkt är 6mm Makrolon Safir. Denna är extra UV protected och extra reptålig. En vanlig Polykarbonatbit blir repig på nolltid. (Finns på Icas fikabröds luckor) 

Sedan är tjockleken beroende på storlek på täckytan. En liten Toa-ruta så kan det duga med 4mm och en längstgående lång ruta så måste man köra tjockare. 

Montering sker lättast med betylband, finns hos Glasmästaren, Det viktigaste är att det inte blir helt tätt runt rutan eftersom fukten ska kunna komma ut när det kommit in. 

Sedan denna gamla sanning med att Polykarbonat inte spricker är fel, jag har sett åtskilda spruckna bitar. MEN det spricker inte så lätt som Plexi.

Om man nu ska borra och skruva i Makrolonen så måste skruven vara 2mm mindre än själva hålet i platsen. (minst) Detta pga. att plasten rör sig olika vid temperaturer och kan lätt bli vågig när den har för tajta hål. 

Om du bifogar en bild på dina rutor nu så kan man se vilka alternativa metoder man kan använda. 

 

/// Glasmästaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket bra input!

vad ligger priset på 6mm Hardcoated Polykarbonat?

på bilden ser du rutorna som skall ersättas alternativt byggas på.

mvh/oskar

post-10020156-1394236934,554_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jo, vad jag kan se på bilderna så sitter dina rutor i gummilist redan som gör allt betydligt enklare. I ditt fall skulle jag rivit ur dom gamla rutorna och listerna och montera en gummilist som kallas säkerhetslist Och detta tillsammans med tätningsmassa på både glasspår och skrovspår. 

I den konstruktionen som du har nu så är rutan intryckt i en gummilist som sitter i skrovet, rutan är gjort som en traditionell traktordörr alltså att rutan blir några cm mindre än själva hålet så att listen får plats. Denna lösning är billig och fungerar i dom flesta fall utmärkt. Dock så kan rutan tryckas in med våld.

Men i ditt fall så ska du montera säkerhetslist, då är rutan lite större än hålet och gummilisten är sk. överfalsad så man ej kan trycka in rutan i båten. Detta kombinerat med lite tätmedel kommer bli kalas! 

Priser och så vet jag ej i huvudet, men det är dyrt med Polykarbonat. Vanlig 4mm kostar runt 1000kr m2, hardcoated är mycket dyrare. 

 

Sammanfattning. Åk till närmsta lite större Glasmästeri och be att få kolla på Säkerhetsgummilist och titta vilka tjocklekar dom kan få hem. Kolla även deras pris och om du kan malla av rutorna själv så e detta mycket billigare. Kolla även pris på Hardcoated vs. Vanlig   

 

Lycka till! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tusen tack för hjälpen! detta underlättar och besegrar andra ideer jag har haft, ska gå till ett glasmästeri och kolla upp allt detta!

tack för hjälpen!

mvh/oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Oskar! Jo, jag har under dagen lyssnat runt lite med erfarna kollegor och dom kan rekomendera att man tar bort dom gamla rutorna och kör nya lite större polykarbonatrutor som du kör med renomgående skruv in i skrovet. På detta sätt e det garanterat fastsatt, med säkerhetslist så KAN dom i värsta fall lossna (om skrovet vrider sig i extrem sjö) . Men kan INTE lossna med genomgående skruv. Detta är dock inte så snyggt.

När man monterar dom så kan man med fördel ha någon typ av elastisk fog mellan. Om du e hos Glasmästaren så kan du fråga om en tub kladdkitt. Samt strörre hål i plasten som jag skrev om tidigare. 

Nu har du ett till sätt att grubbla på ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Angående hållfasthet - Plexi relativt Lexan -.

Båda håller till synes bra för att när belastningen ökar utan förvarning plötsligt spricka, plexi dock betydligt sprödare och går sönder vid relativt liten kraft och Lexan oerhört mycket segare och hållbarare.

Jag skulle kapa upp ett större antal remsor av 3 mm plexi, provade därvid att klippa hel skiva 1,2 x 2 meter i en stor hydraulisk plåtsax. Plexi gick inte att klippa på detta sätt, det blev bara kross och småbitar.

Gick då istället över till att först ritsa med kniv efter linjal och sedan knäcka plexin i en plåtbock (ungefär som man knäcker gipsskivor)...denna metod gick alldes utmärkt.

Nästa gång skulle jag göra samma sak med 2 mm Lexan, provade då metoden ovan, men det var inte ens möjligt att knäcka Lexanen trots djupa ritsar på båda sidor. (Stor plåtbock med handkraft).

Provade därför att klippa i den hydrauliska plåtsaxen...och se det gick helt lysande bra, nästan som att klippa plåt.

Således är Lexan fullständigt överlägset Plexi både i stryrka, seghet och böjbarhet.

Dyrt, ja ja vet inte vad plexi kostar men en skiva 2 mm Lexan 1 x 2 meter gick lös på knappt 2000kr. Så om man skall ha rutor bör dom väl vara minst 4-5 mm och då är det väl dubbla kvadratpriset på en sådan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.hammerglass.se dessa produkter kan rekomenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hammerglas, kanske inte direkt användbart för en båt    då det är 100 gr starkare än båten i övrigt och då bättre passar på en stridsvagn.

Imponerande filmsnutt med gaffeltraktorn visserligen.

Angående iden att ha dubbelglas så bör dessa troligen i så fall göras hermetisk täta som isolerglas. Om man gör dem halvöppna med borrat lufthål så tror jag att man ändå får in fukt som inte kommer ut och resultatet blir då att man visserligen får in ljus men tyvärr inte kan se igenom rutan då det alltid kommer att vara innestängd fukt inne i rutan som gör detta omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var förbi en en lokal glasmästare och fick köpa en lexanskiva av honom på ca 140x50cm för 200kr. kändes som att han hade en bra dag och kände sig generös för det var väl ett bra pris?smiley han tyckte jag skulle bulta rutan och lägga en fog i kanten efteråt som tätning. han hade gjort det på några motorbåtar med bra resultat.

återkommer då jag kommit längre!

/oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt skriva att du kunde ju ta en sväng in till tjejerna på Skyltmakarna på Guleskär i Kungshamn när du kommer hit. Jag brukar köpa sånt material av dem. men 200 kr låter ju billigt.

Tommy Andersson

Kungshamn

Kompis med två andra FinGal ägare, varav en har båten på Hasselösund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy

Ja jag får kanske ta en sväng vörbi dem då jag kommer ner för jag tror att jag kommer att behöva lite till. kanske snäppet tjockare till de större rutorna. Tack för tipset!

Kalman nämnde dig då jag var på besök hos honom, vi stöter säkert på varandra i sommar! :)

mvh/oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske tom tidigare om du har otur. wink

Välkommen till baksidan av Sverige - där solen i havet sig sänker.

post-945-1394236978,0927_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar! ser fram emot att komma ner å få lite timmar i seglen! Häruppe blir det mest mental snedsegling... dock på väldigt hög nivå ;) höhö!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Oskar!

Måste komplettera med en synpunkt om glasmästarens metod att täta efteråt.

Jag anser inte det blir tätt nog.

Lägg brett med maskeringstejp noga efter kanterna på insidan lexan(eller vad det nu heter, polycarbonat)

Lägg tejp på utsidan där glaset slutar.

Lägg bytulgummi på glaset och skruva fast med genomgående skruvar, hålet lite större som flera har sagt.

Överskjutande bytulgummi stannar nu på tejpen på både insidan och utsidan. Lätt att få bort utan repor efter skrapverktyg.

En annan sak. Kupolmuttrar i all ära men det ser ut som en stridsvagn!

Skär till själv en snygg smal träram som du kan klistra med PL400 eller motsvarande. (INTE silikon!) Detta för att täcka kanterna och för utsendets skull. Stålramar är åsså fula tycker jag. Det sitter tillräckligt bra med lim och varför skulle du ta bort den förrän dags att byta ruta igen.

Du fick bra pris för övrigt för skivan. Det är bara att gratulera. Gör jobbet i lugn och ro i sommar. Du har erfarna killar där som kan hjälpa dig. Inga namn, då kan toaen och Smoegen bli för malliga.wink

Hälsningar,

Kalman

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oh, glömde en sak. Det man inte har i huvet får man ha i nästa inlägg.smiley

På min båt sitter träramen så den täcker gäggan helt och glaset är större än hålet . Sedan skruvar man små träskruvar innifrån in i träramen.  Gucka även i skruvhålen. Ännu snygggare och hållbarare konstruktion.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät smart dedär med tejpen kalman, som du har det med trälisterna runt är ju riktigt snyggt. tar med skivan neröver så har jag något att pyssla med då jag får lust i sommar.  de tre vise männen Kalman, Toaen och Smoegen kan räkna med frågor även i andra ämnen som dyker upp i mitt lilla hjärnkontor!

smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har utanpå liggande 6mm polycarbonat på min IF bultat, samt 15 mm  Poly...till mitt pågående doghouse bygge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej ja det låter ju vettigt! hur går det med doghouset? vore kul att se hur det blir! kanske kommer göra nån variant till min fingal med eller så blir det sprayhood.. får se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...