coke 2 Postad 14 December , 2004 Hej! Har en Sel queen 24 från -72! En undran är om det finns nån som kan ge tips på hur man på ett enkelt sätt kan tanka en båt som har tanklocket mitt på sidan och alltid ligger med fören mot land i hemma hamnen? Börjar bli trött på att konka på alla 20 liters dunkar fram o tillbaka när man ska tanka fullt för den rymmer iaf 120 liter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ro Wa Postad 14 December , 2004 Hej Du är en lyckans ost...Har en bensinare här i Limhamn som rymmer 250 L...men inte en bensinmack att tanka ifrån i närheten så jag konkar jag också så det ryker...påstås att det är olönsamt..men fy fan vilken dålig service...så många bensinare här finns i Malmlö..men ingen mack..Närmsta ligger i Kastrup..Hör o häpna!! MVH Besinare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 15 December , 2004 På Marstrand har vi iaf 2 bensin-stationer.. Du menar på allvar att du måste åka till Danmark för att tanka? Tja varför inte skänka bort våra surt förvärvade pengar tiill Preben och låta staten att missa skatten på bensin.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas Postad 15 December , 2004 Finns det ingen som har nån bra idè på hur man kan göra istället för att konka alla dunkar förutom att tanka på mack? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 15 December , 2004 Ställ dunken på bryggan och tanka med en slang från dunken. På båtmässan såg jag smarta hävertar så man slipper suga i slangen för att få igång självfallet. Kolla även biltema mm om det finns någon smart lösning för att suga bensin. Sjömackar brukar inte vara de billigaste och ibland kan man tjäna på att bära några dunkar. Men beror givetvis på var man tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 15 December , 2004 Bra idè! Har lite funderingar på att försöka få tag på en typ 100 liter dunk i plast o ställa på bryggan men hade inte riktigt löst hur man skulle få ur bensinen! Ska kolla där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 15 December , 2004 Undvik allt vad hävertar och slangar heter. Mycket stor risk för slabb eller t o m olyckor. Dunk välter, slang åker ur, tank blir full etc etc. Nog måste det väl finnas någonstans i klubben där du kan lägga båten långsides? Det är väl det allra bästa. Är man så nära att man har direkt koll på dunk o påfyllningshål är det helt OK med hävert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 15 December , 2004 använder mig av dunkar och slang med tratt som jag fäster vid brygan. Rätt så jobbigt att bära bensindunkar från bilen till båten, men det är nog så ekonomiskt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 15 December , 2004 Håller med om säkerheten är viktig. Tanka med jeepdunk. Sätt ihop 2 st på bryggan med enkelt spånnband så välter de aldrig. Slangen fixeras så den inte åker ut och kran vid slangändan så blir det inget sölande. Men enklast vore det om sjömacken fick sälja utan massa skatt som egentligen är kopplad till bilismen. Skulle meföra fler sjömackar med lägre pris och få behövde kånka dunkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 15 December , 2004 Någon sa det finns en i Falsterbo kanalen. Kanske ingen större skillnad på sträcka förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 December , 2004 citat: Men enklast vore det om sjömacken fick sälja utan massa skatt som egentligen är kopplad till bilismen. Skulle meföra fler sjömackar med lägre pris och få behövde kånka dunkar. ... då skulle det väl bli lönsamt med en sjömack i Limhamn Ro Wa ! Snacka om att man skulle bära soppa till bilen :-D :x-mas: iofs har jag sett några inlägg ang att man som privatperson kan köpa lågskattad diesel på sjömackarna, så man kanske skulle ta och kolla upp om det finns någon sjömack i närheten som man kan tanka D5:an på, nu när dieseln ligger på över 9kr för det mesta :-) //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser