pismo 12 Postad 1 Februari , 2012 Hej. Bytte i höstas olja i mitt drev och pumpade i ny quicksilverolja. Den gamla oljan såg ok ut svart/grön, och den tömde jag i en spann som jag ställde åt sidan. När jag idag var nere vid båten så kollade jag i spannen och ser då att halva spannen är en isklump. Det borde väl märkas om det är så mycket vatten i oljan ? Den borde väl vara vitaktig till färgen ? Det är möjligt att det har kommit vatten i spannen när jag körde igenom motorn med färskvatten i höstas i samband med konserveringen. Om inte så är jag glad att jag bytte olja med tanke på frostsprängning. MVH:Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 2 Februari , 2012 Hej igen. Inget svar, kan det vara så att oljan i spannen drar åt sig så mycket kondens i ett fuktigt garage, att det bildas vatten i botten på spannen. Den har stått i garaget ca. 5 mån. MVH:Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 2 Februari , 2012 Jag ser att ingen annan har svarat och tänkte att då kan man ju alltid göra en gissning, och jag tror det är så som du skriver, att det kommit vatten i oljan efter: Oljan blir ganska fort white russian / baileys färgad om du skulle haft vattnet i drevet innan.Då det blandas väldigt bra i mixern(drevet) så jag tycker att det låter som att det har kommit i efter, eftersom den såg bra ut när du tappa ur den. Jag har tömt ut olja i ett fat 1 gång och glömde ta in den efter det, och det hade kommit väldigt mkt fukt och säkert lite regn vatten i det och den har också frusit nu. Så du kan nog vara lugn Senast ändrad av christopheri | 02 februari 2012 | 08:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 2 Februari , 2012 Det allra bästa hade varit om du hade tömt den första oljan som kommer ut i en genomskinlig pet flaska, för då kan du se om den skiktar sig att vattnet ligger längst ner i drevet om det är ngt då oljan flyter ovanpå. Så det kan du göra nästa gång för att vara säker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser