Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Niclas_swe

Långfärdssemester -Tips?

Rekommendera Poster

Efter att inte ha tagit semester, mer än någon strödag, på snart 2 år så blir det i år 3-4 sammanhängande veckor.

Jag tänkte då spendera hela semestern på kusten. Vilken kust är inte bestämt.
Tankarna går allt i från segla runt syd sverige (kanalöppning till kanalöppning), alt. segla till Finland, Baltikum, Tyskland eller Danmark. Men gärna Skottland, Norska kusten och Shetland.

Vad säger ni skulle ge mest? Jag har en Sveakryssare som ligger i vättern. Tiden genomkanalen räknas inte eftersom vi tar ut henne tidigare.

Har Utsjöskepparen och kanalintyg osv.

Hur långt hade ni gått på 3-4 veckor. Jag tar gärna dygnsseglingar i början för att ta mig till spännande platser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med öppna planer och låta vädret bestämma. Prognoser som räcker för överfarter till Norge eller Skottland och givetvis svenska eller danska kusten söderöver är ganska säkra. Vi försöker att ha vinden akterifrån om det går. Då klarar man även en kuling. Registrera dig på grib.us och jämför väderprognoser med våra väderorgan och jämför och bli lite hobbymeteorolog. Kolla låg/högtrycken och vindarna runt dem så kan du få skaplig koll på vädret just ur din tänkta rutt med reservplaner. T.ex storm från X så har jag mål Y som kanske även är värt ett besök.

Kolla in Farsund. Där kan man ligga och pusta ut efter en översegling från Göteborg på 1 1/2 dygn. Sen kan vädret få bestämma en tur till Shetland eller norröver efter norska kusten och kanske ett fjordbesök. Det är tomt i fjordarna då svenskarna är de enda som besöker dem och det blir ju inte sämre av det. Sämre är ankarfästet på 1000 m djup men alltid blir det nån lösning på det. 

Stavanger lär ha fått tillbaka lite vågskydd i hamnen så ett besök kan vara värt att göra där. Sen skyddade vatten norröver mot Bergen med trevliga små hamnar. Lägger in några på marinwiki.

Ta med några krokar för makrill om du går ut i Nordsjön. De hugger när man minst anar.

Man ska ju inte jäkta men överseglingar är alltid intressant i sig och räknas som avkoppling vid rätt väder. Då har man möjlighet att på några dagar ta sig fram/åter flera hundra sjömil som annars med dagsetapper tar en hel månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående just Stavanger så finns det en webkamera ...
http://www.aftenbladet.no/webkamera/Vagen-i-Stavanger-1952249.html

[forgus; tycker den verkar funka bra och uppdateras ofta, trots gnället i kommentarsfältet. Kanske kan du klistra in länken i Marinwikin? Inte dumt att kunna kolla aktuella läget, kan nog t.ex. vara knökfullt emellanåt? :)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. 

Fixat!

Gnället har nog ordnat med vågbrytarpontonen. Den saknades några år och det gick inte att ligga där alls pga guppet. Livsfarligt att stiga iland och masterna slog ihop.

Tidigare fanns ett antal flytbryggor och större plats och ett bra röj på kajen. Lite för bra framåt småtimmarna. Kan vara detta som gjort att man sanerat bland båtbuset. 

Gnäll-gnäll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall helt klart välja, västkusten,Norge,Skottland,Danmark under din resa. Kr.sand i Norge är helt fantastiskt på sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stavanger igen:
Oväntat besök, bra flyttbara vågbrytare, eller kanske borde man bara gnälla litet på norrmännens allt större fritidsbåtar?? F´ låt, kunde inte låta bli. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har man otur så får man lägga ut gästfendrar när de stora båtarna lägger sig utanför om man råkat välja sidledes kaj. Jag brukar säga att då får man skylla sig själv.

Vad skulle man säga om kapten frågar kan jag lägga mig här?

OK, inga problem, Ge mig tamparna.  Vill kapten ha ett par spring? Välkommen ned på en ankardram när han knutit fast.

Förresten kolla om det går att ändra i mina knapphändiga uppgifter. Bl.a har jag inte så bra koll på faciliteter, t.ex bensin o sånt. Webcam t.ex är ju väldigt bra länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut just nu så lutar det åt Norge och Danmark.
Det är ingen som sitter och klämmer på lite gamla papperskort som de inte behöver?

Efter att ha kikat och klickat lite snabbt så kanske det kan bli något som bifogat

post-25479-1394236925,0656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Håller på och planerar liknande resa men kanske lite längre då.

Drömmen är att vända vid svalbard,sedan över mot Island kanske vidare till Grönland och sedan söderut kanske mot karibien.

Naturligtvis tar resan lite mer än 3-4v semester.Själv är jag friställd på oviss framtid så tid har jag till förfogande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skottland, Norska kusten och Shetland med en Svea? Gör inte det. Svea är en kustkryssare, en skärgårdsbåt. Visst kan det gå bra, men chansa inte. Nordsjön är inte att leka med. Angöra vid Peter Head eller hemåt vid Utsira-Lindesnäs i västlig kuling, det gör man inte med en Svea eller helst inte alls.

Men segla upp längs västkusten och ta skyddade Blindleia fram och åter. Det går säkert bra.  Hamnavgifter och mat är DYRT i Norge. Bara Farsund är gratis i hamn. Norsk vädertjänst är suverän. Du har väl VHF?

Förbi Stattlandet (500 m rakt upp ur havet) söder om Ålösund måste man gå i konvoj med sjöräddningen under sommarn. Farlig ställe. Och vackert. Hela Atlanten ligger på med ström. Ingenstans att gömma sig och en djävla sjö. Ska man undvika det och gå längre ut i djuprännan blir sträckan Målöy- Sandshamn ca 70 M.

Rogaland radio, Rogaland radio.... Den rösten känns bra att höra.



Senast ändrad av Jurre | 02 februari 2012 | 22:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att Svean egentligen är det. Men jag känner även att det är en trygg båt.
Men självklart skall man ALDRIG underskatta havet och vinden. Och naturligtvis aldrig chansa.

VHF har jag mycket riktigt, precis uppdaterat till en nyare modell från den gamla (ja, har även SRC).

I övrigt så är ju båten i väldigt bra skick. Allt funktionsmässigt är tipp topp. Bara några år gammal mast etc, men vad gör det när man går igenom en våg och fyller brunnen?

Vi får se hur trippen blir, men det ser i nuläget ut att bli som skissen innan.

Att det är dyrt i Norge anade jag, men vad ligger en gästplats på, mellan tummen och pekfingret? Snackar vi 500kr/natten?
Å andra sidan så har jag inte gjort annat än att arbetat så nu får semestern kosta lite. Semester handlar inte om att vända och vrida på ören. Enligt mig i varje fall.

Vet du om några måsten längs rutten?

Tack för input!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det mycket som kan vara farligt på havet. Mest är det vädret som ställer till det. Har du inte varit ute tidigare på havet ska du nog ta råden att ligga lite lågt med alltför storstilade planer och testa dig och båten med t.ex översegling till Norge där det är lite smalare. Första gången gick vi från norska öarna norr om Koster över till Larvik. Stavern är en turistfälla som också är värt ett besök.

Sen kan man gå söderöver efter kusten. Dyrt men säkert. Kommer du ned till Kristiansand och får godväder som håller några dagar kan du ta dig uppåt Stavanger och sen hålla dig inomskärs till Kalvåg. Då har man Statt som är ett illa beryktat område som vi inte kom förbi med den ihållande kulingen från norr.

Första längre seglingen gjorde vi via Grimstad över till Skagen. C:a 80 M med nattsegling. 10-12 m/s i en Maxi 77. Hela familjen var med och hurrade när vi surfade så loggen slog i botten. 

Priserna på gästplatser verkar vara på väg upp men det är mest turistfällorna. Kristiansand t.ex. Har du ett bra ankaritrustning kan du ankra och spara pengar. Efter Kristiansand sjunker priserna och för tre år sen var det ingen som kostade över 200 vad jag kom ihåg, snarare rund 120-150 NOK. Vissa platser gratis men ingen service.  Där finns undantag där Farsund verkligen tar priset.  

Första gången vi gick runt hornet låg vi i Kristiansand och fick ett godväder så vi vågade oss upp till Farsund. Sen gled vi upp i sydvästlig bris upp till Egersund och Stavanger och vidare upp till Bergen där vi fick skräpväder och kom inte längre.

Sen fick vi efter besättningsbyte fina dagar hemåt med en 15 m/s  nordvästlig snett bakifrån från Solabukta ned mot Farsund. Gick in i Lista fiskehamn för att luncha. 15 m/s rätt in mellan pirarmarna och fick ned seglet på den lilla platsen innanför.

Maxfart hela dagen och gick in i Farsund på kvällen. 

Kollar du vädret och har flera dagar godväder är Shetland eller Skottland inget omöjligt. Motvind undanbedes. Dvs får du det så gå åt annat håll.

Kraftig vind mot ström ska undvikas likaså. Kan bli överbrytande sjö. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutin på sjölivet har jag. Seglat i 20år. Seglat Gotland Runt flertalet gånger och även Round The Island Race. Seglat mycketpå hav utomlands och även på de svenska kusterna men aldrig Norge. Så mina kunskaper tvivlar jag inte det minsta på.
Utan snarare ett klargörande att man inte chansar.

Engelska sydkusten är ett område jag varmt kan rekommendera. Framför allt när det är Race Week i Cowes. Gillar man båtliv är det stället to be. Det absoluta tråkigaste stället var Kalifornien. Bara en kust.. Catalina Island utanför LA var ju visserligen fint.

Utrustning har bra, även ankare med ca 30 meter kätting osv så den möjligheten kommer att utnyttjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många fler ställen än Farsund där man ligger gratis i Norge. Konvoj kan man gå i om man känner för det men det är absolut inget måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rödsprit och för den delen pilsner är superdyrt, bra att ha ett förråd.
Finns sk friområden utmärkta på korten om jag minns rätt, alltså naturhamnar där det också brukar finnas TC.
Brukar själv bara segla riktning bortåt ca en tredjedel av tillgänglig tid, och alltså spara resten för att ta mig hem igen utan alltför mycket stress. Fegtaktiken har räddat mig mången gång då det börjat blåsa envis motvind. :)

Sjutton seglardagar i sträck är f.ö. mitt blygsamma rekord, och då med hela tre succesivt avlösande förgastar - med egna späckade kalendrar - plus litet ensamsegling. Hur långt jag kom den gången? Svar, Oslo ifrån Göteborg tur&retur.
Haha, är man lat söndagsseglare med en sävlig Amigo 23 så är man. :-)  

Hittade f.ö. en skaplig kartsajt för litet närmre planering, tyvärr är friområdena inte utmärkta i sjökortsdelen. (Finns nog på motsvarigheten till våra sjösportkort.)
http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi rekomenderar varmt att segla i Holland.

Runt Öarna Texel, Vliland och sjön Ijselmer är våra favorit ställen.

Också att ta en tur med jollen genom Amsterdam en sommarkväll är magiskt.

Hamnar är billiga, slussar och broar öppnar gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och rejas var och presenterade MarinWiki (www.marinwiki.se) för Oceanseglingsklubben http://www.osk.org/

Där finns mycket kunskap och kompetens och det bör finnas en del info på deras webb också. De berättade mycket om olika alternativ för att ta sig ner mot Kanarieöarna. En väg var via Skottland. Om du tittar på MarinWiki finns det lite platser inlagda från skotska östkusten, genom en kanal från Invernes, ner till Irland.

Det finns också platser inlagda från Engelska kanalen och NO, genom en kanal som startar vid Elbes mynning Kiel (det måsta vara Kiel-kanalen).

Det kanske blir en för lång resa på 3 - 4 veckor, men ett tips i alla fall.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...