Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
daun

Misil eller Vega?

Rekommendera Poster

Sitter i januarimörkret och drömmer om båtlivet och tänkte rådfråga inför vårens eventuella båtköp. Jag sålde för två års sen min magnifik midget som var en underbar båt men lite för liten för mina 195 cm. Sitter nu och tittar på en ny båt och då framför allt Albin Vega alternativt Misil2. Hur är dessa båtar i storlek invändigt, längd på slafer, ståhöjd i ruff osv? Andra invändningar, åsikter gällande dessa båtar? Andra förslag på båtmodeller i storlek, prisklass? Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärt besvär! Jag gick och tittade på misil innan jag köpte min Hurley 22. Misilen blir lite dyrare, lite finare och lite snabbare. Vegan blir större, fulare/mindre vacker och förmodligen dyrare. Vad är prisklassen? Förra året gick misil båtar från 17 000:- och uppåt. En vega behöver väl inte kosta massor men nog är dom dyrare än misil i snitt. Andra båtar i misil:ens storleksklass är hurley 22 om du vill komma undan billigt. Finns såklart fler, Guy 22 med akterruff. Garanterat inte ståhöjd i den heller men sova bra kan man.

Ps. Jag har också haft en magnifik en kort tid (den sjönk), jag spenderade en natt i den. Sämre har jag aldrig sovit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten båt som har ganska skaplig stå höjd är storfidran. Visserligen inte så att vi fullvuxna kan stå rak, men för att va en sån liten båt helt ok. nu är jag visserligen 3 cm kortare än dig, men min storfidra tyckte jag var helt ok. Sen är det ju en bättre båt om man skall segla långt.

post-945-1394236924,5232_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, jag håller med om att misilen både är snyggare och billigare men den är ca en meter längre och det är värdefulla centimetrar. Budgeten ligger mellan 30-60 tusen och i den matchar väl båda båtarna i. Upplevs misilen mycket större än midgeten inuti trots ynka 35 cm på längden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storfidran verkar häftig! något ovanligare båt och hittar efter en snabb sökning ingen till salu någonstans. Var ligger den på prisskalan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daun, många älskar Vegan men jag avskyr den.

Segling:

Vi hade ett missköttexemplar som min pappa blev pålurad.

Underriggad något så bedrövligt. Bra i hård vind, inte i svag.

Rorkulten sitter placerad så långt fram så man sitter i knät på sina medpassagerare.

Hamn:

Lägg i backen och öket ställer sig på tvären bland bojar och kättingar omedelbart.

Propellern sitter placerad oskyddad bakom rodret.

Detta medför också att man slipper propellerström som ger styrverkan i låga farter.

Nej, full sprätt på motorn och vänta tlls rodret biter. Går det så går det.....

Hamnmaövrar var skitspännande. Många moddar den och flyttar rodret ut på akterspegeln med varierande resultat.

Vår pråm sjönk vid kaj på hösten då den (endast) fastplastade dyvikan sade upp sig och sjönk till botten.(Kolla detta vid ev köp).

Sedan såldes den tack och lov.

Alla båtar har sina fel och brister, det är bara att göra den kompromiss som passar de egna preferenserna.

Lycka till.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina föräldrar hade en Vega när jag var liten, den var vi ofta ute fyra veckor i streck med hela familjen. Min första egna båt var en Misil 1:a. Du kommer varken att kunna stå i Misilen eller Vegan, men Vegan är nära 1,70 hög, Misilen är bara 1,40. Å andra sidan är Misilens kojer bättre. Både vegan och Misil 2 har pentryt vid nedgången, så man står med huvudet genom ruffluckan när man lagar mat. Vegan har betydligt sämre finish än Misilen, men båda båtarna är rejäla. Att kryssa med en Vega är inte kul alls, den är fruktansvärt tung på rodret och har grym avdrift med sin grunda köl, men på hård undanvind går den som tåget! Misilen är jämnare och seglar hyggligt på alla bogar, men behöver vind för att flytta på sig, den är lite trög i lättvind, men den ligger fint och med lagom tryck på rodret. Vet inte om det här gjorde dig klokare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<60kkr är väl Maxi 77 svårslagen i utrymme om något? Har varit ute i en Misil II mycket, och den är mindre på alla sätt, inte seglar den bättre heller. Ratade både Misil och IF när jag köpte min mkt pga utrymme.

Dock är det ju inte i närheten av ståhöjd ens i Maxin, iaf inte för mina 193cm. Men det går att röra sig tämligen obehindrat , och jag kan sova i förpiken med en (låt vara av kvinnligt kön) annan person. Detta är inget som funkar i en Misil.

Senast ändrad av bran82 | 31 januari 2012 | 22:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att du håller till i västra götaland, västkusten alltså? Vad har du för mål med båtköpet? 

Att bara segla ut i skärgården när det är vackert väder eller kanske en tur över till Danmark?

En trögseglare blir man fort trött på. Mina tips får nog bli i stigande ordning med tanke på prislapp mellan 30-60 tk.

Ohlson 22.

Birdie 24.

Jag vill ju gärna framhäva min egen båttyp som är en Dominant 78, 7,80 lång, 2,55 bred, 1700 kg, SRS- 1,064.  En kul seglare helt enkelt.

Min är dock pimpad med egenbyggt peke och rullgennaker, förövrigt kanske man kan få en för runt 60,000:- Förövrigt håller jag på med ett projekt med höj och sänkbart rufftak för att få 1,90 vid nedgången. Finns en liknande båt som heter Fabola Campus 7,4 med just den lösningen.

Min blir dock inte lika iögonfallande, dessutom ska man kunna segla med mitt tak uppe.

http://segling.biz/2011/08/31/segling-provseglar-fabola-campus-7-4/

Är du 1,95 lång så har du problem i dessa båtar. Då måste du upp i runt 27-28 fot för att kunna få tillräckligt med ståhöjd.

Gör en sökning på sailguide och sortera på storlek så kan du börja där annars. 

http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=&boat_name=&min_lys=0.95&length_from=6&length_to=8

Bild på min båt här ovan.

Senast ändrad av pseudonym | 31 januari 2012 | 22:13

post-10016814-1394236924,5989_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storfidran är en härlig båt,ståhöjd 1.86cm,känns mycket större inuti än vad man tror. En stabil och trygg båt,långkölad,men tyvär är dessa sällan tillsalu,eller så blir dom sålda ganska snart. Jag hittade min efter nästan 2års letande.  mvh Samba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste direkt nämna att jag inte testat speciellt många båtar men jag har däremot googlat och läst väldigt mycket eftersom jag köpte båt förra säsongen.

Vill man inte tvunget ha långkölat så kan kanske följande vara intressanta:

Monark 700 Miniton, Ohlson 22, ungefär i pris med dina altarnativ, dock kanske små för din längd men Ohlson 22 är förvånansvärt rymlig, tittade själv på en sån när jag letade.

Vill annars tipsa om Aphrodite 25, dyrare, men går att få för ca 65k och uppåt bla beroende på utombordare eller inombordare. Jag tittade på ett jättefint ex för 70k förra sommaren och jag har seglat modellen ett par gånger. Detta är en väldigt rymlig båt för sin storlek, ser ändå lite modern ut för att vara en 70-80-talare, känns stabil och har haft god fart de gånger jag varit ute.

Var Misil och Vega mina enda alternativ hade jag på ren känsla valt Misilen.

Lycka till i ditt letande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har varit i både Maxi77  och äger en vega

vegans fördel är att den är  bra mycket större  inv.   inombordare  minst 10hp
ståhöjd 1,75   hela vägen till förpiken    går grunt 1,20   kommer in över allt

och vem fan har bråttom på sjön  ( inte jag )

Kryssa är sämmre  så motor stöttar
men man behöver endå ladda Batterier !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket båt för lite pengar = Maxi 77. Stora utrymmen både inne och ute, hyfsad ståhöjd i början av ruffen. En med bra segel är riktigt kul att segla. Är naturligtvis jävig då jag har en själv, men det är väl alla som propagerar för olika modeller.

post-14058-1394236924,7535_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när ändå ganska många har börjat ge andra förslag än de två TS frågade om, så vill jag också nämna två lågprisare. Fingal och RJ85 har bra ståhöjd och ett förvånandsvärt lågt pris oftast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en Vega. Det är en ofta baktalad båt. Den är söt, seglar hyggligt, är billig, ganska rymlig och du tar dig in dit jämförbara båtar inte når.

Kryssegenskaperna är onödigt hårt kritiserade. Jag seglade min i 7 år och njöt av kryss likaväl som halvvind, slör och läns. Visst, den måste seglas på sitt sätt - inte för högt, hellre reva storen än genuan,  men det gäller de flesta båtar att de kräver sin trimning. Hade aldrig problem med att den var för lovgirig. 

Sen håller jag med en tidigare skribent att det är lättare att trivas länge med en båt som går snabbare, som är ännu mer seglar. Är det något jag ångrat efter mina båtköp är att jag valt ett långsammare alternativt ett med mer fart. 

Men då faller också Misil, Maxi 77 och Fingal bort. Dominantbåtarna verkar kul, likaså Express men de kanske är utanför budget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv ägt en Ohlsson 22 och den är rymlig för sin storlek samt seglar bra den har ett LYS på 1,0 eller om det är 0,99. Båten går bra på alla bogar och är helt enkelt kul o lättseglad, kvaliten på Fisksätra båtarna dem med nr över 100 är hur bra som helst tjock plast och rejält fastsatt köl

Men om budget tillåter skulle jag kolla på Maxi 77 som är outsranding på utrymme och segelegenskaper för pengen, MAXI 68 däremot tycker jag att du skall glömma, O22 är i så fall ett klar bättre alternativ

Vega och Fidrabåtarna är ju en tidigare generation designmässigt jmf med O22 o MAXI och seglar helt enkelt sämre. Misil 2 är ju en HR båt med sedvaligt hög kvalite o fint arbete, den är däremot underriggad och ganska trång, jag valde bort den när jag köpte O22 av den anledningen samt att den är dyrare än O22, men det är en mycket fin båt.

Vega o Fidrabåtarna har ju inombordare, på gott o ont, har du otur så är motorn 30-40 år gammal och vad en ny kostar vill du inte veta.

Oavsett vad du väljer så ta med i beräkningen hur mycket nyt du måste skatta när det gäller segel, motor o dynor.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med ett levande forum där man får mycket svar. Jag tackar för era tips! Maxi 77 är ett bortglömt alternativt som jag faktiskt själv har seglat en gång och den var väldigt trevlig! Angående ståhöjd så är det inget krav att kunna gå raklång genom hela ruffen men det är skönt att kunna laga mat utan en kuvad rygg och det vore skönt att kunna sova utan att hamna i fosterställning och i det var bland annat dessa anledningar som gjorde att midgeten fick segla vidare med en annan kapten. Vad gällande segelegenskaper så är det upp och ner längs västkusten och kanske någon tur till danmark så kraven är inte jättestora. Den bör dock vara enkel att segla ensam...

Nu lutar det åt misilen, vegan eller maxi 77an. 

Ses vi på Svenska mässan till helgen eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar verkligen Maxin på många sätt, men en av nackdelarna är att den saknar skjutlucka vid ruffnedgången. Det betyder att man inte kan stå raklång och laga mat med din längd. Nu går ju sådant att bygga om, men det är något att tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klokt beslut om du vill ligga raklång och inte i fosterställning.

Här ser man tydligt skillnaden mellan 2 likvärdiga typer på bredden men dock inte på höjden där Maxin är betydligt högre i ruffhöjd

Ladyn visar aktern mellan en Marieholm 26  och en Becker 27

Senast ändrad av stickanh | 01 februari 2012 | 21:00

post-14058-1394236924,9433_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 har ett LYS-tal på 1.03. Vegan 1.0 och Misil 2  0.98.

Ingen större skillnad i fartprestanda med andra ord men en

Vega har oftast en fast installerad toa med hålltank vilket

ökar bekvämligheten och tar bort åtminstone en anledning

till brådska (haha). Sedan är det ju rätt så smidigt att

använda en vikbar pall att sitta på när man lagar mat

i en småbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det nya SRS-talet för Maxi 77 är 1.05 samma som för Maxi 84 och maxi 87 och med tanke på skillnad i vattenlinjeläng så seglar 77:an bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att göra om sin 77:a likt den med ett kostar en halv förmögenhet.
Bättre då att köpa en 777:a och en genacker samt peke.
Men detta är OT då både och 777 ligger utanför frågeställarens budget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis, men det kanske finns möjlighet att kika in i den om inte annat för att bilda sig en uppfattning om utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant - tänkte inte på det...
Men så bor jag rätt nära Sundbyberg också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har haft Vega i många år tänkt att byta till en större båt vi hade ett krav att man kan sova i   förpiken och att kojerna är 2 meter långa vilket visade sig svårt att hitta om man inte gick upp till 34-36 fotare.
Så nu har vi lagt båtbytar tankarna på hyllan bytt motor nya dynor så nu har vi en båt som vi kan ha många år.
Det där att backa är inte helt lätt man måst naturligtvis kunna hur man gör. Vi har aldrig haft något problem med att ta oss ut ur hamnar.
Vegan kommer inte att ha full ståhöjd för dig. Att segla vegan fodrar att man är aktiv seglare och att man har segel som är bra inga segel från 70 talet.
Vega är en båt du får mycket båt för pengarna, lycka till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...