Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Jonaslatt

lite frågor angående ålder motorbåt. trimplan m.m

Rekommendera Poster

Jag har en liten äldre sportbåt liknande selco. Jag har aldrig haft båt innan och är inte så insatt. I somras hade jag en äldre chrysler 35hp på den . Hade den till Fiske och lite vatten lekar. Satt trimplan på den motorn. Universal saker som satt skruvade på motorn i bak. Inga el prylar. Båten plana ut och gick okej för att va gamla saker. Nu är motorn såld och har en 60hästars äldre motor på g. Samt renoverar upp båten lite. Frågor Behöver man trimplan till denna tro? Har sett både nya och äldre båtar har plåt ibak på båtarna som gör att den planar? Bättre eller sämre än att ha påmotorn? Förklara gärna lite vad de gör om jag har missförståt allt Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är trimfenor du pratar om. Trimplan sitter på båten, trimfena på motorns rigg på kavitationsplattan.



Senast ändrad av Rolle85 | 31 januari 2012 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog. Finns det några fördelar / nackdelar att ha trimplan på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man sätter fasta trimplan eller trimfena på motorns AV-platta är för att öka lyftet och bärigheten i aktern. Allt sånt här bromsar och försämrar gångegenskaperna på nåt annat sätt o bör alltså undvikas om det inte är absolut nödvändigt.

Jag TROR att den som satt de på din förra motor har velat få båten att plana lättare och vid lägre fart eftersom motorn varit ganska liten. Nu sätter du ju dit en större motor så jag skulle absolut prova utan nån form av sådana här prylar alls till att börja med.

Du kan ju leka lite med riggvinkeln på motorn oxå, ju längre in du har motorn desto mer lyft i aktern får du men när det går fortare går båten på näsan vilket kostar fart. Ju längre ut du har motorn desto mer lyft får du i näsan på båten vilket gynnar farten men gör att båten tar längre tid på sej att plana och du måste åka fortare för att den ska kunna plana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för hjälpen. Prata med en som har en mycket större och dyrare båt. Han körde sina med el för att balansera mellan vågor sa han. Men det kanske inte är samma sak? De satt ibak på båten på vardera sida av akten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för hjälpen. Prata med en som har en mycket större och dyrare båt. Han körde sina med el för att balansera mellan vågor sa han. Men det kanske inte är samma sak? De satt ibak på båten på vardera sida av akten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora fördelen med justerbara (elektriskt eller hydrauliskt) trimplan är att man kan anpassa hur mycket lyft man vill ha under färd, om vill ha olika lyft i sidled eller helt enkelt inta ha nåt alls genom att köra ur dem ur vattnet helt. Alltså en helt annan sak än fasta trimplan eller fenor på AV-plattan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...