Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
larban

Hjälp med att identifiera drevoljetyp

Rekommendera Poster

Jag har ett VP 290 dpa drev som jag köpte förra säsongen. Drevet var nyservat så jag kontrollerade endast oljan då. Nu har jag drevet hemma och tänker göra service. Oljan som nu är i drevet är grön till färgen, den är helt klar och har bara gått ca 15 timmar i sommar. Jag vill alltså endast toppfylla och undrar därför vad det kan vara för olja jag har i drevet. Vad jag förstått har Quicksilvers high performance olja grön färg. den är dessutom inte blandningsbar med andra oljor varför jag i så fall vill vara noggrann och få rätt olja. Finns det fler drev/transmissionsoljor som har kraftigt grön färg (har ingen bild nu men ska lägga ut det ikväll).

Tacksam för tips!

/Larban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm.. Är inne på Niclas_O's linje oxå. Just drev/växelhusoljor är lite marigt för i vissa växlar behövs additiv som i ett annat drev kan vara skadligt pga matrialvalen i just det drevet. Om det nu är Quicksilver HP du har i drevet så är den oljan klasslös då Mercury vare sej uppger viskositet eller kvalitetsklass på den o den blir därmed omöjlig att jämföra med Volvos olja eller den rekommenderade kvaliteteten och viskositeten.. 

Jag skulle byta till den rekommenderade oljan/oljetypen och vad gäller just drev/växelhusoljor kör jag helst på orginaloljan av just den anledningen att det faktiskt går att göra fel och slå i för bra olja eller som i Mercurys fall att man uppger sin egen olja utan att tala om vad för olja det faktiskt är..

Men det är bara mina två ettöringar av myntet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Specifikation av drevolja för ditt drev hittar du på http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf

Det ska vara SAE90 API GL5, 2,7 liter.

Hittar ingen sådan någonstans, däremot är det en massa andra DP-drev som ska ha en olja specficerad SAE75W-90. Någon oljekunnig kanske kan upplysa om det är samma olja.

Sådan finns hos Mekonomen och Biltema, bland annat.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 02 februari 2012 | 18:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercruiser (Quicksilver) har börjat märka sina oljeflaskor/dunkar sen en tid tillbaka och det är SAE 90. Och så vitt jag vet den enda som är grön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DP-A ska ha mineraloljebaserad transmissionsolja.
DP-B (och senare?) ska ha syntetisk transmissionsolja.

Det har med växlingskonan att göra. Häller du syntetolja i ett DP-A kommer växlarna inte att gå i som de ska. 

Jag har ett DP-A och ett DP-B på min båt med dubbelmontage. Vetefåglarna varför men av den anledningen vet jag skillnaden och problemen med växlingen, eftersom förra ägaren hällde samma olja i båda. Med rätt olja fungerar båda klockrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla det, men troligen inte... Alltid varit lite hemligt med dessa oljor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...