Gäst Postad 30 Januari , 2012 Det ser ut som om det blir detta ankarspel som får ersätta vårt havererade. Har väl mer mindre gett jakten på reservdelar. Någon som har har detta Lewmar ankarspel och som kanske kan berätta och - Mvh/Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 30 Januari , 2012 Hade ett i aktern på förra båten med tamp/kättingkombo.. Fungerade överlag bra även om den slirade på tampen nån enstaka gång och det blev lite knip i tampen några gånger - då mest för att jag tror att jag hattat lite och kört korta stunder (första fjärren var inte bra - byttes på kampanj av generalagenten - det gjorde att spelet hackade in så att säga - som att dutta på knapparna).. Fungerade bra om man körde mer kontinuerligt. Har nu ett likadant fast i fören med enbart kätting.. har inte använt det så många gånger ännu, men det fungerar bra än så länge (svajat kanske 7-8 gånger under förra säsongen.. hoppas på mer i år).. Ett bra ankarspel i förhållande till priset i mina ögon.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 30 Januari , 2012 Vid närmare eftertanke så är nog inte det jag har fram nu ett frifall utan den vanliga modellen.. Och ska man ta något negativt så är det väl möjligen att som akterankarspel med kätting/tampkombo väsnas en del när man släpper ut ankaret på fredagskvällen i favoritviken.. Ett spel med blyad lina är betydligt tystare.. (Men en blyad lina tål in vassa stenblock på botten har vi surt fått erfara.. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Januari , 2012 Jag känner ett antal personer som har detta ankarspel och då räknar jag in även 700-spelet då det är samma konstruktion, samtliga som kör eller kört med blyad lina inlusive mig själv har haft problem med att spelet slirar, men efter byte till 3-slagen lina och kätting eller enbart kätting så har det greppat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Januari , 2012 Pratade med Hjertmans idag betr. spelet och enligt dem skall man inte använda blyad lina men väl kätting och rep. Enligt Hjertmans är spelet inte designat till enbart kätting eftersom det tydligen inte orkar med belastningen. Btw, hur monterar man ett spel typ det vi diskuterar på fördäck. Vi kommer ev att behålla vårt Lofransspel i aktern, om vi nu lyckas få tag i reservdelar. Senast ändrad av Seari | 31 januari 2012 | 20:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Januari , 2012 Anledningen till att jag installerade med blyad lina var att jag just pratade med en säljare på just Hjertmans.....men alla är inte fulländade i sina kunskaper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2012 Vi köpte ett Lewmar 1000 år 2010. Vi har 40 m 8mm kätting och 30 m isplitsad lina. Har inte blivit utnyttjat så mycket. Ser stabilt ut med rostfri kåpa. Se till att du får med kontaktorn som kastar om polerna. Den ska ingå vid köpet men var urplockat ur kartongen av butiken. Svårt att få tag i reläet som separat enhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 1 Februari , 2012 Jag köpte ett sådant ankarspel som du funderar på men lämnade tillbaka det oöppnat ganska omgående när jag insåg att effekten var på 700w och inte 1000w som man annars kunde tro av namnet. Jag har en 15kg Brucekopia och var osäker på om effekten skulle räcka till för att dra upp ankaret ur sugande dybottnar. Köpte ett Stingray 900 Anchorlift med en effekt på 1000w för ungefär samma pengar. Båda spelen fanns att köpa till kampanjpris förra våren. Lustigt med namnen förresten, Profish 700 är på 500w, Profish 1000 är på 700w, medan Stingray 900 är på 1000w... Nästan så att man önskar att någon kunde standardisera nomenklaturen Jag hade inget ankarspel alls innan, och kan väl säga att allt runtomkring (lina, ankarbox, vippande ankarrulle, grov elkabel, manuell styrning att ha när fjärren ger upp, mm) tyvärr kostade ungefär lika mycket som själva spelet innan det hela var klart. Hela klabbet står på badbryggan och de enda hålen i skrovet (samtliga långt ovan vattenlinjen på akterspegeln) som behövdes var för elkablarna och för ankarboxens infästning. Jag grundade beslutet att avstå från Lewmars Profish enbart på en magkänsla att det är lika bra att ha så många watt i ryggen som möjligt när ankaret sitter hårt. Jag vet själv hur otroligt tungt det har varit att få loss det med handkraft ibland. Senast ändrad av silviasurfarn | 01 februari 2012 | 13:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2012 Ja man luras av modellbeteckningen. Nu ska man nog akta sig för att bryta upp ankaret med ankarspelsmotorn. Bäst att lägga fast kättingen på en knap om det huggit fast och dra med båtmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 1 Februari , 2012 Enligt specarna på Lewmar´ s 1000 spel så ska det ha en dragkraft på 454kg.. Så mycket drar jag inte själv (kanske 200kg.. man är ju inte klen... hehe).. Skämt åsido.. Om ankaret sitter riktigt bra så räcker inte 1000w heller.. Hade ett Delta 20kg i stäven på Zefyros (förra båten).. 60m kätting, 8mm.. Spelet var ett Lofrans Project 1000.. Fick köra loss det en gång.. Då hade vi haft 15m/s snett in i fören (uppbackad mot brygga i Hunnebo på ost-sidan) och höll en dansk 33 fots träbåt samt en Sweden Yacht 42:a i åsk-kulingen som drog in.. Ett bruce (snarare breeze iofs) så har jag INTE haft några problem att få upp dom med Lewmarspelet.. 8mm kalibrerad kortlänkad galvad kätting har jag för mig väger 1,3kg/m.. Med 10m till botten lyfter man således max 13kg kätting 15kg ankare.. 28kg plus den relativt lilla kraft ankaret har rakt upp.. Om inte ett spel med 454kg dragkraft i specen klarar det så ska jag använda det ankarvikt rent demonstrativt den dagen det kastar in Edit: Hur man monterar det ja..Var nere och pillade med båten 2h idag men glömde ta bild.. i Ankarboxen i fören iaf.. Senast ändrad av pelle75 | 01 februari 2012 | 20:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Februari , 2012 Vi hade tidigare 60 meter kätting till vårt Lofransspel. Dessa 60 meter vägde så mycket att det är helt underligt att vår båt inte sjönk... Nytt spel blir alltså Profish 1000 som har kätting samt lina. Eftersom jag har noll vana av spel som jobbar med både lina och kätting så undrar jag rent tekniskt hur spelet jobbar med linan. Kättingen förstår jag men övergången kätting och lina - det fattar jag inte. Uplight me, please! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Februari , 2012 När linan kommer så sjunker den lite närmare centrum i hjulet och kilar sig fast där och följer med så fint, om den ät 3-slagen vill säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Februari , 2012 OK, jag fattar. Annan fråga: idag har vi låsbar fällningsknapp samt upptagning på instrumentbrädan. På akterspegeln sitter ännu en knapp så att man kan trycka upp det stående på badbryggan. Går Profish att komplettera så att vi kan använda dagens knappar men till det nya spelet. Personligen vill jag gärna stå och spela hem mitt ankare på badbryggan. Hoppsan, kom på ännu en följdfråga; hur vet spelet att ankaret är uppe, innan badbryggan går åt skogen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Februari , 2012 Om du kan använda dagens knappar vet jag ej, detta är dock ingen stor kostnad om du skulle behöva använda Lewmars egna, vilket jag inte tror. Jag har en knapp vid badbryggan och fjärrkontroll, men det går att lägga in ytterligare en knapp vid förarplatsen om man vill. Endast ditt öga vet att ankaret är uppe, därför knappen vid badbryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Februari , 2012 Om det inte är nåt väldigt speciellt med det gamla spelet så ska det nog vara att bara koppla in. Motorn går fram eller baklänges när man vänder polerna på en likströmsmotor. Så var det säkert i det gamla också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser