ingemarhall 0 Postad 30 Januari , 2012 Hej alla experter ! Jag har byggt en ny peke i ek till min lilla segelbåt och nu är frågan hur jag ska ytbehandla den på bästa sätt.Jag vet att man kan olja men jag älskar lackade trädetaljer, de blänker så vackert. Så gärna tips om förarbete, lackfabrikat, spädning de första lagren o.s.v. Mycket tacksam för tips. Ha en bra båtsommar, snart är det dags att gå ner till hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 Januari , 2012 Grunda med Danish Oil, 5 lager, slipa lätt och lägg sedan på rylard VG62 så många lager så du blir nöjd, så får du en yta som varar hur länge som helst.. Blir som en glasyta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 30 Januari , 2012 Olja: http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=1627 Lack: http://www.slojd-detaljer.se/deptlist.aspx?deptid=38 Senast ändrad av Freerole | 30 januari 2012 | 21:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 31 Januari , 2012 -jag säger inte att jag är någon expert men det glittrar ganska vackert om mitt nya bord i ek och för min inre syn är det inte glödlampan utan morgonsolen som speglar sig i det. bilder och beskrivning följ länken. ang. Freeroles inlägg så har jag bara goda erfarenheter av Scalas färg, och tänker att deras lack säkert är utmärkt den också. Senast ändrad av Marrexxx | 31 januari 2012 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 31 Januari , 2012 För ett bra resultat slipar du peken med 240-papper sen kör du först några svängar med rå linolja till det blir mättat och avslutar oljningen till sist med ett lager kokt linolja, låt sen oljan härda på ytan, därefter fortsätter du med 7 lager fernissa(Biltemas Uretanalkydbaserad är helt perfekt), späd ut de två första svängarna med förtunning, mellanslipa efter var tredje lager. Använd gärna klibbduk mellanstrykningarna så du får bort damm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 1 Februari , 2012 Det låter som väldigt överarbetet tycker jag. Jag gjorde ett peke i ek till min koster för några år sedan och strök på sju lager schooner. Möjligen spädde jag första stryckningen, men är inte helt säker på det. Resultatet blev mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 1 Februari , 2012 Jag vill bara skriva att mitt inlägg hade varit identiskt med Skeppshults, med tillägget att jag rekommenderar våtslipning eftersom det repar mindre och inte dammar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 Februari , 2012 Vet inte hur noga andra är med finishen. Men just med ek gör jag så här. Grundar med 50-50 balsamterpentin och kokt linolja. När det torkat lackar jag med vanlig hederlig(?) Båtfernissa från Ö&B. Två tre lager tunt och sedan ett färdigtlager outspätt. Nog tycker jag det blir kanon och finishen räcker för mig. Å kostnaden är helt annorlunda. Om man får skador och inte lackar på snart får man ofta svart missfärgning i eken. Så var noga med att hålla efter. Detta är vad jag tycke om ämnet. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingemarhall 0 Postad 6 Februari , 2012 Hej allihop ! Trevliga svar och en del att tänka på. Men jag är den otåliga typen som vill ha snabba resultat så jag fastnade för Scooner ett par lager tunnad och sedan sex sju lager färdig med slipning emellan. Det lär ju ta tid det också. Men jag har iallafall kommit så långt att formen är nästan färdig, finliret är kvar men för att göra det måste jag demontera den gamla peken och ha som mall när hål ska borras osv. Problemet är att den är fastfrusen!!!! Nåja, det ska väl bli plusgrader igen även i år. Ha det gött !!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 Februari , 2012 Kalman - Håller med dig, många gånger är good enough mer än tillräckligt bra för de behov man har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingemarhall 0 Postad 19 Juli , 2012 Hej på er ! Gjorde som en del föreslog, tre lager förtunnad schooner och sedan fyra lager färdiglackning. Resultatet är helt tillfredsställande. Gjorde även helt nya grabbräcken och nedgångsluckor med samma metod och är jättenöjd. Får se om det klarar vintern, som nog är det mest påfrestande för en lackad yta. Hälsningar ingemarhall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser