Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
hwhw

Ankarspel - installation - MV-Marin 6600 FC

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som har monterat ankarspel på en MV-Marin 6600 FC?

Jag tänkte försöka klämma in ett ankarspel i ankarboxen på min båt men är lite osäker på passande spel samt bästa montering.

En idé var att sätta ankarspelet* i ankarboxen, skära upp ett hål under för linan samt montera en vipparm i aktern för bruceankaret, sen är frågan var genomförningen för linan ska sitta.

(* t.ex. South Pacific 800F eller Lewmar Profish 1000, med trådlös fjärrkontroll)

Så, har du lyckats med denna bedrift får du gärna skicka tips och bilder.

Mvh,

HW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

du kanske redan har monterat ankarspelet. Jag har köpt en MV-Marin med ett monterat ankarspel. Det fungerar klockrent. Ankarspelet sitter på babordsidan i med genomföring i skrovet för om manuella länspumpen. Jag har en fast arm i aktern med ett plättankare som räcker mer än väl. Ankarboxen har jag till extra ankare och reservdunk. Väldigt smidigt. Det är blyad lina och ankarspelet manövreras med fjärr, dessutom är det bogpropeller på båten så det är enkelt att hantera båten själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, håller precis själv på att undersöka hur jag skall montera ankarspel på min MV 6600 tänkt använda mitt 6 kg Delta ankare som jag är mycket nöjd med. Vilket fabrikat och modell har du på ditt Ankarspel och har du några bilder på hur det är monterat som det som du kan dela med dig av? Mvh //TH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett Engbo-ankarspel med 50m lina. Eftersom linan ska tas ur göras ren till hösten har jag själv börjat titta på hur jag ska komma åt. Återkommer med bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

här är en bild där man kan se en liten del av installationen av Engbo Ankarspel MIDI 201. Själva plätten syns inte på bild bara fästet. Skrovgenomföringen sitter precis ovansför den manuella länspumpen. Jag har inte kommit underfund med hur jag kan komma åt själva spelet för underhåll och rengöring. Elektroniken sitter på babordssidan i batteriboxen där vi förutom batterier har diesel för webastovärmaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, tack för infon. Montering får bli vinterpyssel. Om du får tillfälle att ta någon bild på själva ankarspelets montering när du gör rent linan så vore det grymt om du kunde posta dessa bilder här. Ha ett gott båtliv sålänge //TH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...