OrlSthlm 0 Postad 30 Januari , 2012 Jag behöver laga en skada i framkanten/botten av kölen efter en grundstötning i slutet av förra säsongen. Kan inte så mycket om sånt här, men jag antar att det ska spacklas och plastas på något sätt. På värsta stället har det skrapats upp ända in till järnet, men eftersom båten nu står på kölen är det inte möjligt att komma åt där. Är det ens är möjligt att fixa detta själv eller måste jag vänta tills båten är sjösatt och segla iväg nånstans där man kan ta upp den och låta något proffs fixa det? Är det någon som har något tips om vart i Stockholmsområdet man skulle kunna få detta reparerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Januari , 2012 Först och främst; hej och välkommen till MG! Kan bara svara efter egna 30-åriga erfarenheter av en långkölad Amigo-23 i västkustvatten, den båttypen har alltså en djupt inplastad järnköl.[inte minsta problem med rost, har faktiskt inte ens sett till nåt brunfärgat vatten ur ändå rätt djupa skador (typ 2 cm). Har själv blivit påkörd av vassa grund många gånger genom åren, dock alltid med skador i kölens framkant och aldrig undertill i vinteruppläggningens båt-stödyta.] Vet ju inget om din båttyp, men själv slafsar jag rutinmässigt - och faktiskt framgångsrikt - alltid igen mina skador med billig glasfiber-berikad plastic-padding. (Sötvattensköljer/ låter torka och krafsar iofs litet i skadan i samband med lagningen, detta för förmodat bättre vidhäftning.) [Försöker sen måla på vattentätande tvåkomponents-färg innan beväxningsfärgen, men kan ärligt säga att jag inte märkt av nån relevant skillnad av denna extra-ansträngning? Haha, kanske går jag på grund alltför ofta så att fuktskador inte hinner spridas innan nästa lagning? (Och ifall all denna min förenklade rutin vore jättefel även i mitt fall, så borde jag väl f.ö. ha upptäckt detta för länge sedan - kan jag tycka?)] Lyfter iaf tråden, kanske är jag helt fel ute vad gäller modernare plastsorter eller annat? (Att lyfta båten med domkrafter så att pallningar kan flyttas litet är nog egentligen heller ingen jättegrej, men jag skulle i så fall absolut ha rådfrågat varvet/marinan innan.) Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 30 januari 2012 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Januari , 2012 Vad har du för båt? Hur gammal är den? Var i Stockholm har du båten? Jag har ganska mycket erfarenhet i frågan. Har själv haft ett antal båtar med inplastad järnköl, varav en hade ett mycket tunt lager glasfiber runt kölens framkant. Hade båten ihop med en kompis de 10 sista åren och det var lika spännande att se hur kölen såg ut varje gång när vi tog upp den på land. De allra flesta år var kölen hel och vi hade som tävlan att försöka ställa frågan först när kölen lyfte ur vattnet och man såg hur det stod till; har inte du heller haft nåt roligt i år? 4-5 gånger under de 20 åren jag hade båten saknades det upp till 3 dm2 plast längst fram på kölen. Om du skall laga skadan tycker jag inte att du skall sjösätta förrän det är klart. Sjösätter du tränger det ju in vatten igen, och det är inte lätt att få det att torka. Det hela beror ju lite på var det är för båt, hur mycket den väger, vad man har för utrustning på uppställningsplatsen och vilken servicegrad man har. Har du några bilder? Bifogad bild. Böldpestreparation på min storfidra 7,6 meter 3,1 ton. För att kunna göra klart jobbet fick jag flyfta båten och flytta den på pallningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OrlSthlm 0 Postad 31 Januari , 2012 Hej och tack för era inlägg! Jag har en Monark 806 från 1974 som ligger på Södermalmssidan av Årstaviken. Den är fenkölad och ganska framtung, så pallningsytan är ganska liten. Pga detta ser jag det som riskabelt att lyfta den med domkrafter och flytta pallningen. Men vad vet jag, det kanske är fullt möjligt? Det vore definitivt den smidigaste lösningen till att fixa detta innan sjösättningen. Det låter inte som någon jättesvår operation att fixa detta själv med någon sorts glasfiberspackel. Jag ska leta fram lite bilder på skadan. Tack igen för er hjälpsamhet! Senast ändrad av OrlSthlm | 31 januari 2012 | 09:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 31 Januari , 2012 Hej Jag har haft liknande problem med inplastad järnköl. Jag lagade skadan med flytande exoxi och glasfiberväv, lager på lager. Värmde med värmepistol under processens gång. Det har hållit trots att jag dammade på en sten för nåt år sen.Det är av vikt att man använder exopi eftersom det inte suger åt sig vatten. Du skriver att skadan inte går att komma åt helt. Man kan fixa detta med en vanlig garagedomkraft och ett par bockar som är högre än din vagga. Jag bor i närheten av din båt ser jag. m v h Leif. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OrlSthlm 0 Postad 31 Januari , 2012 Närbild på skadan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OrlSthlm 0 Postad 31 Januari , 2012 Pallningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OrlSthlm 0 Postad 31 Januari , 2012 Uppställningsplatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Januari , 2012 Om du inte har möjlighet att lyfta och palla om, kan du inte såga söder de övre brädorna på pallningen så att du kommer åt att slipa rent och plasta upp skadan. Pallningen kanske måste förstärkas och kompleteras. Ör det båtklubbens eller marinans pallningsvirke så gäller ju det faktumet att lite spill får man ju räkna med. Du kan ju alltid laga upp pallningen med nya brädor när du sjösatt. Men ett gott råd - fråga inte om du får. Då är det bättre att spela dum när du är klar. Man måste dock va försiktig när man rör pallningar. Det händer från och till att nån kläms till döds när man håller på fixa med pallnig och stöttor på båtar. En länk till en plastreparation på en av mina båtar. Inte en sån skada som din, men det är inte så stor skillnad på olika typer av plastningar. http://thallatha.blogspot.com/2010/06/slipfusk.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Januari , 2012 Tycker som toaen, du står väldigt bra där redan, med rätt höjd att arbeta... Sätt en stötta under fören så finns ingen risk att båten tippar, bort med det som behövs för att komma åt skadan bara. Jag hade börjat med, förutom att slipa ner ( tänk tandläkare, borra och slipa tills du har bra fästen ) en etsande epoxigrund - det är som en lättflytande färg. Akta bara för att få det på dig... Sedan - på så liten yta - kan du nästan spackla istället för att bygga upp med glasfiber? Jag har med framgång använt produkter från http://www.batepoxi.se/ Läs instruktioner, du blandar två produkter med en liten hushållsvåg, funkar absolut, enda är att du ska ha tillräckligt varm inom härdningstiden. Annars tar det ett dygn extra, eller mer. Börja slipa innan spacklet är riktigt hårt... för sedan blir det HÅRT. Då är det vinkelslip fram! PS Gick du på så att du stod på och malde sönder glasfibern eller gick allt bort i enda smäll? Tänker på att skada längst ner fortplantas till bakkant kölen och ev vidare upp i basinredningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 31 Januari , 2012 Hej Ja enligt närbilderna så borde du lätt kunna avlägsna (såga bort )främre delen av kölpallningen så du kan komma åt. Jag kan komplettera mitt tidigare inlägg angående hur jag gjorde. Jag köpte en lagningssats i båthandeln med flytande epoxi och ett slags pulver att blanda i. Man blandar i så gröten blir lagom att jobba med. . Tillsammans med glasfibermatta byggde jag upp profilen. Först får du slipa med sliprondell o grovt papper o rengöra noga med axceton. Slipa upp plasten några centimeter kring skadan så det blir fäste för lagningen. Efter att det sedan härdat blir det till att slipa igen o som någon har nämnt kanske vinkelslipen måste fram. Det där fixar du. mvh leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Januari , 2012 Jag brukar använda en sån här till att slipa med http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ Allt löst skall bort. Sen slipar du en urkoning som är 10 gånger matrialtjockleken - gärna mer. Nu spelar det väl inte nå större roll på en sån här reparation. Det är ju inte frågan om nån hållfasthet. Egentligen bara att du inte får in mer vatten i laminatet och längs kölen. Slipa kan du göra nu, så får det bättre möjlighet att torka ur. Plasta igen kan du göra några dar innan sjösättningen. Strax innan du plasta slipar du över ytan lätt så att du får en ren yta att plasta på. Slipa glasfiber är den trevligaste sysselsättning som finns. Sen blir det ännu trevligare om man har en riktigt bra andningsmask. Man får så mycket skit i lungorna ändå. Jag har de senaste åren köpt Epoxy på Biltema. Men det är så små mängder det rör sig om så priset kan väl nästan kvitta. Det hade dugt lika bra med polyester, men polyseter skall härda minst 4 veckor innan man målar över med epoxygrundfärg. Då kan man ju lika gärna laga med epoxy, så är epoxybehandlingen klar med en gång. När jag trimmar riggen på mina segelbåtar använder jag tumstocksmetoden. När jag blandar epoxy eller tvåkomponentsfärg använder jag också tumstocksmetoden. Fast det fungerar lite olika. När jag blandar epoxy tar jag en plastburk tex en glasförpackning. Slår i en lagom skvätt med bas. Mäter med en avbruten tumstock. Det är inte klokt vad många tumstockar man brutit av genom åren, Spara dem alltid och har som rörpinnar. Sätter ner tumstocken lodrätt i mitten på burken. Säg att det är 10 mm bas. Sen slår jag på härdare tills det blir 15 mm på tumstocksbiten. Jag brukar ta en avbitare och klippa av de avbrutna tumstocksbitarna vid tex jämna 10 cm. Det blir lättare att tänka då. Därefter blandar jag ytterst nogrant, slår över blandningen i en annan plastburk och skrapar ur ordentligt och blandar lika noga en gång till. Skall du göra spackel blandar du i microbalonger eller läpligt fyllnadsmedel efter att du blandat basen med härdaren. Blanda inte för stora sataser. Till vän av ordning Jo jag har haft vågar och doceringspumpar mm. Med tumstocksmetoden får jag bas och härdare i förpackningen att ta slut ungefär i lika proportioner som när jag hade våg. De soseringspumpar jag köpt för dyra pengar tycker jag mest ha varit skit i förållande till det dom kostar. Men man måste, som alltid, va noggrann. Lycka till med reparationen. Ge oss gärna lite info om hur det går efter hand. Men gör det ordentligt. Har du riktigt otur så kanske jag kommer och besiktigar när jag är i min sommarstuga strax norr om Åkersberga. Senast ändrad av toaen | 31 januari 2012 | 19:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 31 Januari , 2012 Goda råd ovan. Kölskadan i sig är nog ganska enkel att fixa. Jag skulle också kolla om det blivit några skador i kölens akterkant i skarven mot skrovet också. Belatningen kan bli ganska stor just där vid grundstötning, framför allt om kölen sitter i skarp vinkel mot skrovet. Samma check invändigt i botten och bottenstockar just i akterkanten på kölinfästningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OrlSthlm 0 Postad 31 Januari , 2012 Jag måste tacka er alla igen för alla tips och goda råd! Mycket värdefull och inspirerande information som fyllt mig med en övertygelse om att jag kan fixa detta själv! /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 5 Februari , 2012 Som flera har påpekat så är det oftast tiofalt djäfligare i andra änden av diagonalen, dvs i akter-ovankant på kölen - och vad som har inträffat i laminatet när du gick på grund. Oftast syns inte ett smack, men laminatet kan ha delaminerat och sugit åt sig vatten. Står båten utomhus nu så frostspränger det friskt. Du bör fuktmäta skrovet innan du går vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser