Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
jan-wilhelm

Searay overnigter

Rekommendera Poster

Hej Jag har en fråga jag funderar på att köpa ett renoveringsobjekt en Searay overnigther på ca 6m som har legat under vattnet enl. Säljren endast motordelen vilket är illa nog . Enligt säljaren så har det läckt in vatten via drevet så innan jag ev.köper är det någon som vet var det kan läcka in på drev-delen eller om det har läckt in någon annanstans i aktern. Båten är från 70-talet o säljs av ett försäkringsbolag via en båtfirma. Att renovera motorn ser jag inte som något problem (V8) visserligen kommer det nog att kosta mer än båtens inköpspris men det kan det vara värt om man kan hitta anledningen till förlisningen. Med vänlig hälsning, Wille Norland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skälet till förlisningen blir ditt minsta problem. Problemet blir att byta allt trä i balkar mm

Troligtvis har en bälg eller slang gjort så att den sjönk. Med en repsats till skölden så bör det problemet vara löst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant som du skriver, blev bara litet fullifan när Capitan visade sig ha kunskaper i ämnet att fixa till sjunkna båtar, bara sådär.devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är även inplastat trä i akterspegeln. Ta med fuktmätare om du är intresserad av båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vet inte var du finns i sverige...Jag har en god vän som fått sin Sea Ray inlöst efter en sjunkskada...Båten låg ca. ett år på land innan någon tog tag i problemet...Detta pga. båthandlare och försäkringsbolag...Denna båt var till salu i Norrtälje trakten för ca. 25 ....Denna båt har blå rand runt om relingslsiten (på undersidan) samt en targa i rostfritt med dubbelrör med tv antenn, en av de tidigare ägare  = Båthandlare hade även strippat den på samtliga räcken runt fören. Har  mer info om det kan gälla denna båt.....// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vattnet kommit in via drevet borde det handla om slangen till kylningen som lossnat. Att bälgen lossnar leder inte till att vatten strömmar in (om inte drevet skiljer mycket från VP).

Att det är nödvändigt att byta ut träbalkar i skrovet samt akterspegeln pga. denna undervattensvistelse är väl inte säkert. Visst kan trät bli fuktigt och blött men det betyder ju inte att det behöver bytas ut? Jag r ingen expert på just den biten men det är ju en ganska omfattande insats att byta ut dessa balkar så är det absolut inte nödvändigt så lämna det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...