Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
dynaflux

Trimplan

Rekommendera Poster

Jag ska byta trimplan på min kabinbåt och har börjat kolla runt vad som finns. Jag har fastnat för Lenco eftersom de är helt elektriska och man slipper hydraulkladd. Har någon erfarenhet av dessa kontra andra tillverkare? 

De jag har nu mäter 46 x 12 cm men tittar jag i tabeller får jag helt andra rekommendationer på mått. Vad skall jag gå efter. 

Rent allmänt: finns det något jag bör tänka på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigaste att tänka på är att inte låta någon sopig båtfirma montera dem. Med tanke på att merparten av marinteknikerna inte gått ut grundskolan och har en intellektuell nivå som nästan når upp till den som Björn Borg hade, så kan jag garantera att du inte kommer bli nöjd med resultatet.

Mina Lenco monterades första gången diagonalt med skrovlinjen på ena sidan och båda stack ned under vattenlinjen, fast olika mycket i max uppfällt läge. Nästa båtmekfirma och tillika en av Stockholms mest renomerade, gjorde om fast med lika pissigt resultat. Nu står ena nästa rätt och den andra är fortfarande typ helt fel.

Det finns en lättöverskådlig monteringsinstruktion. Klarar du att läsa den kommer du lyckas bättre än gräddan av det marina Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Agaton,

Har du tagit som din livsuppgift att i varje inlägg du skriver spy din galla över båtbranschen på grund av dina egna dåliga erfarenheter? Räcker det inte med de trådar du skapat i ämnet tycker du?

Har du något att tillföra TS frågor skriv det...allt annat tycker jag är väldigt onödigt och inte direkt konstruktivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Flintstone, du har rätt där.

 

Kan jag hjälpa en endaste Svensson att undvika att bli blåst av en rakt igenom korrupt bransch, så blir jag riktigt glad. En bransch som består av före detta förbrytare, avhoppare från skola eller mindre förstående människor. Alla med gemensam nämnare att om man klantar till det eller blåser kunderna, kan man alltid skylla på dem. Hur kunde de vara så dumma att de anlitade mig, då får de fasiken skylla sig själva.

 

För att förtydliga mitt konkreta råd rörande trimplan: GÖR JOBBET SJÄLV! Ingen jävel på en marina bryr sig om din båt, dessutom är de inte mentalt mogna att ta sig an en uppgift som min 70 åriga mamma skulle klara bättre. Och när de fuckat upp hela din akterspegel med snedborrade hål och icke rostfria sönderdragna plåtskruvar, kommer de hävda med en dåres envishet att det minsann visst var rätt, alternativt, åfan men nästa gång blir det bättre.



Senast ändrad av AgatonSax | 29 januari 2012 | 19:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen tråkigt att du är så bitter Agaton...men snälla, låt oss andra slippa läsa om det gång ,på gång, på gång...det blir väldigt tröttsamt i längden. Jag förstår inte riktigt vad du försöker uppnå...tror du att du kommer förändra något genom att förbittra varenda tråd som du kan få in din vinkel i?

Gör jobbet själv var ju ett bra råd och om jag förstått TS rätt så är det hans tanke...det är därför han ställer de frågor han gör...du kanske har några tips om hur han ska göra jobbet själv Agaton? Det är ju det han vill ha, inte en massa okvädesord över båtbranschens aktörer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet, det suger att vara bitter. Önskar att jag inte behövde vara det. Men nu sitter jag i skiten ännu en gång. Pga en privatperson som ljög om bakgrunden till båten vi köpte i höstas. När jag började lyfta på stenarna visade det sig vara nästan lika illa som skurkfirman boats.de. Därefter en serie av besvikelser, där man såg direkt att det här kommer gå åt h-e. Och mycket riktigt, det gjorde det också. Totalt har 3 firmor varit på båten och alla har fuckat upp, inklusive transportören som tyckte det var en bra idé att tappa båten. Något jag hade ett h-e att komma ur, för han försökte reparera vid sidan om försäkringen (i 3 gradig värme och typ90% luftfuktighet). Något han var otroligt nära att lyckas med också om jag inte varit så påstridig.

Nåväl, skit i det. Ska du montera ett par lenco Trimtabs rekomenderar jag denna sida. Det finns även en mer utförlig PDF för installation på deras hemsida, men den jag länkade till räcker troligen.

Trickset ligger i att mäta noggrant och inte bara ögonhöfta. Om du göär det senare kommer du ångra dig i efterhand, fråga alla som monterat sina Båtsystem peken för fort. Tar 1 timme i montage och 10 år av irritation varje gång men ser skiten.

Ett förslag på att få till 1 cm från botten i innerkant och 1,6 cm i ytterkant är att dra fast en bräda mot botten med remmar. Se kan du palla upptrimplanet till exakt rätt nivå lateralt och även i höjd och vinkleled. Man bör också låta cylinder löpa fritt uppmed skrovet och när alla nivåer är rätt markera med en tuschpenna. Jag själv hade tejpat borren på stället för max borrdjup. Alternativt med en borrdjupsklamp. Och använd korrekt dimension. Eftersom borrar har tendens att vandra på gelcoat, börja med att brotscha ett märke, förborra med fin dimension. Jobba dig uppåt i grovlek tills korrekt borrhål erhållits.

Kolla särskilt anvisningarna för montage i sidled. Trimplanen ska vara ganska långt ut.

Målning är ett annat kapitel. I och med att det är rostfritt kan de bli svårt att få färg att fästa. Går det att rugga upp ytan, t.ex. med en excenterslip och därefter på med propedrev primer är det att föredra. Slutligen ett eller två lager bottenfärg. Måla upp till vattenlinjen på cylindern.



Senast ändrad av AgatonSax | 29 januari 2012 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Lenco trimplan på förra båten Yamarin 63 BR och dem fungerade hur bra som helst, jättenöjd. Båtfirman hjälpte mig även med montaget av dem och jobbet utfördes proffsigt och korrekt. Det finns fler än en sida på båtbranschmyntet! // Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick bra service. Jag snackade faktiskt med en veteran på Sea & Sea om detta. Han såg en tydlig tendens att branschen tappat kompetens och att det verkar finnas många oseriösa aktörer därute.

Problemet ligger väl att man kan stå och sprätta kartong på Ica ena dagen och nästa dag kalla sig erfaren plastare eller certifierad servicetekniker på Yamaha eller liknande. Finns ingen kontroll eller intresse av kontroll. Blir det fel är det bara att skylla ifrån sig. På kund i första hand, på olyckliga omständigheter i andra hand. Och i sista hand skita i det, vem bryr sig, inte min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick bra service. Jag snackade faktiskt med en veteran på Sea & Sea om detta. Han såg en tydlig tendens att branschen tappat kompetens och att det verkar finnas många oseriösa aktörer därute.

Problemet ligger väl att man kan stå och sprätta kartong på Ica ena dagen och nästa dag kalla sig erfaren plastare eller certifierad servicetekniker på Yamaha eller liknande. Finns ingen kontroll eller intresse av kontroll. Blir det fel är det bara att skylla ifrån sig. På kund i första hand, på olyckliga omständigheter i andra hand. Och i sista hand skita i det, vem bryr sig, inte min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå med i 100-klubben istället så slipper du dopingplattorna!

mvh Mercury 125

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det finns säkert många oseriösa firmor som i alla branscher men det finns ändå alltid fler seriösa firmor. Det finns också något om heter referenser kollar man dem så slipper man köpa grisen i säcken // Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det någon som förstod det där...? indecision

Förövrigt är jag lite nyfiken på vad det är för båt dessa trimplan ska monteras på...vad har du för båt dynaflux?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog gick programmet byggfusk på TV igår. Kanske borde man tipsa TV4 om ett motsvarande upplägg för båtfusk?smiley

Referenser är svåra att ta, då de kommer från båtfirman själva. Det går nog alltid att jaga fram nån släkting eller svåger som kan ställa upp och intyga hur fantastiskt allting är.

Alternativt en sajt med svartlistade firmor. Men det är väl inte riktigt lagligt.

Nåväl, testa att poppa frågan hur många som tycker det är enkelt med hantverkare i fikarummet, så komer det uppstå heta känslor. En betydligt mindre del av befolkningen håller på med båtar. Men det är ju exakt samma problematik inom båtsvängen som inom byggsvängen. Ett gäng outbildade klåpare som lyckas ibland, för det mesta inte.

Trixet ligger i att ha extrem tur, att hänga över axeln, vilket båtfuskarna hatar. Eller att göra jobbet själv. Ett sista alternativ är att ta valium och försöka bortse från det där snedmonterade trimplanet, eller den oservade motorn, eller den med Sika klistrade slangdragningen på akterspegeln eller...



Senast ändrad av AgatonSax | 03 februari 2012 | 06:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hu så bitter man kan vara, referenser är svåra att ta säger du, men det kan ju dett forum vara bra till, det finns ju alla gånger någon aktiv här som kan ge en referens. Jag känner väldigt många som lämnar in allt från motorbyten till montering av trimplan på ett antal olika firmor och aldrig varit i närheten av dina upplevelser, så vad det gäller ditt snack on klåpare så får jag den uppfattningen att du får inte särskilt mycket medhåll på sajten. Själv är jag mycket nöjd med de som jag använder mig av för att få hjälp här i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan faktiskt vända på steken och nämna några bra firmor:

Plastreparationer i Svinninge

Martec i Vreten

Micab på Lidingö

Yamahacenter i Haninge

Benns

Alla de levererar mer än man förväntar sig.

Övriga firmor jag varit i kontakt med sorterar under kategorin minsta motståndets lag, eller den där kunden är nog så dum så han märker inte om jag fuskar. Alternativt jag själv som marinmek är så trög att jag fattar inte att jag gjort fel, jag blir upprörd om någon påstår att jag gjort fel. Om jag likväl mot alla odds åtar mig att göra ett backjobb, kommer jag fucka upp det lika mycket som första jobbet, eftersom min IQ nätt och jämt når över nivån skokartong.



Senast ändrad av AgatonSax | 03 februari 2012 | 10:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 klubben är för oss som väljer att ha en motor som pasar bäst till skrovet och därför inte behöver skruva dit en massa metall för en smidig transport på vattnet.angel

post-10012502-1394236933,9717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeee.. Även om det råkar heta trimplan så används de nog oftast för att kompensera för slagsida.. Kanske borde det heta listplan istället :-) Jag använder uteslutande mina trimplan som listplan o trimläget justeras istället med powertrimmet. Men i den flatbottnade 100-klubben uppstår kanske inte slagsida :-) ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! Trimplan tycker jag dock är ett bra namn eftersom det handlar just om att trimma båtens läge. I lägre hastigheter, under plantröskeln, används de för att trycka ned fören för bättre sikt och bättre stabilitet. Över plantröskeln för att kompensera för snedlast eller sidovindar. Vid planing utan snedlast och sidvind så är trimplanen helt uppe ur vattnet. De heter ju inte planplan! wink

Nu blev jag ännu mer nyfiken, varför kallas det just 100-klubben? Är det för att allt är hundra eller? laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trim är båtens läge i långskeppsriktningen och list (slagsida) är båtens läge i tvärskeppsriktningen. På fartyg anges oftast trimmet som skillnaden i djupgående mellan för o akter o anges oftast i meter medan list oftast mäts anges i grader.. Därav mitt resonemang att trimplan nog oftare används som listplan :-) Med powertrimmet känns namnet dock mer rätt eftersom man bara kan påverka just trimmet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid hård sidvind tenderar båten att luta mot vinden, vilket beror på att man omedvetet håller emot nosens tendens att falla av. I det läget är det toppen att ha trimplan att sänka ned på den sida som är närmast vinden.

Den andra varianten är att be alla flytta på sig i båten, vilket iofs går lika bra så länge svärmor inte är med ombord.wink

Att ligga och plöja i låg fart med sänkta trimplan tror jag inte många gör. Blir för mycket att hålla ordning på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sänker alltid mina trimplan när jag ligger och kör i krypfart. Detta för att båtens naturliga slingrighet minskar rejält på så sätt. Dessutom låter jag dem vara nere tills jag kommit upp i planing och tar sedan upp ett helt och lämnar eventuellt ett lite nere för att kompensera slagsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken praktikant som monterar dem kan man bli lyckligt lottad att få permanent nedsänkta trimplan som jag fick. Gör susen för båtens beteende i 30 knop (står på nosen typ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nu när faktiskt MG har en avdelning som heter Dösnack så kan Du väl hålla till där ? Du tillför inte tråden och trådskaparens ursprungsinlägg ett skvattfrown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AgatonSax skriver:  Eftersom borrar har tendens att vandra på gelcoat, börja med att brotscha ett märke, förborra med fin dimension. Jobba dig uppåt i grovlek tills korrekt borrhål erhållits.
Nu förstår jag Agaton den store båtmekens alla invektiv mot båtbranchen i allmänhet. Han tillhör själv gruppen av de sinnesslöa (enligt honom själv) som inte vet vad de håller på med. Börja med att brotcha ett märke, har någon hört något så dumt? Troligen, men det är nog bra länge sedan. Själv så körnar jag ett märke, men ännu bättre är att sätta dit en bit maskeringstape, markera och borra genom den. Då glider inte borret så lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt bitter och uttråkad människa verkar han vara, han har kompetens att bedöma varenda maringubbe i hela regionen men han vet inte ens vad en brotch är till för.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok körna ska det heta. Sorry språkpolisen.

Oavsett vilket tror jag att även du skulle vara ganska lack om du köper en nästan ny båt och båtfirma efter båtfirma fuckar upp den.

Fast det händer väl aldrig dig, för du är så ordentlig i dina utredningar och referenstagningar så allt du gör blir kort och gott perfekt.

Grattis!

(f.ö. borra genom tejp var väl antagligen vad dumle båtmek gjorde, så snett och vint som det blev)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är imponerad av alla inlägg även om det spårade ur lite men det var värdefull information. Är benägen att hålla med AgatonSax. Jag har dålig erfarenhet av många hantverkare och innan jag lämnar in bilen kollar jag upp verkstäder noga. Därför drar jag mig för att lämna in min båt - dessutom gillar jag att mecka och sparar gärna pengar. 

Fick kanske inte helt klart svar på mina frågor. Jag har kollat upp storlekar och tror jag vet vilka jag ska ha. Frågan som återstår är om jag ska köra på Lenco. Finns det några andra märken som jag bör överväga? Finns det några nackdelar med icke-hydrauliska? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara (lite) erfarenhet av hydrauliska och tycker de fungerar bra men av allt jag läst så verkar alla vara grymt nöjda med de elektriska varianterna i allmänhet och Lenco i synnerhet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spot on.

 

Man körnar inte i plast. Då är risken stor att det spricker och slår ur flagor, men det visste väl mästermeken redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...