Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Havskatt

Vad har ni för färskvattenförbrukning per dygn?

Rekommendera Poster

Undrar vad ni har för färskvattenförbrukning per dygn? Vad tror ni jag ska räkna med för vattenåtgång, kommer att använda vatten för disk och vatten till matlagning, te och kaffe. Har ingen dusch. Frågan är hur mycket vatten man behöver ha med sig för 4 dagar? Dricker ni vattnet i färskvatten tanken? //Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara relatera till egen situation:

Vi har en 120 liters tank och den används för dricka, diskning, matlagning, tandborstning etc. Brukar räcka i ca 5 dagar för två personer, dvs. 24 liter per dag. Känns inte som vi snålar alls, snarare tvärt om, gör man det med saltvatten i disken osv så går det säkert att få ner en del. Det jag kan sakna är en givare för tanken, så att man har koll om man behöver börja snåla.

I början på varje säsong kör vi en rengöring av tanken i övrigt inget speciellt.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror givetvsi helt på hur man använder färskvattnet. I sommras var vi ute 30 dagar med i snitt 4 personer ombord och förbrukade då 400 liter färskvatten. Resten var havsvatten.

I Stockhoholms skärgård klarar man allt utom det som ska drickas med havsvatten, då är 3 liter per person och dag tillräckligt.

Oavsett var man befinner sig längs sveriges kust kan man använda havsvatten för matlagning, det är bara att ta bort lite av det salt man normalt tillsätter. Disken kan man också klara med rätt diskmedel, men man ska nog - för tt bli av med saltfläckar - skölja i färskvatten om man är i södra östersjön eller på Sveriges västra kust. Då går det kanske 5 liter per person och dag.

Det är inga problem att dricka vattnet i en färskvattentank, men om det inte är kommunalt vatten - som ju är behandlat för att hålla sig färskt länge - rekommenderar jag någon form av vattenrengöringsmedel som förhindrar tillväxt i vattnet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I gamla båten hade jag manuell fotpump till färskvattentanken på 100 liter och använde detta till dricksvatten och att eftersköja disken med (diskade annars vanligtvis i havsvatten) Detta räckte då utan problem en hel vecka.

I nya båten med 120 liter vattentank och tryckvattensystem och trasig saltvattenpump (dvs använder endast tankvatten) då räcker detta bara 3 dar.

Så till din fråga, räkna med minst 30 liter per dag om du inte tänker på att hushålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag dricker vattnet i tanken?

Det beror på om jag inspekterat eller rengjort tanken vid sjösättningen, och sedan därefter bytt vatten ett antal gånger.

Brukar börja dricka vattnet först efter midsommar om jag dessförinnan tömt och har nyfyllt tanken ett par gånger. Brukar sedan vara noga med vad jag häller i tanken (tar aldrig ur brunn och häller i tanken och spolar alltid slangen först före fyllning från kran i tanken)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra av med ca 100 liter på 5 dagar när jag är ensam ute. Då använder jag vattnet till disk och hygien (nåja - kroppssanering i havet) samt som dricksvatten. Dricker vattnet gör jag men är noga med att tanka stadsvatten så ofta som bara möjligt.

Om vi är två ombord går det åt obetydligt mer, säg 25 liter till på 5 dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar. Jag drar följande slutsats att för 2 st vuxna och 2 st barn kommer vi att behöva ca 20 liter/dygn. Diska i havsvatten och skölja med färskvatten sparar på vattnet. Vattnet går bra att dricka från tanken om man har fyllt med kommunalt vatten. Tror jag använder tankvattnet för disk, matlagning, kaffe och tandborstning. Vatten att dricka köper jag med ett gäng från affären på PET-flaska. // Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du förklara varför vårt kommunala vatten inte duger att dricka? Vatten på flaska är en obegripligt dyr produkt som dessutom är ett allt större miljöproblem. Själv har jag alltid druckit kommunalt vatten från båtens tank sen jag var liten, och inte en enda gång har jag fått några problem med magen....och den är lättrubbad kan jag lovasurprise

http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/Vatten-fran-kran-eller-flaska/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar räkna 2 liter per person per dag. Därtill kommer det vatten som ingår i t.ex juice, groggvirke m.m.

Diskar, sköljer, kokar potatis i sjövatten (Ostkusten)

Har aldrig kommit på tanken att köpa flaskvatten, annat än den kolsyrade varianten emellanåt.

Brukar dricka kranvatten överallt söderut t.o.m. alperna och har aldrig haft problem med det.

Konstaterade för en del år sen att det mest lönsamma man kunde ta med sig i bilen från Frankrike inte var alkohol utan kolsyrat vatten, betalade 2kr/flaska där mot 11kr i Sverige!

Och inga problem med tullen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

250 liter tank som räcker bra många dagar om jag är 1-2 personer. Med ett tonårsflickgäng (5 st) ombord tog det lite drygt 24 timmar att förbruka nästan allt. :-)

Så svaret är beror på. Fast indikeringarna ovan stämmer nog rätt bra. Sedan märker man ju själv vilka vanor man har och kan justera dem.

Däremot är jag paranoid och dricker enbart flaskvatten. Vill inte riskera nåt om man skulle ha otur och få in nåt otyg i tanken.

Senast ändrad av Anders_St | 30 januari 2012 | 12:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina 160 liter räcker nästan hur länge som helst när jag som Anders är 1 till 2 personer - dvs ensam ombord. Är en reslig och välbyggd man och kan av den anledningen i det närmaste betraktas som två wink

Det behöver inte va nåt tonårsdflickgäng med ombord för att vattenförbruknngen skall stiga radikalt. Det räcker med min fru.

Till skillnad från Anders är jag inte paranoid och dricker vattentankens vatten utan att tveka. Fast det vattnet jag tankar är ju alltid komunalt klorerat vatten. Det är kanske skillnad i Stockholms skärgård?

Däremot dricker jag ofta flaskvatten ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig påstått att kommunalt vatten inte duger, tvärtom så var min slutsats att om det var kommunalt vatten gick det bra att dricka. Eftersom det kanske är svårt att kontrollera vattenkvaliteten på sjömackarna, långa slangar som ligger ute i 28grd och troligen är kontaminerade med både det ena och det andra. Därför blir mitt val att köpa drickvattnet på flaska som är förslutna och har en hållbarhet som man kan lita på. 

//Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är noga och tankar bara kommunalt klorerat vatten i tanken. Har väl gjort något undantag förra sommaren.

Brukar kolla hur påfyllningsslangen ser ut (en del rengör toasug-hålet med den. :-( ) och låter vattnet spola tills det blir kallt innan jag börjar fylla.

Har inga andra tillsatser i. Tömmer tanken helt under vintern, den står med öppet lock och luftar. Men tvättar den inte, bara kollar hur den ser ut om det skulle finnas någon synlig beväxning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är betydligt vanligare att man blir sjuk av andra livsmedel än av kommunalt vatten, så för säkerhets skull föreslår jag att ni som dricker flaskvatten ombord inte intar någon annan föda än flaskvatten till sjöss...

Eller...
Låt er inte luras av flaskvattnet, det är inte bättre än det kommunala. Det är i många fall sämre och innehåller även bakterier. Ta reda på fakta!

Maceky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill vända lite på begreppet och påstår att färskvattentanken räcker alltid en vecka, oavsett hur stor den är. Nu finns det säkert övre och nedre gränser även för detta men i vår första båt för länge sedan hade vi 20 l vatten med oss och i den nuvarande har 220 l. Däremellan har vi haft båtar med allt från 60 l till 180 l. Det räcker ungefär en vecka.

Orsaken till att vattnet räcker en vecka har med hushållning att göra, man snålar när man har lite. Sedan har det givetvis också med antal brukare att göra men det brukar vara så att dom små vattentankarna finns i små båtar där man ändå inte är fler än kanske 2 pers. Och en stor båt med 400 l har 4-5 pers som då givetvis använder mer vatten till bl.a dusch.

Senast ändrad av Mambo | 31 januari 2012 | 11:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommunala vattnet är utmärkt. När det kommer ur kranen.

Det jag är rädd för är vad som händer med lite skit i tanken och en båt som ligger 2-3 veckor stilla i sommarvärme. Tyvärr har jag inte tid att vara ute varje ledig stund på sommaren, så det händer tyvärr att det blir paus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag repeterar, har aldrig påstått att kommunalt vatten inte går att dricka eller att man blir sjuk av det. Dricker som alla andra det varje dag hemma. Jag väljer bara hellre safe än sorry när man inte vet kvaliteten på vattnet där man tankar på sjömacken. Du pratar om fakta, har du gjort en vattenanalys på vattnet du har via din trädgårdslang hemma? Det har jag gjort och antalet ekoli är garanterat över gränsvärdet för tjänligt. Blir man sjuk av det eller inte, ja vem vet. Är det OK att äta mat efter bäst före? Ja tycker en del. Oftast blir man inte sjuk men varför chansa de få dagar man har semester. Det är som sagt min riskvärdering och jag lägger inga värderingar i hur andra gör.

//Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ha vatten i tanken halvårsvis och har aldrig märkt nåt problem. 

Vist jag spolar också ren slangen innan jag tankar. Att nån skulle stoppa ner vattenslangen i sugtömningshålet är nog inte troligt på den bryggan jag ligger. (det skulle väl va om det kom en stockholmare ** och la till tillfälligt - förlåt - jag kunde bara inte låta bli) Vi har vatten på varje brygga och alla känner alla på en sån här liten ort. Det finns fem båtar på min brygga som har toatank. Hur många det är av dem som har sugtömning vet jag inte. Troligtvis inte alla. Jag och killen längst in har i varje fall. Jag har varit komunalarbetare i 20 år och han har grävt för VA-avdelningen ungefär lika länge, så att vi skulle nlanda ihop skit och dricksvatten är otänkbart.  Det som däremot kan hända med slangen är att slangänder ramlar i saltvattnet.

** Det härmed stockholmare

Jag bor på en liten turistort långt från all ära och redbarhet. Vi har ju vår språkkod och vårat sätt att va och förhålla sig till varandra. Storstadsbor och speciellt stockholmare har ju sina egna språkkoder och sitt egna sätt att förhålla sig till andra människor som avviker från vårt. Av den anledningen irriterar man sig ibland på just stockholmare när de kommer som gäster ut till oss några få veckor på sommaren.

Det va en ortsbo som en gång sa; det är synd om stockholmare. Vi slipper ju i alla fall ifrån dem när de åker hem. Stockholmarna slipper ju aldrig ifrån sig själva wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man får frågan från dottern om man kan göra en tredagarskryssning med hennes kompisar så gör man det. För två år sen. En trevlig tripp till Mariefred och Birka. :-)

Hade egentligen tänkt visa dem ytterskärgården men det blåste för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va en ortsbo som en gång sa; det är synd om stockholmare. Vi slipper ju i alla fall ifrån dem när de åker hem. Stockholmarna slipper ju aldrig ifrån sig själva

Nollåttor är som fiskmåsar. Skriker och skränar och skitar ner... :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så var det Stockholmsparet som skulle hyra stuga i skärgården, och mannen frågar gubben om huset;

har ni terrass?  Terrass?  Ja, uteplats där man kan sitta och äta?  Näe, någon terrass har vi inte.

Har ni badrum med spoltoalett?  Nä, sa gubben, vi har torrclosett i uthuset.

Tack sa mannen, men då är vi inte intresserade.

När paret åkt sa gubben till gumman;

konstigt folk de där Stockholmarna, dom där ville äta ute och skita inne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste skrika och skräna lite till...

Inte alls vänt mot Havskatt, utan generellt.
Det är sannolikt mycket större risk att bli matförgiftad av färsk mat långt före bäst-före-datum än att bli magsjuk av kommunalt vatten. När det gäller vatten från brunn håller jag med om att man ska vara lite försiktigare då detta inte är varken mekaniskt eller kemisklt renat och inte innehåller något klor. Då rekommenderar jag användning av någon form av vattenreningsprodukt.

I övrigt håller jag med om att man ska spola ur trädgårdsslangen ordentligt innan man fyller på tanken.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag läser Sven Yrvinds bok Med Bris mot Kap Horn. Han hade med sig 80 liter vatten när han en tjej seglade mellan Las Palmas och Rio. Det tog 48 dagar så de förbrukade ca 0,83 liter per person och dag.

En tur på 4 dagar kan man alltså klara av med 3,33 liter per person. :-)

(Fast jag tror att det kan bli ganska tufft)

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hålla med ovanstående om att det beror på vad man använder vattnet till. Är det småbarn ni har är det bra att ha lite extra att torka bord och barn med då det inte är så kul att torka av inredningen med saltvatten. Gäller också spill på dynor som inte bör tvättas med saltvatten.

Vi har aldrig harft några dubier när det gäller vilket vatten vi tankar eller hur vi använder det. Är vi på Träskö-Storö blir det vatten ur den pumpen (knappast kommunalt) och vid vår sommarhamn använder vi mackens vatten. Vi har aldrig blivit dåliga men då använder vi båten flitigt och har en bra genomströmmning. Vi tankar bara så mycket vi tror att vi kommer att gör av med på några veckor och lämnar vi båten för en längre tid så pumpar vi ur vattnet så tanken är tom. Funkar finfint

Senast ändrad av ciaraud | 22 februari 2012 | 07:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha bra genomströmning som Cia säger är  ett bra sätt att inte få otrevligt vatten i tanken. När man läser seglingsbeskrivningar händer det ofta att de har problem med vattnet och får använda klortabletter och liknande. Här hemma har jag inte hört om nån som blivit sjuk av vattnet i tanken.

Vi har 200 l och det räcker inte så länge på oss två men vi går ofta till hamnar med vattenslang och får ett slösaktigt beteende. Duschar också i båten ibland och använder aldrig sjövatten utom nån gång till havs till potatiskoket.

Elpumpen är en slösaktig sort och ska man spara på vattnet rekommenderas fotpump. 

Dock är en kombination det bästa. Att fotpumpa ut 200 l för att få nytt fräscht vatten är jobbigt eller istort sett omöjligt. Däremot kan man lätt få ut vattnet med elpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...