Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
glenn30

yamaha 30 hk autolube missar

Rekommendera Poster

hej har en yamaha autolube 30 hk-88,den är 3 cyl,när jag kör den så missar den ibland på en cyl,jag har provat o byta stift,den har stått stilla i ca3-4 år,kan det hjälpa att göra rent förgasarna,någon med liknande symtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill tillägga att att den missar på låga varv



Senast ändrad av glenn30 | 29 januari 2012 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja med att riva förgasarna och rengöra o se vad det ger. Har en likadan fast lite nyare. Har haft isär förgasarna på den o rengjort o smällt i repsatser. Fick även byta tomgångsnålar då dessa hade midja. Min nös ibland på tomgång men slutade med det efter förgasarrengörning/renovering. Behöver du handfasta tips, t ex hur nålarna ska stå, flottörhöjder o synkning kan jag bistå med det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gjorde rent förgasarna men det hjälpte inte så jag skruva ut luftskruvarna lite och då gick den bra,dom stod på 1 1/2 varv ut så jag fick ställa dom 2 1/2 varv ut så gick den fint o inte misstände,är detta för mkt eller är det normalt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just 30-hästaren är lite speciell då den har olika bestyckning och inställningar på alla tre förgarsarna. Misstänker att det beror på avsaknad av recirkulationssystem. Det du ställer med tomgångsnålarna eller det du kallar luftskruvarna är mängden av en bränsleluftblandning som skapas av pilotbränslemunstycket och pilotluftmunstycket i ett emulgeringsrör. Blandningen från dessa tomgångsnålar är dock alldeles för fet så man tillsätter mer luft via spjällen/tomgångskruven. Inställningen på tomgångsnålarna är följande på motorer mellan 1987 - 91.

Övre: 7/8 varv ut
Mitt: 1 1/2
Nedre: 1 1/4

Toleransen från detta är 1/4 varv in eller ut. Går inte motorn riktigt med dessa inställningar har du sannolikt fortfarande problem. Har du nu alla nålarna 2 1/2 varv ut så kompenserar du sannolikt för nåt annat fel eller har du skit kvar i förgasarna. Har du synkat spjällen/oljepumpen/tändningen efter du hade knasarna av? För låg motoretemp kan oxå ställa till problem, har du kollat termostaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...