ntica 1 Postad 29 Januari , 2012 Ska montera ett manuellt ankarspel är det tänkt. Kan tänka mig ngn. form av förstärkning är nödvändig på däck/under?! Sen en rörhylsa för att leda ned kätting till köl, genom/via däck. Tips på lämpligt utförande, förstärkningsmaterial, gärna bilder, länkar el. beskrivning. Vore tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 30 Januari , 2012 Ugh, vilken klump! Har inte du en rätt liten båt, IF? Är den där verkligen nödvändig, jag vet inte om jag skulle vilja ha den på fördäck... Om du inte kör med kätting hela vägen så borde det funka att använda befintliga winchar tycker jag. Wincha upp till kättingen och så ha en separat tamp till ankaret så du kan få upp det och sen dra upp kättingen för hand? Men om du nu absolut ska montera det där så skulle jag plasta in en träbit på undersidan av däcket att bulta igenom. Är däcket sandwich? I så fall måste distansen bort också. Rörhylsa till kölsvinet från fördäck? Är det genomtänkt? Jag antar att man kan såga ett hål i däck och plasta fast ett VP-rör som leder ner till kölsvinet men det kommer ju gå rakt genom förpik och ruff! Dessutom kommer det leda ner mängder med vatten i kölsvinet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 Januari , 2012 Lösningen med rör ner till kölsvinet finns på flera båtar. Bla på en del Linjett 37 som är för vek i förskeppet för att tåla all kätting i ankarboxen utan att tippa på näsan. Blir inte en behaglig segling vid större sjö. Vi har dock inte valt den lösningen eftersom vi som i inlägget ovan har våra dubier om att få in saltvatten i ruffen. Saltvatten förstör så oerhört mycket. Salta dynor suger åt sig vatten och torkar aldrig, saker rostar mm. Dessutom är risken stor att det krävs att någon står i ruffen och matar så kätingen kommer in. Vet inte hur många ni kommer att vara ombord på båten men är ni så många att ni kan avvara en till att passa kättingen inombords kanske ni behöver kölsvinet för vattenflaskor odyl också. Just nu ankrar vi bakifrån och går fram med tampen till en knap i fören. Fungerar finfint. Har just nu 10 m kätting vilket ska ökas till långsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 30 Januari , 2012 Eftersom du postar i LångfärdsSnack så har du antagligen långseglar tankar. Tänk på att du behöver ha ordentligt med kätting då man oftast ankrar på lite djupare vatten ute i världen än vad man gör hemmavid. Att behöva lägga ankaret på 10 meters djup är inte ovanligt. Och för att sova gott så har iallafall vi ungefär 5 gånger djupet med kätting ute. Att mata ner via ett rör är nog inga problem, Utan snarare att få upp kättingen igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 30 Januari , 2012 Men måste man ha så mycket kätting? Räcker det inte med ett antal meter kätting vid ankaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 30 Januari , 2012 Tackar för svar. Vill ha ankarspel, underlättar upptagning. som ngn. nämde så kan det ligga djupt. Erfarenhet säger att det är ett kopiöst arbete att hala ombord för hand. Dessutom ett litet nätt & fint Royal på 9 kg. Tänker bygga/plasta ankarbox i kölsvin, samt vp rör el likn. genom däck, tänker däremot ha ngn. form av lock vid segling, samt kätting fäst i undersida av lock. för att slippa vatten inträngning. Kommer att använda förpik uteslutande till stuv & dyl. Bör jag lägga teakskiva el. likn. på ovansidan också tro? känns vettigt för att få maximalt stöd eller..??? gärna bilder på installation om möjligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 31 Januari , 2012 Jo om du har blyad lina. Kättingen lägger till vikt till ankaret så att risken för draggning minskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 31 Januari , 2012 Jag menade att det kan vara problem att få upp kättingen genom röret från kölsvinet. Speciellt om du varit ut i skumpigt vatten och kättinghögen ligger i oordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 31 Januari , 2012 Visst, och vikt i lina/kätting ger ryckdämpning. Men behöver man verkligen ha kätting hela vägen på små båtar var det jag undrade. Jag hade nog, spontant, börjat med x meter kätting men sen haft vanlig lina. Hellre kätting närmast botten, det kan ju vara vasst där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 2 Februari , 2012 Allt är upp till var och en, men jag har hittills inte sett någon båt här nere, oavsett storlek, som inte har kätting hela vägen. Så det finns väl någon anledning till det. Men det finns ju ingen lag som säger att du måste ha kätting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 2 Februari , 2012 Tackar samtliga för informativa & bra svar, ngt. klokare! Men...Däcksgenomföring till kätting... Är inte karl nog att finna i detta land??? Ska man behöva ta en Dieseltanks genomföring??? tips på detta vore kanon bra, gärna ngn. med Lock... se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 3 Februari , 2012 Om jag inte minns fel så var det någon båt som hade gjort samma sak med rör till kölsvinet. Har planer på att göra detsamma i min båt med en skillnad. Det kommer att vara en vattentät box som kejan åker ner i med öppningbar lucka för rengöring. Skulle det blåsa höga vågor eller det ackumulativa vattnet som alltid föjer med fyller boxen, så slipper jag få det i båten utan kan tömma boxen manuellt vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 3 Februari , 2012 Egen idé igen, vanliga wp-rör med lämplig böj plastas fast i båten. Rördelen på däcket blir perforerad med lite enkla borstar som tar bort det värsta gegget o låter det rinna ner på däcket istället för i boxen. Än så länge bara en plan, ingen testad idé Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 3 Februari , 2012 Låter som en vettig ide'! Men kan inte för mitt liv begripa varför ingen-mig veterligen?!-inte säljer ngn. lämplig kätting genomföring med lock?...fler tips är välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Februari , 2012 Kätting/rep-frågan igen: Ankrar man på tio meters djup så är väl som sagt 50 meter kätting/rep lämpligt för att få ned dragvinkeln på ankaret. Blir liksom JonasP fundersam över varför det enligt LadyAnnila är praxis med kätting hela vägen? Borde väl allmänt sett vara effektivare med totaltyngden samlad riktigt nära ankaret?? En tänkbar orsak kan kanske vara långseglares mer frekventa svaj-ankringar på utsatta platser? För vid svajankring kan väl - iaf vid omväxlande lugnväder/vindriktningar - hela 40 av de i exemplet utlagda 50 metrarna släpas runt på botten? Kan måhända oturligt fastna i nån vass jättesten och då riskera att skäras av?? Bara en fundering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Februari , 2012 Där ser man; ett Lofrans Royal. Ett bra märke och ett pålitligt ankarspel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser