Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Leedmann

Ge mig råd och tips!! 5m styrpulpet krav +38 knop max 100.000

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en Styrpulpet hjälp mig! Vilket är bästa begagnat köp? har ni några tips på bra styrpulpeter ca 5m. båten ska användas till Trolling, sol och bad. KRAV: Hyfsat ny motor får gärna göra 38 knop och kosta max 100.000kr tacksam för tips! Skriv gärna en rad om din båt om du har något att rekomendera. modell motor knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 hk lär knappast räcka om man vill de fartresurserna. Runt 90 hk måste man nog upp i för att klara den typen av båt och 38 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
http://www.blocket.se/view/3709780.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 Den klarar dock inte 38 knop, gissar ca 32 http://www.blocket.se/view/3882859.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 Samma med denna, förmodligen < 30 knop http://www.blocket.se/view/3953129.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 Och igen Summa, utbudet blir begränsat om man vill nå dessa farter, nöjer man sig med 30-35 knop så finns det en hel del. Själv kommer jag nog byta upp mig till en 70 hk på min och tror det kommer göra ca 36 knop på toppen. Annars är det egentligen en högre och komfortablare marchfart jag är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant, det är ju en hög march fart som man egentligen är ute efter, ca 28-30 knop är perfekt. Men det är ju kul att kunna trycka på lite ibland :-) Tack för tipsen kom gärna med fler, och skriv gärna vad ni själva har om det är ca 5m, max 100.000 och får väl sänka kraven på knop till 35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ jag har nog en båt som passar dig.Väddö 540cc 2004 årsmod.Med 90hk mercury 2takt.Allt uttaget nytt juni 2004.Listpris 185000kr.Säljer min för 129900kr.Allt i nyskick.Min Mail adr.bjorn.stjerna@hydro.com

post-5424-1394234317,9541_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en micore 490gt i somras och är väldigt nöjd... En riktigt go båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gus

Vi har haft en Micore 490GT med 40 hk som vi är mycket nöjda. Skulle dock vilja ha en större motor (minst 50 hk). Båten är väldigt stabil och går bra i sjön. De har även större båtar. Kolla på www.micore.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gus

Vi har haft en Micore 490GT med 40 hk 4 takt som vi var mycket nöjda. Skulle dock vilja ha en större motor (minst 50 hk). Båten är väldigt stabil och går bra i sjön. De har även större båtar. Kolla på www.micore.se Vi köpte en 1999 års model begagnad år 2000 för 68.000. Har nu sålt den och köpt en större båt (Crescent Dorado V23).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micore är nog en ok båt, känner 2 st som har sådana och är nöjda, den ena med mittpulpet faktiskt. Siffrorna som de uppger på sin hemsida tror jag dock är väl optimistiska. 35-40 knop med en 60 kh? ytterst tveksamt... Den är lite trubbigare i fören än flera andra i klassen, med det är väl bara en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Hej Leedmann! Visst kan man tycka att båten ser rätt cool ut. Å andra sidan är det ju helt omöjligt att bedöma en båts egenskaper bara genom att titta på den! Man måste ju provköra och helst dessutom i olika förhållanden. En cool båt kan ju vara rena skiten, medan en båt ful som stryk kan vara exemplarisk! Och att köra i en lugn solig högsommardag med två personer är inte alls samma sak som att köra som när det blåser upp lite, osv. Den perfekta båten finns inte, men man bör försöka hitta någorlunda balans så att den går hyfsat bra i så många situationer som möjligt. Vad som är en bra båt är dessutom varierande för person till persson. Den främsta experten bör mao var du själv, om du förstår hur jag menar. Men en sak reagerar i alla fall jag negativt på redan vid första anblicken, och det är rutan. Ingen rutram och starkt färgat glas. Man kan fråga sig hur länge rutan håller och hur man ska kunna se igenom den i skymning eller ännu värre....i mörker!? Det är väl okay vid sommarstugan på Bahamas, men inte i skandinaviska ljusförhållanden! Men rutan går ju att byta till en ofärgad förstås... En annan negativ sak med båten på bilden är namnet. räkna inte med ett andrahandsvärde i stil med Nimbus precis! Att kanske tänka på på lång sikt... Om den toppar 35-40 knop med 70-90 hk vet man ju inte heller. Det finns massor av trögdrivna skrov och hur denna är har i alla fall inte jag en aning om. Hoppas kan man ju alltid. Men varför denna fixering vid just toppfarten? (Bara en undran.) Om du kan nöja dig med en toppfart runt 30-35 knop får du ett betydligt större utbud att välja mellan. Och i ärlighetens namn så är det ingen enorm skillnad mellan t.ex. 32 och 37 knop. I slutänden är det i alla fall inte så ofta man kör för fullt. Däremot kan jag absolut rekomendera Tohatsu. Mycket stabila, lätta i vikt, mycket råstyrka med hög fart, bensinsnåla och inte minst säkra i drift. Just nu har jag en 90 TLDI som har motsvarande en 4-taktares egenskaper på samtliga plan. Är otroligt nöjd! Har även haft vanlig 2-taktare (50 och 15 hk). Var väldigt nöjd med dessa också. Hur bråttom har du med att köpa båt? Om du har tid att vänta en stund (till våren kanske?)kommer HR 510 att dyka upp på begagnatmarkanden. Då får du otroligt mycket båt för pengarna. Den och 90 Hk TLDI med originalpropeller, rätt trimteknik och 2 pers toppar 37 knop. Men det är kanske för långsamt? Och har du inte lust/tid att vänta så finns det en uppsjö med andra bra båtar. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Roddarn för det utförliga svaret. Du har rätt angående båtens namn och märke det är ju därför jag undrar om någon vet nåt. Toppfarten är inte det viktigaste men om man ska åka en bit så tycker jag det är stor skillnad på 23 knop och 30 i marchfart. Och varför har jag bråttom med att köpa nåt, Jo jag tror priserna går upp en del till våren = fler vill köpa = svårare att få bra pris (rätt pris).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som en trevlig båt. Borde göra ca 35 knop med 70:an om det är ett hyfsat lättdrivet skrov, ytterligare 5 med 90:an. Ett frågetecken för vikten bara, den verkar rätt påkostad men väger bara 360 kg. Det verkar lite, vilket kan tyda på att den är tunn i plasten. (Min har mindre plastade ytor men väger ändå mer, tots nästan identiska mått) Sen får du vara expert vad det gäller egenskaper, (känna, klämma och prova) Andrahandsvärdet går väl bara att spekulera i, men designen talar väl för att den inte blir osäljbar precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lite mer info om den båten. Birka extrem tillverkas i Polen och utrustas i Lettland. Båten är CE certifierad. Standardutrustning Reling,Stoppade säten,Vindruta,4 knapar, Släpvagnsring,Vattenskidfäste, Badstege, Självläns Färg: Vit/djupblå Pris inklusive motor Tohatsu 70 hk M70C EPTOL 108500 kr Tohatsu 90 hk M90A EPTOL 113800 kr Övrigt Hastighet med 90 hk motor 3 personer ca. 35 knop. Verkar ok men känns tveksamt med Polska båtar, säkert inget fel på den men andrahandsvärdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Birka extrem tillverkas i Polen och utrustas i Lettland. Båten är CE certifierad. Standardutrustning Reling,Stoppade säten,Vindruta,4 knapar, Släpvagnsring,Vattenskidfäste, Badstege, Självläns Färg: Vit/djupblå Pris inklusive motor Tohatsu 70 hk M70C EPTOL 108500 kr Tohatsu 90 hk M90A EPTOL 113800 kr Övrigt Hastighet med 90 hk motor 3 personer ca. 35 knop. Heg igen! Att båten är tillverkad i polen behöver inte vara negativt, men det beror alldeles på vilket varv i Polen som är tellverkare. Det finns 3 båtvarv i Polen som gör bra båtar och med bra finish. Resten kan vara av varierande kvalitet. Tyvärr vet jag inte namnen på dessa varv som gör de bra båtarna, men slå en signal till Praktiskt Båtägande. Tror att dem vet. Du säger släpvagnsring. Jag gissar att du menar stävöglan som man kan låsa båten med kätting? Den bör vara av sk. Klass 3 för att bli godkänd av många försäkringsbolag. Likaså ska även kätting och lås vara av klass 3. Priset är väldigt lågt och attraktivt. så pass lågt att i alla fall jag skulle dra öronen åt mig! I varje fall skulle jag verjligen syna båten i minsta detalj inkl. en ordentlig båttur eller två. Helst skulle jag försöka ta med mig en mycket erfaren och båtkunnig persson som kan hjälpa till med att besiktiga båten. Som någon sa här tidigare så väger båten ganska lite. Det tyder som han också sa på att plasten kan vara lite väl tunn, men även andra saker i uppbyggnaden kan vara av det mer klena slaget. Man vet ju inte utan att ha synat ordentligt. Ser att du upprepar dig i dina funderingar när du funderar på andrahandsvärdet. Det gör du nog helt rätt i! Namnet betyder trots allt en hel del för ett andrahandsvärde. Vad skulle hända med t.ex. Nimbus Nova om man skulle byta namn till t.ex. Fndus? Priset skulle sjunka drastiskt enbart pga av namnet! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Fasen så fel det blev i mitt förra inlägg!! Jag ber om ursäkt! Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering Som det påpekades var att båten verkar lätt, troligen tun plast. Detta märker man säkerligen inte så mycket av vid enklare provkörning. Men troligen efter en tids körning i tuffare vatten. Du var intresserad av att åka fort. Då är väll risken större att botten på båten får stryk och kommer ge med sig. Anser själv att om man bara ska ha båten lite och köra försiktigt samt bara vid lugn väderlek så kan man nog välja billiga alternativ. Ska man däremot köra tufft och fort så finns inga genvägar utan att köpa en båt som man av erfarenheter vet om att den tål detta, annars kan det sluta olyckligt. Du vill använda båten till trolling, då tycker jag båten ska vara anpassad för sådant. Massa dynor mm samt att man ej kommer åt vid sidorna är mindre lämpligt vid fiske. Möjligen för sol och bad. Och måste avsluta med ett av mina gamla argument. Byggjobbarna i Sverige är oroliga för att östländer ska ta deras jobb. Jag anser att detta även gäller båtbyggare mm. Vi bygger mycket bra båtar här i Sverige och flera av förslagen i inlägget rekommenderade Svenska båtar, Ryds, Höga Rodd, Väddö . Kan addera ett märke tiill, Uttern. Alla prisvärda med bra kvalitet som är anpassade för Svenska färhållanden och fungerar bra både för sol, bad och fiske. Därför väljer jag själv ett Svenskt fabrikat. Hoppas du vill göra det också. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Roddarn Har även jag blivit väldigt intreserad utav HR 510 och hört att du pratat väl om den. Kan du ge några nackdelar om den för det finns det säkert (på alla båtar). Även dom stora vore kul att höra. Båten ska användas mest till och från ön med barnvagn och hund samt till sol och bad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Leedmann! Hoppas att Hjul-helgen varit bra? Själv känner jag mig som en övergödd jultomte just nu!Ja.....mer än vanligt alltså! Du ville höra mina synpunkter om positivt och negativt angående HR 510, så jag ska väl försöka då: Negativt: 1: Placeringen av bensintankens påfyllningsrör är som på de flesta styrpulpetare dåligt. Eller rättare sagt: uruselt! Själv har jag löst problemet med tankning så att jag helt enkelt har en slang mellan bensindunk och bensintratten. Det gör att jag även kan stå på bryggan och tanka helt utan spill. 2: Bakom bordet i aktern finns är väldigt stort förvaringsutrymme. Det utrymmet går ner en bra bit under vattenlinjen....ända ner till skrovet. Det i sin tur gör att det blir ganska svårt att komma åt saker (framför allt små saker) som man förvarar längst ner i utrymmet. En löstagbar skiva i höjd med durknivå hade löst det hela så att man då får två våningar att placera saker i. Sådant som man behöver ytterst sällan under skivan och det man behöver lite oftare ovanför. Och eftersom skivan skulle vara löstagbar kan man ju välja att ta bort den helt om man vill. Effekten av mitt resonemang skulle i så fall bli ett maximalt användningsätt med största valfrihet efter personligt smak och önskemål. Ska tillverka denna skiva själv. 3: Rutan är som på alla styrpulpetare i denna storlek av plexiglas i stället för glas. Synd, eftersom man då inte kan använda sig av vindrutetorkare utan att plexiglaset får en massa repor. Ska faktiskt kolla vad glas kan kosta. (Men det kanske är svårt att få till böjen utan att glaset spricker.....vad vet jag.) 4: Avståndet mellan det fällbara bordet i aktern och de stoppade stolarna är en aaaningen för kort. 2-3 cm större avstånd hade räckt. Problemet uppstår när du ska fälla upp/ner bordet samtidigt som stolarna är utdrakgna maximalt mot aktern till och att de är riktade mot färdriktinngen. Då tar bordet i en aning i stolens rygg, men det går fortfarande att fälla. Inget jätteproblem alltså....men lite kritik från min sida. 5: Solskiva mellan pulpeten och sitt-toften i fören saknas som extra tillbehör. Hade varit ett proffigt service-tänkade från tillverkaren att ha det för de som önskar. Särskilt nu när HR 510 har blivit en jättesucsè!Själv hade jag köpt en omgående! I alla fall om det bara hade varit konstruerat så att den är vikbar så att man kan förvara den inne i pulpeten. Ska under vintern försöka konstruera en själv. (Enligt tillverkaren kanske det kan komma att tillverkas så småningom om tillräckligt många visar intresse.) 6: Skamlande luckor om man kör riktigt hårt. Framför allt ankarboxen i fören. Men då menar jag verkligen hårt med flygturer osv. För övrigt är båten mycket tyst, så detta är heller inget stort problem alls. Man kan lugnt säga att jag på den här punkten är näst intill löjligt petig, men du vill ju veta.... Jag har lagt en självhäftande gummilist väldigt diskret som får ta smällarna. Helst tyst. 7: Något handtag på pulpeten (under handskfacket) saknas för passageraren bredvid föraren. Jag har monterat dit ett i teak, (ca. 100 kr) men tycker att det borde ha gjorts från fabrik. Som du märker är det inga större anmärkningar som jag har. Jag kommer bara på dessa småsaker även om jag faktiskt har ansträngt mig för att komma på fler. Inget av ovanstående kom som en överraskning för mig. Jag visste om bristerna eftersom jag vet vad jag vill ha, har haft båt tidigare, och inte minst provat båten i sjön vid ett par tillfällen. Positivt: 1: Det första som slog mig vid första provturen är känslan av en betydligt större båt än sina 5.10 m! Känslan är oförändrad än idag. Den känns större i den bemärkelsen att den uppför sig oerhört stabilt även om man försöker att provosera fram en instabilitet med vågor från alla håll och kanter. Fullt rattutslag i 35 knop är inga som helst problem! Har varit ute i stormvindar vid 3 tillfällen med den. Inga som helst problem det heller! Tom passagerarna åkte fortfarande bekvämt och med stor trygghetskänsla trots att de var landkrabbor! Jag drog upp båten till 35 knop i storm och det gick fortfarande bra, men vid ca. 28-30 kn började de hårda stötarna komma lite. Vid 25 knop var det behagligt. Men kom ihåg...det var storm! En undanmanöver för ett plötslkkt hinder är mao inga som helst problem. Båten svara väldigt exakt och omedelbart på rattutslag. 2: Vid luftfärder landar den både mjukt och tyst med stor övertygelse. Tryggt. Men för att få sig en luftfärd krävs det alltså en hel del vågor och lite fart. Annars klyver skrovet sjön otroligt bra. Den är fruktansvärt rolig att köra dessutom så den är inte alls tråkig bara för att den är stabil och trygg. Planingströskel finns inte med min Tohatsu 90 TLDI. Toppar 37 knop med mig och min sambo. Med kapellet uppfällt gör den 36. Men som oftast gillar jag att ligga runt 23-27 kn som marshfart. 3: Kapellet är också väldigt bra förresten. Stora fönsterytor både i sidled och akteröver. 4: Priset. Kostar runt 85.000 kr. Då ingår som standard....teaklaminatdurk, stoppade fällbara skjutbara och snurrbara GT-stolar, dynor runt om, brandsläckare, fast tank, vattenskidstång, självläns. Slå det den som kan! 5: Detalj-kvaliteten. Den har nästan lika hög finish som t.ex. Yamarin....men bara nästan. Minst lika bra eller bättre än Uttern, Ruds m.fl. Det säger en hel del. Knapar, räcken ram runt rutan osv, håller däremot samma kvalitet som Yamarin, varken mer eller mindre. 6: Förvaringsutrymmen är mycket goda. Bl.a. finns en lucka på styrpulpetens framsida som slukar massor av stuv, ett i ferens sittplats, ett bakom bordet, och ett i varje sittoft i akterns hörn. Ankarbox i för och akter. 7: Många tycker uppenbarligen att båten ser snygg och sexig ut av blickarna och kommentarerna att döma! (Eller är det MIG de menar tro!?) Jag får väldigt ofta spontana kommentarer av okänt folk. Det är ju kul. Själv tycker jag att den ser skitfräck ut! 8: Planlösningen gillar jag mycket. Enkel att vistas i. Det enda jag saknar är som sagt ett soldäck. 9: Lätt att hålla ren även invändigt. Teakdurken underlättar betydligt för det ändamålet samtidigt som det är väldigt snyggt. 10: Skrovet. Den är väldigt lättdriven. En båtgranne har också en HR 510 men med en Suzuki 90 4-takt. Den går också väldigt snålt även om min faktiskt går snålare (vi har faktiskt jämfört!). Visst betyder motorval och körsätt en hel del när det gäller bensinförgbrukning, men det tyder även på ett lättdrivet skrov. Men man märker detta på många sätt som tar för stor plats att gå in på här. Kort sagt så är HR 510 en väldigt bra båt. Det är nog ingen tillfällighet att den har gjort braksuccse. Den har även fått bra i testresultat. Det är en båt som jag inte kommer att växa ur på ett bra tag.Nästa steg för min del skulle i så fall bli en Nimbus 230 R. Men det är ju en helt annan båttyp med övernattningsmöjlighet. Och ett annat pris. Nu blev det en roman igen! Hoppas att du har fått lite svar i alla fall. annars får jag väl skriva igen! Sköt om dig och ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Tack för det kanonsvaret Roddarn! Blev jag kunnigare men inte mindre sugen för det. Får ta och åka och kika på en snart och se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Håller till i stockholmstrakten närmare bestämt Åkersberga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, men då kan det ju inte vara några större problem att hitta en marina som kan ge dig en provtur med en HR 510:a. Å andra sidan såg jag att du redan har en rätt bra och ny båt. Ryds 510. Är du inte nöjd med den eller funderar du ändå på att byta? Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag = Leedmann har köpt en ryds 510 GT -02 med en mariner 75 hk -02 som jag är mycket nöjd med, han bara med en provtur men verkar mycket lovande.... längtar till sommaren... / Leedmann på semester...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu Tohatsu & Tohatsu. Roddarn du pratade om andrahandsvärde på grund av namnet, är det nåt jag inte skulle köpa begagnat till ett högt pris så är det en Tohatsu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jimmy_Lars! Du har rätt att Tohatsu har ett sämre andrahandsvärde än t.ex. Yamaha, Suzuki, och t.ex. Mercury. Trots att just jag i alla fall har fått väldigt bra betalt för just mitt exemplar. Men du får ju inte glömma bort att risken med att köpa ovanstående nämnda märken innebär en betydligt högre risk för stöld. Detta är ju faktiskt bara ett faktum enligt all statistik och har ju inget med tyckande hit och dit att göra. Blir man drabbad av stöld kostar det också en bra hacka. Men jag klämde väl bara på en öm fot kanske....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då ingen fara, åker nämligen B18 själv.. :x-mas: Så det är lugnt, men jag tycker inte man ska välja motor efter stöldrisken, en yamaha motor med tohatsu kåpa lär ju vara det allra bästa :-tackar & sen är jag fortfarande lite kär i Evinrude E-tec, ingen annan som upptäckt de motorerna än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle kunna rekommendera ryds 510 serie stabil o gott om plats mitten på 90 talet med 60 -70 hk knappt 35 knop men under din budget gräns lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...