fetegrete 0 Postad 28 Januari , 2012 Hej! Jag äger en rocad 560 med en tvåtakts yamaha 85 hk. Jag använder den mest till fiske. Nu vill jag köpa en extramotor som jag vill kunna trolla lite med och ha som back up om den stora skulle havrera. Nu till mina frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig. 1. Skall jag ha lång eller kort rigg? 2. Skulle det fungera bra med en motor som styrs med rorkulten? (med ev förlängt handtag).Att man sätter motorn i läge rakt fram och sedan styr med den stora motorn=ratten. 3 Var är lämpligaste platsen för placering av extramotorn. Kan den sitta typ där det idag finns en badstege eller måste den sitta mer mot mitten där bak? 4 Ang storlek på extramotorn så tänkte jag c:a 10 hk och en fyrtakts ..lite tystare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 11 Mars , 2012 1. Lång 2. Bäst är att koppla stag mellan huvudmotor och hjälpmotor, så styr du med ratten precis som vanligt 3. Den kan sitta var som helst, förutsatt att den når ner tillräckligt när extrafästet är nerfällt, och att mekaniken med staget till huvudmotor funkar. Normalt brukar den sitta där stegen sitter. 4. Bra val, då 9 brukar ha två cylindrar och vibrera mindre. Vikten på dessa fyrtaktare är dock hiskelig, vilket kan påverka din båt negativt. Min rekommendation skulle faktiskt vara att byta din huvudmotor till en modern fyrtakt, och med drivankare få ner farten. Visst, en extramotor ger extra säkerhet, men mecket..... och kostnader för underhåll av två motorer... Jag har själv en Rocad 706 med en Suzuki DF300, och med två drivankare kommer jag ner på på 1,5 knop på tomgång om jag vill när vi trollar öring/lax. Funkar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser