Arne_Anka 11 Postad 28 Januari , 2012 Hej Är i begrepp att införskaffa en ny lur. Sitter nu med en två år gammal Android, och jag har inga ideoligiska förbehåll gällande vilket märke eller plattform jag köper. Jag vill därmot ha en telefon där utbudet av marina applikationer gärna är stort, men där även apparna är bra. Med bra avses att de är stabila, går att lita på (jag kommer naturligtvis inte navigera med telefonen). På min nuvarande gamla Andriod känns det som att apparna är lite si och så... framförallt känns de instabila. De jag kollat på är nya iPhone 4S samt Samsung Galaxy SII. Någon som har just marina referenser gällande olika mobila platformar i allmänhet och dessa två telefoner i synnerhet? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batingenjorn 1 Postad 30 Januari , 2012 Jag gjorde samma val för ett år sedan. Då jag arbetar med marin elektronik så blev jag tvingad att använda iphone. Många bra marina appar och kopplingar finns bara till den platformen så valet blev enkelt. Raymarine, Simrad, Lowrance, Garmin, Maretron, Navionics och alla andra marina tillverkare skriver först appar till iphone/ipad och sedan eventuellt till android och windows phone. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 30 Januari , 2012 Inte navigera med telefonen? Fegis Faktum är att vi under förra säsongens båtsemester navigerade med hjälp av två iPhones (en 3GS och en 4) med Navionicsappen, och det fungerade över förväntan. Och varför skulle det inte göra det? Okej, vi hade självfallet även analoga sjökort, men dessa behövde vi inte titta särskilt mycket på. Några nackdelar dock, skärmen på en iPhone är lite liten, kombinerat med att appen envisas med att placera båtens position i mitten av skärmen. Jag hade velat ha den tre fjärdedelar från botten på skärmen i stället, jag färdas ju i normalfallet framåt. Skärmens ljusstyrka är okej, men det är lite svårt att se när solen ligger direkt på. Inget som inte går att lösa med någon typ av solskydd förvisso. Skärmen stänger också av sig när den blir för varm, hände oss en gång. Borde kunna lösas även det med ett solskydd. Fördelen är priset, kostnaden var appen. Det var avsevärt mycket billigare än en plotter. Det bästa vore självfallet en iPad, då har man skärmstorleken, till en bråkdel av priset för en plotter. Dessutom har man något att leka med i soffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 30 Januari , 2012 Iphone 4/4s fungerar bra men har för liten skärm för min smak iaf... men Ipad däremot är helt fantastisk med tex Seapilot som har inbyggt AIS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 31 Januari , 2012 Det var ju faktiskt inte alls en dum idé, att skippa ny telefon och fortsätta använda den man har idag, men istället införskaffa en iPad med 3G för att få AIS-funktionen och sedan just Sea Pilot. Tack för er input. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 31 Januari , 2012 Om man som jag har liten långsam båt som gör 5-6 knop både för motor eller segel så fungerar även de vattentäta androiderna. har en SE Active och trots liten skärm så funkar den bra. Motorola Defy är ett annat alternativ. Så snabbt som android växer så lär också appar komma fortare framöver till det systemet och det är stor skillnad på en två år gammal android och de senaste. Åker man fortare är ju pekplatta att föredra med sin större skärm så länge man skyddar den för vatten. Det smidiga med telefonen är ju att den alltid är med även när man kanske inte planerat att vara på sjön fast jag har ju den oftast som backup till min handhållna lilla garmin. Har jag nättäckning använder jag marinetraffic ais funktionen så jag har koll på var gotlandsfärjorna är för med 5knop tar det lite tid att hålla undan för dem när de kommer forsande i bortåt 30 knop. Senast ändrad av segelskorv | 31 januari 2012 | 23:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 31 Januari , 2012 Fråga. Angånde funktionen utomskärs Om man vistas utanför mobiltelefontäckning så telefonen inte kan ladda ny kartdata eller sjökort visar den då tidigare laddade kartdata eller tappar den sin plotterfunktion direkt. Går det att ladda in kardata i förväg Kan den visa kordinater som går att nyttja , även om den inte har sjökortsbild och tappat kontakten med sändarmasten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 31 Januari , 2012 Ja det går att ladda in sjökorten i förväg i telefonen så den fungerar som plotter även utan mobiltäckning. en app som inte tillåter förladdning utan kräver nätkontakt hela tiden är ju oanvändbar om man tappar täckning en sådan skulle jag inte använda alls. Man kan även få ut sin gps-position även utan kartfunktionen via andra appar,ibland finns den funktionen redan från start i telefonen. Om inte är det bara att ladda ned lämplig app. Det råder lite förvirring kring funktionen A-gps Assisted Gps som lurar folk att tro att telefonen inte har en riktig gpsmottagare. Det innebär bara att telefonens gps tar hjälp av mobilnätet för att snabbare få en första fix. Saknas nättäckning går det ändå att få en fix men tar lite längre tid att starta upp gpsen då den inte vet var den befinner sig från början. Som lite udda information så använder de senaste Xperia telefonerna bla Active också det ryska glonass systemet som komplement till Gps för att få bättre säkerhet och noggranhet, något som inte så många vet och som faktiskt är användbart här uppe i norden där det ibland händer att få gps-satelliter syns samtidigt vilket försämrar noggrannheten annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 2 Februari , 2012 Precis, jättebra lösning! Jag kör detta själv med iPad och Seapilot som säkerhetslösning till ordinarie plotter. Vill du ha iPaden som permanent lösning köper du en hållare till som passar, finns ju även vattentäta sådana. //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser