Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
stengan

behöver tips angående motor köp

Rekommendera Poster

hejsan daniel heter  jag o är  helt ny här på forumet  ska köpa en kortriggad motor snart tänkte jag då jag inom några dagar kommer  ha min första båt  en sportbåt på ca 4 meter med ratt  det har suttit en kortriggad 55hk johnson motor på innan men den är såld så jag får sj båten bara utan motor

så nu e min fråga vad för motor  ska man köpa vilka motorer är dåligare respekpive bättre tänkte på olika märken... å vilka man ska se upp för o vilka som ofta är bättre ...

jag tänkte köpa en motor som har nånstans  mellan 40-70 hk

har mellan 5-10.000kr att lägga

 

väldigt tacksam för tips mvh daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Utbudet av kortriggade motorer över 30hk är väldigt litet,kan du bygga om akterspegeln för lång rigg?Din budget är väldigt låg,med tanke på de fantasi priser många begär för gamla utombordare.Köp en motor som är så ny och fräsch som möjligt,de märken som finns och funnits de senaste 25 åren är okej.Spontant påminns jag om VRO smörjningen på Evinrude och Johnson som krånglade en hel del,men den kanske går att koppla ur och blanda olja manuellt.

Mvh Optimisten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit med om att en enda motor jag köpt under 20' varit ok, det är alltid någonting som är kass.

Jag skulle vilja påstå att de flesta motorer under 20' från 70-80-talet är mer eller mindre slutkörda eller kräver en renovering av något slag.

Gissa varför man säljer en gamal motor och köper en ny? Just det, det är nåt fel på den!

Om du hittar en motor som du verkligen tror är ok, köp den inte utan att provköra den, oberoende på vad säljaren påstår!

Om möjligt köp INTE en motor som gått i saltvatten och i synnerhet inte en från västkusten. Då alla skruvar ärgar/rostar fast.

Du skall få några enkla tips så att du undviker de värsta fallgroparna:

Kräv att få provköra motorn i minst en 20-30 minuter och kör den med full last så att den får jobba ordentligt.

Undersök motorn noga, en ren och nylackad motor betyder ingenting, det finns ingenting som säger hur den ser ut på insidan. En gamal motor som är orenoverad är nästan stört omöjlig att få isär då många skruvar ärgat/rostat fast totalt.

Lyssna efter lagerknack, mycket dyrt och svårt att åtgärda.

Ta ett kompressions prov, skall vara jämt mellan de olika cylindrarna (max 10% får skilja mellan cyl )

Kolla att växlarna (både fram och back) inte hoppar ur vid gaspådrag (utsliten koppling eller drev, och svårt/dyrt att laga).

Kolla att kylningen fungerar, dvs att det skvätter/sprutar ut ordentligt. Om du har möjlighet, mät även temperaturen för kylvattnet, bör hamna någonstans runt 60 grader om termostaten funkar (vid tomgång). Under drift kan temperaturen vara högre. Man kan även lägga en hand mot cyl väggarna för att känna om någon cyl är mer varm än någon annan.

20-30 år gamla (biliga) motorer har ofta problem med att vatten tränger in i slutväxeln, vilket i sin tur beror på att tätningarna mot propelleraxeln och drivaxeln är utslitna. Axlarna i sig kan också vara ärgade och då är det bara att köpa en ny axel (dyrt).

De motorer jag har erfarenhet av är Mercury och Suzuki.

Mercury -78:  Driv/propeller axlarna var sönderärgade och det gick inte att få tätt till växelhuset, samt alla skruvarna small av när jag skulle lossa en läckande kylmantel, motorn skrotades pga detta.

Suzuki -83 & -88: Många skruvar fastärgade, inga problem med axlarna. Mina nuvarande motorer.

(Johnson: VRO olje pumparna är en stor risk för haveri.)

Lycka till!



Senast ändrad av gbak | 28 januari 2012 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, 40-70 hk för mellan 5-10.000:-?

Då lär du få leta runt bland 70tals motorer, och då kan du nog behöva köpa dig ett ordentligt Bahco-set! sad

Jag sålde min 70 hk fyrtaktare (johnson) 98:a och fick 55 000:- för den. (Iofs bra betalt men...)

 

Men om du vill ha nåt som både går bra och inte djävlas måste du nog tyvärr upp i prisklass är jag rädd. Vänta ett år och spara ihop pengar. Då kommer du att kunna välja bland betydligt frächare och nyare motorer. Tror faktiskt du kommer att bli besviken om du köper på dig så stor motor för så lite pengar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ni lite negativa här tycker jag... Jag har en hyffsad erfarenhet av gamla snurror och visst är det vanligt att saker sitter fast och läckande packboxar i växelhus är även det vanligt. Men ofta fungerar gamla motorer helt ok.

Jag har en Yamaha 28hk från -79 som jag kört 20 säsäonger med endast ett stopp(gasarmen rostade av vid kopplingen ny300kr). Inga bultar jag varit på har suttit fast värre än på en motor från -00. Att byta impeller går på nolltid då den är så enkel att jobba med. Växelhuset läcker något mer för varje år, då oljan blir grummlig fortare och fortare. Inga problem än på ett par år dock.

Motorn är gammal och är inte värd att kosta på några pengar, men är ett lysande exempel på att en väl omhändertagen snurra kan fungera extremt länge.

När du tittar på en motor bör du köra den på båt och inte bara på bock. Att den går bra på land säger nämligen inte automatiskt att den går bra i sjön. Kolla växelhusoljan och se att den går bra på tomgång och maxvarv.

Att ta kompprov är bra och går relativt fort. Många skulle däremot säga att det är overkill på en motor för fikapengar som i detta fall.

När det gäller märken har jag in bild klar. Yamaha är enligt mig bäst, punkt. Har jobbat med många motorer och min erfarenhet gör mig bara mer och mer säker på detta. Mercury är även det en favorit. OMC innan Bombardier är ett rött skynke, mycket pga VRO och konstiga ras. Suzuki har jag sett för få för att uttala mig om.

Om intresse finns har jag en 40hk Mariner(samma som Yamaha) ca-79. Kort rigg och gick väldigt bra när den ställdes in i boden för några år sedan. Drag och elstart, men finns ingen elhärva så vill man använda el får man leta upp en ny härva.

Motorn finns i Stockholm och tänker mig ca 5000kr för den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jasså okeej aa de låter riktigt intressant  är den i bra skick ??? skulle  du kunna skicka  några bilder på den??? här  är min hotmail adress danne_stengel@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inga bilder på motorn i datorn... Den är lackad helt blå. Motornn gick som sagt bra när den ställdes in. Nu då den har stått bör man byta impeller och innan jag säljer den vill jag provköra den. När jag läste ditt inlägg mer ordentligt ser jag att du skrev snart. Då motorn står i vårt sommarhus, kommer jag inte åt den förns i April. Så om detta är intressant för dig beror ju lite på hur snart snart är:) Jag har reglagevajrar och nytt reglage till. Förresten har jag även elpaneler, sladd, kopplingar, sportratt och en sportbåt som sakerna är tänkta att sitta på. Allt står i vägen på tomten och lägger du på 1000kr får du allt. Båten behöver plast på en spricka i botten(är redan plastad, men tycker det behövs nåt lager till). Sen är det ommålning och imontering av inredning. Får jag 6000kr för allt är jag nöjd. Sakerna finns i dagsläget på Ornö i Stockholms skärgård. Jag hade planer på att fixa i ordning båten, men inser att jag inte har tid för 3 båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...