Snoilsky 3 Postad 28 Januari , 2012 Jag har köpt en liten TV med tillbehör till båten. Nu behöver jag köpa en bra antenn som ska fästas på masten strax ovanför där fockfallet kommer ut ur masten. På bryggan sa de att deras mindre, knubbigare variant (ser ut som en saftblandare) var överlägsen tefatsmodellen. Antennen som ser ut som en saftblandare är smalare än masten och jag undrar om det inte stör mottagningen. Behöver tips om vilka antenner som fungerar och vilka som fungerar sämre. Behöver även tips på hur man enklast får kabeln på plats och om t.ex bör sätta på buntband i jämna mellanrum längs kabeln för at slippa oljud eller annat att tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 28 Januari , 2012 Nytt besök på bryggan idag. Nu sa expediten att deras knubbigare saftblandare var sämst. Fick en bättre genomgång av de 4 antenner de säljer. Tyvärr ingick endast ett plastfäste i den de rekommenderade. Är det stor skillnad på mottagning om man installerar antenn i toppen eller en bit ner över fockfall? Finns det några andra nackdelar med att installera en bit ner på masten (spinnakerfall som trasslar etcetera)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 28 Januari , 2012 Ja, längre ner skymmer ju masten signalen. Antennen skall väl sitta över masttoppen så den inte är skymd. Vi har haft en lågpris från LTC. Funkade väl sådär de första två åren, men i somras lade den av. Kanske går att fixa, men är trött på skiten. Skall testa Glomex, men inte deras knubbiga utan den platta, runda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolja 0 Postad 28 Januari , 2012 Ohoj Har inte segelbåt utan flybridgebåt och TV.Har också en LTC-antenn som jag är lite skeptisk mot.Det är nämligen så att jag tänkte att som så att ju högre upp och friare så blir det bättre mottagning när jag monterade antennen.Har även monterat en antennförstärkare från Kjell&Co eftersom den inte följde med. Men icke. Båtar som låg bredvid hade bra mottagning och deras antenner satt på samma höjd som min. Då ringde mannen ifråga till återförsäljaren och sa som det var och fick som svar att antennen behöver inte sitta högst upp och fritt. ?? Joo, nu e´ de´ så här sa återförsäljaren, att vågorna dom går inte rakt utan dom lattjar lite hit å dit och upp å ner osv..Men på det stora hela så övertygade han mig att det han sa verkade sunt.En lösning sa han var att häng antennen nere på mantåget. En höjdskillnad på 2-2,5m. Men nu kunde inte jag pröva detta eftersom min antennsladd inte räckte dit ner. Sedan berättade han att dom hade varit hos ngn och skulle sätta upp en LTC-antenn på en sommarstuga, uppe på taket då så klart. Ja,det blev ingen bra bild så efter mkt om och men så surnade dom till och släppte/kastade ner antennen på gräsmattan. Jaha, vad tror ni hände? Dom fick faktiskt in bra bild då.... Låter helt mysko och låter som en skröna men vad ska man tro när han säger så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 Januari , 2012 Har kört med triax ufo från elfa på flera åter och den fungera toppen Även monterad några decimeter under mattoppen. Kan ju dock bli problem med traslande fall. En antennförstärkare kan ställa till det i vissa fall. En för stark signal kommer inte att ge någon bra mottagning. Sedan gäller det att ha riktigt bra kontakter, skarvar och kablr om man vill ha bra mottagning. Höjden har du nog bara nytta av om du ligger bakom någon brant klippa eller hög ö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 28 Januari , 2012 Den senste expediten rekommenderade just triax ufo. Den något dyrare LTC-antennen kräver tydligen att man tunar in signalen vilket han inte tyckte var optimalt. Nu tror jag att antennvalet är klart men jag känner mig fortfarande osäker över om antennen ska placeras längst upp eller strax ovanför fockfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 28 Januari , 2012 Jag har funderat lite som du angående antennplacering i masten Till sommaren kommer jag dock att prova ha den betydligt längre ner, på en antennstolpe på akterpulpit, och då jag inte är nöjd med mottagningen tänkte jag kolla med andra som har den i masten om de har bättre mottagning. (om det är någon större skillnad) Tänkte vänta med att borra i masten, jag skall ha en del annat där, bla vindinstrument och VHF-antenn. Många prylar i masten tar vind och kräver stadiga beslag och håltagning och kablar inne i masten. (Funkar bättre i en kort kraftig masthead, jag har en lång 7/8-dels rigg) Med placering högst upp kan du kanske leda ner antennkabeln i en kabelkanal via masttoppen, Skall du sätta antennen ovanför förstaget så kanske det är så långt ner på en 7/8-delsrigg så att du måste borra ett 10 mm hål i masten på framsidan för antennkabeln, vilket jag inte skulle vilja göra. Har köpt en LTC-antenn, som jag hoppas är bra, men det får framtiden utvisa. Men normalt sett så brukar jag inte sakna TV i båten såvida det inte är fotbolls-VM eller liknande. Senast ändrad av Hasse_O | 29 januari 2012 | 11:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 29 Januari , 2012 Har haft en UFO Triax som vi köpte år 2001.. Hade den monterad på våran dåvarande båt, en B31:a, i framkant av masten - i toppen.. Flyttade sedan med den till en Bavaria 36:a där den satt precis under masttoppen (ovankanten på antennen vill jag minnas var i nivå med toppen på masten).. Fungerade RIKTIGT bra.. Undantag var vissa ställen norr om Lysekil (tex Kungshamn, men i Smögen funkade det perfekt.. troligtvis berget som skymde).. Svensk TV fungerade perfekt i tex Skagen, Läsö (båda sidorna).. Dock inte längre ner (Hals, Grenå osv).. Har nu en Glomex på targabågen och det fungerar inte speciellt bra utmed Bohuskusten och inte alls i Danmark. Även glomex´ n är av tallriksmodell.. Och jag lever i tron att en Glomex ska vara likvärdig med en UFO Triax.. Antennhöjden är direkt avgörande utan tvekan.. Men det är svårt att sätta en mast på en motorbåt (eller ja.. svårt och svårt, men opassande) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 29 Januari , 2012 Ja har en Glomex typ UFO i toppen. Har aldrig varit utan mottagning, även vid segling så funkar det bra längs hela västkusten utan avbrott. Sätt antennen så högt du kan så får du bäst mottagning. //Jonas bavari40.dinstudio.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 29 Januari , 2012 Ser att du monterat antennen på sidan om masten. Du funderade inte på att montera ovanför masten? Jag var nere och tittade på masttoppen idag. Ser att jag kommer få plats att placera antennen ovanför masten. Eventuellt kan den störa luftströmmen till vindmätaren men jag tror inte det. Vindmätararmen är ganska lång och jag tror att endast vind rakt frammifrån skulle påverka vindmätaren men jag brukar inte segla rakt mot vinden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 30 Januari , 2012 Satte dn på sidan för att fästet som varmed skulle monteras så. Men har alldrig tappar mottagningen, i och för sig så sitter den 19,6m öhv. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 11 Februari , 2012 Sitter nu och funderar mellan Triax UFO och Glomex, även deras toppiga modell (frukansvärt svårt att bestämma sig). Läser och ser att de funkar både för tv och FM-radio. FM-radio har ju ungefär samma frekvensband som VHF. Skulle det fungera att ha en tv-antenn som VHF-antenn också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 11 Februari , 2012 Nej. För mottagning: Fungerar säkert hyfsat.. Sändning: Nej Så sammantaget nej eftersom en VHF utan möjlighet att sända är en tämligen meningslös VHF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 11 Februari , 2012 Hej! Jag har en TV/FM Radio antenn STATUS som jag är mycket nöjd med. Har den instalerad på högsta punkten på min saga 27 (motor båt) Fick alla fria kanaler vid bryggan som min granne lyckades intemed annan antenn. Men med tanke vad den kostar den ska fungera som best Här är en lånk till den: http://www.seasea.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 6 Maj , 2012 Köpte en Glomex Vega förra året om jag minns rätt. Modellen liknar något en kvinna kan ha i sängbordet. Kabeln fäste man inne i antennen och för att få den att sitta kvar medföljde ett plastverktyg som inte tålde hårdare tag och därför gick sönder. Kabeln kunde inte läggas i någon skåra så om man skulle sätta den på något rörfäste måste kabeln igenom fästet. Förstärkaren hade ingen av-på knapp. Jag var inte imponerad av modellen då jag endast ibland kunde få in någon kanal. Idag köpte jag istället en Status antenn. Den har stor platta för permanent fastsättning, ett rörfäste i botten av plattan. Tar man bort foten finns ytterligare ett rörfäste med en skåra för kabeln. Förstärkaren har av-på knapp. Gjorde en snabb kanalsökning på fria kanaler och fick in tv1, tv2, tv4, kanal 6 och kanal global. Antennen ska sitta minst en meter från metall så jag ska prova med någon typ av rör för att få upp den lite. Mycket nöjd än så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erland 0 Postad 12 Maj , 2012 Du får det du betalar för i detta fallet,Glomex är helt klart den bästa i denna prisklass 1500.-/2500.-.Högst upp skall den sitta!Har haft en del andra antenner under en 30 årsperiod,Glomex helt överlägsern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 22 Maj , 2012 Har haft denna antenn på båten och är mycket nöjd - fattar inte varför alla andra är så stora http://www.brc.se/antenner/blaupunkt/takantenn-tv-bosch/ Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser