Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Barmeister

Ancas Queen 24: Något att ha?

Rekommendera Poster

Shit! Mycket roligt att se vad som händer med din båt! Själva har vi haft en premiärtur med Grinda som övernattning och en tur till Möja och sedan tillbaka till hemmahamnen Fjäderholmarna. Har mest gjort småfix: Installerat VHF antenn och sedan putsat bort gamla klistermärken och annat onödigt som släpat med genom åren. Spackalt igen en rad borrhåll i paneler och snyggat till eldragningar. Annars var hon väldigt körklar från start. Sommaren är inplanerad med start Sthlm skärgård, ner till Trosa och upp i Mälaren och ev. upp till Hjälmare kanal. Vi får se. Största målet är nu att bli av med de andra två båtarna, suck...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barmeister: grattis till fin båt! Vi hade vår första säsong med vår Ancas förra sommaren, och nu åker den snart i igen. Vi har B30, och hel aktersoffa (djup). Jag har gjort många stora jobb på båten i år: tagit bort all inredning och durkar och tankar ur sittbrunnen, tvättat rent under, rengjort vattentanken ordentligt, bytt slangar mm. Dessutom skrapade jag bort all gammal flagnad lossnande bottenfärg, målade fem lager epoxigrund och två lager hård färg, så att jag får det enklare i framtiden. 

Det viktigaste tror jag ändå var att jag bytt kyllimpan. Jag körde utan problem förra sommaren, men fick ibland för hög vattentemp och dåligt flöde. Ni skulle se den gamla limpan, hur den ser ut inuti! Det finns knappt någon fri passage alls för kylvattnet. Köpte en ny, en kinesisk fulkopia för 4500kr från Multiva, den är helt ok, alla skruvhål passar. Den räcker nog ett bra tag, även om metallen gissningsvis är av sämre kvalitet än volvos original. Nu forsar vattnet ur skvallerhål och drev!

Lycka till med er underbara båt!

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ej vad det är för lanternor, dom följde med .)

Men jag har set några andra Ancas som har dessa lampor med. 

Tack för feedbacken Fred, ja det har varigt ett jäkla jobb :) men det känns mer o mer klart. Är lite skavanker på kapell som samlar vatten för det inte är helt sträkt mm. Och så läker det vid ena kanten på kapellet men det ska fixas snarast. Roligt när det regnar och man ser saker som ska göras :) 

Senast ändrad av patrikholmqvist | 01 juni 2012 | 19:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en jätte fin bår Ancas, det jag tycker om med denna båt är att det är så otroligt stort i aktern. 

Jag var inne på att skaffa två Lagun fästen med barnstol men det ser ut som att det skulle funka med att ställa upp sulkyn och ha dom där, Tvillingarna. Så stort är det...

Jag ska såklart fundera och testa runt lite utan banen först :-)

Men någon som saknas på min båt som det är nu är att jag skulle vilja ha en taklucka. Skulle vilja ha en som är av glas med dom kostar så dant om man ska kunna ställa sig igenom denna.

Så troligen får det bli kapell där sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt men måste posta en bild på min pärla.

Man blir ju lite stolt och med en liten tår i ögat när man ser den blänker vid sjön :)
Vi ligger där och gästar Slandö Kalv...

Senast ändrad av patrikholmqvist | 11 juni 2012 | 00:08

post-10017461-1394237113,7227_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med motorn jag har nu så kommer jag upp i näst intill 20 knop och marchar vid 4000rpm på 16 17 knop.

Är det värt och slänga i en dubbelförgasare eller gör det inte så mycket?

Min maxar 4800rmp ca:

Ska jag minska propeller till 14x14 ifrån 15x15 eller ska jag öka Hk i motorn med en förgasare till.???????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik!

Fick du båten i sjön denna sommar eller hur går det för dig? Själva fick vi två veckor i södra skärgården och båten har gått utan problem och vi är supernöjda med Ancas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej förlåt har inte varigt så aktiv här pga av vissa privata sysselsätningar :)

Men nu mår jag bättre och ska börja fixa båten till sommar 2013. Jag kom iväg på några vändor blir inte så många men några stycken. Hoppas på en bättre sommar 2013. 

Hardtoppen är på och sitter bra och kapellet sydes också utan större problem.

Det är i stort sätt bara o fixa köksluckan bra sen höja stolen lite så den passar bra för hålet i taket. Sen lite små fix sen är det 2013 här kommer jag.

Är inne på att också fixa till elektroniskt tändning på b230 men får se, troligen blir det det har också en dubbelförgasare hemma vet ej om denna ska på motorn eller inte. Lite fundersam där.. 

Jag fixa en hemsida föra året men nu kan jag inte hitta adressen :)

hahaha Livet är fyllt med bekymer. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrick

Roligt att det går framåt för dig. Själv har jag haft problem med backen och då främst backhaken som inte alltid velat greppa. På slutet gick det inte alls. Orsaken till detta visade sig snabbt när jag tog upp båten. Letar nu efter en ny drevsköld som du förstår av bilden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooo vad tråkigt. Hoppas det går vägen för dig och du hittar en.

Har lite dåligt samvete då jag inte varigt nere vid båten på några månader :)

hoppas den står upp.

målet för iår är att fixa kök , höja stolen, gardiner, 

Undersöka möjligen till böldpest som måste slipas bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick rådet att sätta ställpinnen ett eller två hack längre in. Bättre sjögång menade en annan Ancas-ägare och jag gör så i år. Byter ev.  drevsköld i höst. Nu gäller det bara att få ordning på backhakemekanismen... Har beställt lite reservdelar men är väldigt nojjig...

Åkte på att byta cirkulationspump, 3500:- fattigare nu. Ska dessutom göra lite plastjobb på kölen men är stressad över kylan och sjösättningen den 27/4.

Annars mest slipning/lackning invändigt och byggt tillbaka passagerarstolen. Vattentoalett väntar vi med till hösten.

Annars allt bra! Förstår att du kanske har lite dåligt samvete för din båt men så länge det inte är stress med sjösättningen så är det bara att ta det som man vill efter hand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen dags att börja med rustningen... Inhandlat nya bälgsatser (avgas & knut) kylslang, brytare, kondensator... O s v o s v... Sammanlagt ≈ 3200:-, så nu skall den gå som en klocka - Denna sommar oxå :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...