Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
breckan

skum glykol i ny motor

Rekommendera Poster

Har en två år gammal Volvo Penta D1-20. Efter ett par år skall man byta glykolen. Gjorde det i december. Enligt bruksanvisningen skall man tappa ut vätskan genom två hål, ett i botten på motorn och ett i värmeväxlaren.

Tömde ut och ut kom bara vatten med en lätt gulaktig ton. Råkade få det i mun och det smakade sötaktigt (säkert väldigt giftigt så jag svalde inte!). Testade fryspunkten och den var bara -10!

Vad i hela friden var det som jag tömde ut??

Tömningskranen var nylack kvar på som sprack, så den verkar inte ha varit öppnad tidigare. Fyllde på med Volvo Original kylvätska som är klassiskt blågrön. Den fick rätt fryspunkt så glykolprovaren var det inget fel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du fick i munnen var säkert vatten, glykol och lite rost.

Smaken är glykolen som är lite sötaktig varför det är viktigt att djur och barn inte kan få tag i den. Det är giftigt i större mängder men inte så farligt som dess rykte gör gällande enligt den research jag gjort.

Färgen är säkert rost (rödaktigt) i mycket liten mängd vilket gör att den ser gulaktig ut.

Den som fyllde på blandingen snålade antagligen in på mängden glykol varför du bara fick -10° på mätaren. Du behöver inte oroa dig, vätskan var inget konstigt men med lite för lite glykol. Du har också gjort helt rätt i att tappa ur denna och fylla på med korrekt glykolblandning. 50-50 ska det vara!

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 27 januari 2012 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glykol eller snarare kylvätska finns i flera färger beroende på kvalitet och tillverkare, att den var gul behöver inte betyda någonting annat än att det fabrikatet är gult, har en aning om vem som tillverkat den men det betyder inget i detta fallet, beträffande fryspunkten på -10 kanske den aldrig varit mycket högre,olika kvaliteer ger lite olika utslag på glykolprovaren. Rost i kylvätskan tror jag inte då alla kylvätskor innehåller rostskyddsmedel och motorn är ju bara 2 år.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det finns gul glykol? Det har jag aldrig sett eller ens hört talas om. Blå, grön och VAGs röda känner jag till...

Visst kan det bildas lite rost trots glykolens rostskyddande egenskaper...fast, som du skriver, på en två år gammal motor är det kanske inte så troligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är gul glykol i motorn, och definitivt ingen rost. Du bör INTE använda blå glykol som du gjort då det kan skapa konflikt med rester från den gula och bilda en sörja i systemet på sikt. Töm systemet och skölj med vatten, köp glykol, gul som det skall vara original eller en glykol som är blandbar med avdra gykoler, oftast genomskinlig och blanda 50/50 och fyll upp systemet. Det finns glykol som numera är av typ longlife och inte behöver bytas. Den blå en oftast till äldre motorer med gjutjärns block och toppar, din motor har alutoppar och skall inte ha denna typ. // Jerker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jerkerg, detta känns ju märkligt. Hur skall jag kunna veta det när jag inte ens kan läsa det i instruktionsboken!! Det står att man skall ha Volvo Penta Coolant och det är exakt det jag köpt. Det står iofs att man skall skölja rent med vatten innan man fyller på nytt, men det kunde inte jag nu, för det var lite för kallt och otrevligt där nere. Får väl tömma, skölja rent och fylla på nytt till våren.

Nej rost kan det väl inte gärna vara - motorblocket är i aluminium.

Något större fel på den gula glykolen verkar det iofs inte  ha varit, för båten stod ute förra vintern i -22.

Senast ändrad av breckan | 28 januari 2012 | 12:30

Senast ändrad av breckan | 28 januari 2012 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang sprängrisken och glykolblandning så behöver man inte blanda 50-50. Det går att blanda mindre mångd. DET SVÅRA ÄR BARA VETA VARS DENNA GRÄNS LIGGER.

I en bil bör man ha 50-50, då kan man köra bilen hur kallt det än är.

Det första som händer ju kallare det blir är att man får issörja i motorn och kylsystem om man har en lägre blandning tex 40/60, Denna kan inte spränga, men däremot orsaka att motorn kokar då vattnet hindras att cirkulera.

Av ovanstående anledning behöver man inte ha 50-50 i en båt!

Men hur mycket lägre kan man ha det är frågan.Jag har försökt ta reda på det och inte lyckats hitta något exakt svar. Man bör dock utgå ifån att det kan bli mellan 30 -40 grader kallt i båten på vintern och då är det ju inte så myckt man kan göra åt saken om detta inträffar. Så man bör ta höjd för att det kan bli extremt kallt

Jag tror dock att man måste ha minst 30% för att issörjan inte skall utgöra så stor mängd att glykolblandningen spränger sönder något i motorn eller kylsystemet,

Glykolen finns dessutom av olika sorter Propylen resp Etylen, därav färgerna.

Några är blandbara andra är det inte och giftiga är väl alla, men en del dessutom mycket giftiga.

Om du vill mäta glykolblandningen med mätare så är det olika skalor beroende på om det är etylen eller proylen glykol. Har du blandat olika kan du dock inte lita på dessa värden.

Slutsats.

Använd bara den glykolsort som motortillverkaren rekommenderar, blanda inte med annan sort och se till att du har minst 30% eller mer i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat från bruksanvisningen till Volvo Penta D1 och D2:

VIKTIGT!

Kylvätska Volvo Coolant VCS (gulfärgad) får inte användas till Volvo Pentas motorer. Olika sorters kylvätska frå inte blandas med varandra!

Blanda: 40% 'Volvo Penta Coolant' (konc. kylvätska) och 60% vatten

Denna blandning skyddar mot invändig korrosion, kavitation och fryssprängning till...

Det man undrar är hur den kommit in från fabrik, när den inte ens får användas???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorerna kommer inte fyllda med kylvätska från fabrik. Det är båtbyggaren eller motorinstallatören som fyller kylsystemet. Av erfarenhet vet jag att båtbyggare ofta använder en billig kylvätska av undermålig kvalitet. Jag har sett motorer som bara har varit ett par år gamla, där kylvätskan har varit alldeles brun av rost, där man varit tvungen att använda syra, för att göra rent systemet. Jag har alldrig sett att Volvo Pentas gröna kylvätska har blivit rostig, ens efter tio år utan byte. Volvo Penta har på senare tid börjat använda en gul kylvätska. Jag vet att den används i D3 serien. Angående D1-20, så har den inte aluminiumblock, utan det är gjutjärn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, läste Jerkerg's länk till drevia lite noggrannare. Min motor är levererad hösten 2009, så den skall ha VP Coolant, den gröna. Om inte VP har fyllt i glykolen har Bavaria gjort det. Har gjort VP garantin så i reklamen skall den gälla. Vår erfarenhet av sådana garantier är tyvärr dock att den gäller inte just den detaljen oavsett vilken detalj det är.

Rost hittade jag ingen i vätskan, inget annat anmärkningsvärt.

Ett j-a mek detta!!

Senast ändrad av breckan | 28 januari 2012 | 14:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare var VP´ s glykol lite giftgrön - alltså väldigt grön.. Men, nu är det, i nya motorer, tydligen den gula som gäller.

Fick en Bavaria motorbåt med D6-370 levererad i juni 2011 och den var varken grön eller gul glykol i. En VP-auktoriserad firma på västkusten som gjorde garantiservice i höstas i samband med både 100h och upptag konstaterade jaha, då har dom fyllt med fel typ.. påminn mig nästa år så spolar vi igenom motorn - tar typ 6 timmar - och byter till riktig glykol.. Uppfattade det hela som att det är något som går på kampanj från Penta.. Dock osäker..

Det är väl runt 12 liter kylvätska i en D6:a så det är dels inte gratis och det lär ju krävas några ursköljningar för att få helt rent så man inte riskerar gröt i kylvätskan..

Tidigare har vi haft en MD2030 från 2004 och en D1-30 från 2007 och båda hade den tydligt gröna vätskan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommentar till det 1:a inlägget enligt ovan

Testade glykolen och det var till -10 grader.

-  Där tror jag du har haft tur att det inte frysit sönder om du hade så lite glykol under vintern.

-  Antar även att den som först monterar motor och kylsystem vill kolla att det är tätt och provköra och helst då vill slippa söla med glykol i fall det inte är tätt, därav inge eller för lite glykol, Man bör därför alltid kolla glykolhalten om man köper något man inte själv haft koll på från början.

Kommentar till ett senare inlägg

Blanda: 40% 'Volvo Penta Coolant' (konc. kylvätska) och 60% vatten

Denna blandning skyddar mot invändig korrosion, kavitation och fryssprängning till... Blanda: 40% 'Volvo Penta Coolant' (konc. kylvätska) och 60% vatten

Denna blandning skyddar mot invändig korrosion, kavitation och fryssprängning till...

- Jag hade gärna velat läsa några ord till ur det citatet ! Hur låg temp klarar blandningen mot frysning anser Volvo med denna blandningen 40/60.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, här kommer hela sidan.

VIKTIGT!

Kylvätska Volvo Coolant VCS (gulfärgad) får inte användas till Volvo Pentas motorer. Olika sorters kylvätska frå inte blandas med varandra!

Blanda: 40% 'Volvo Penta Coolant' (konc. kylvätska) och 60% vatten.

Denna blandning skyddar mot invändig korrosion, kavitation och fryssprängning till -28 grader Celsius. Vid 60 % glykolinblandning sänks fryspunkten till -54 grader Celsius.

Blanda aldrig i mer än 60 % koncentrat (Volvo Penta Coolant) i kylvätskan. En större mängd koncentrat ger minskad kyleffekt med risk för överhettning samt minskat frostskydd.

Kylvätskan skall blandas med destillerat och avjoniserat vatten. Vattnet skall uppfylla de krav som specificeras av Volvo Penta, se Vattenkvalitet s. 69. Det är ytterst viktigt att rätt koncentration av kylvätska fylls på i systemet. Blanda i ett separat, rent kärl före påfyllning av kylsystemet. Var noga med att vätskorna blandar sig.

Hur skall jag kunna skölja rent motorn under 6 timmar? Kanske kan koppla en utslang till kylvattenintaget så rinner det ut genom drevet ner på marken?

Kommer jag tvingas byta motor kanske redan om en 7-8 år? På grund av någons tidigare misstag att hälla i fel glykol, att jag inte lyckas skölja rent ordentligt och att jag missat att använda destillerat vatten? (hade faktiskt köpt det på mekonomen men glömde använda det, suck)

Men pelle75, om flera Bavarior än min, även din motorbåt, har gul (eller fel) glykol kanske det inte är så fel ändå? Skall nog kolla upp det här med både Bavaria och Volvo, så om det kanske varit fel innan blir rätt nu.

Senast ändrad av breckan | 28 januari 2012 | 22:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur många verkstäder som fyller på destilerart vatten blandat med glykol.? 

Kanske befogat i de fall man har kranvatten med hög metallhalt eller liknande, jag vet inte.  Men å andra sidan en marinmotor är ju rätt dyr och behöver man inte byta blandningen så ofta, kan det kanske vara värt det.

Angående metoder för sköljning så att bara spola systemet under lång tid ger väl inte lika bra effekt som att skölja måttligt, fylla på med vatten köra lite, tömma och sedan fylla upp igen köra en gång till och tömma en gång till och sedan slutligen fylla med rätt blandning , Fördelen med detta skulle då vara så att det spolas runt i hela systemet förutsatt att motorn uppnår arbetstemperatur så att termostaten öppnar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer jag tvingas byta motor kanske redan om en 7-8 år? På grund av någons tidigare misstag att hälla i fel glykol, att jag inte lyckas skölja rent ordentligt och att jag missat att använda destillerat vatten? (hade faktiskt köpt det på mekonomen men glömde använda det, suck)

Vänta lite här nu...är det en marinmotor som sitter i din båt eller är det en högteknologisk raketmotor som normalt sett sitter på rymdfärjan?

När det gäller att blanda olika glykol och hur det påverkar kylkanaler etc kan jag inte uttala mig om men att du inte använt destillerat vatten är absolut ingen fara! Hur många bilägare tror du använder det i sina bilar när de ska fylla på kylarvätska? Marinmotorer är i princip alltid i grunden bilmotorer och är inte känsligare än dem (nu vet jag inte om just din motor är en bilmotor i grunden men jag har svårt att tro att den inte är det).

Jag skrev tidigare idag i en tråd om motorolja att jag tycker att det är för mycket noja när det gäller olja till våra motorer. Samma sak tror jag gäller glykolen i detta fallet. Våra motorer är utvecklade för att arbeta tufft under väldigt svåra förhållanden och kan därför inte vara så känsliga som många verkar tro. Om de vore det skulle tillverkarna få så mycket skit av marknaden att de skulle gå i konkurs omgående.

När det gäller rekomendationer i handböcker så finns det två starka incitament för tillverkarna att skriva som de gör: 1. De vill sälja sina egna, dyra, produkter. 2. De vill kunna friskriva sig från ansvar OM det händer något.

I första fallet (1) så skrämmer de upp sina kunder genom att skriva VIKTIGT, FÅR ALDRIG, MÅSTE osv. Då vågar inte kunderna köpa billigare (och precis lika bra) produkter som inte har tillverkarens namn. I andra fallet (2) så är det ju väldigt skönt för tillverkaren att kunna peka på att kunden inte använt original-produkter och på så sätt friskriva sig från ansvar för att motorn rasat.

I oljetråden uppmanade jag till att fundera på hur dessa motorer har det i 3:e världen. Där går det inte att få tag i de fina original-produkterna utan där tar ägarna vad de får tag i och kör vidare på det utan att ligga sömnlösa på nätterna. Och inte rasar motorerna där för det!

Nej, vi får nog tänka till lite nu och försöka släppa nojorna...motorerna är inga skira blommor som måste hanteras med bomullshandskar...de tål rejält med stryk.

Med det sagt menar jag inte att man ska använda sirap istället för olja eller tapetklister istället för glykol men lite sunt förnuft skadar inte.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med Flintstone ovanstående !

Det viktiga är bara att man har rätta produkterna om man vill oberopa garanti om något pajar även om det inte har med saken att göra. (Tex om din Merca rostar, vilket verkar vara helt normalt numera, då måste du ha full servicebok om du skall räkna med att få hjälp med detta, även om service-punkterna bara innehåller olje och filter byte)

Skillnaden mellan en bilmotor och en marinmotor kan annars vara att marinmotorn körs med lägre blocktemperatur och med högre belastning än en bilmotor, medan tex en marindiesel i en segelbåt kanske går med lägre belastning och betydligare mindre total drifttid än tex en morsvarande motor som sitter i en arbetsmaskin. Men rimligen borde kylkanaler mm vara dimensionerade för det.

Jag skulle nog inte oroa mig för att motorn rostar upp om jag har ett slutet kylsystem, jag skulle vara mer oroad för att många start och stopp sliter på motorn utan att man har fått driftstemperatur (segelbåt). Ser många som startar kör full gas 5 minuter börjar segla och sedan stänger av från fullvarv. ....troligen inte bra..!  Eller struntar i att byta olja, filter eller kolla offeranod. Eller ansätter generatorremen för hårt när det laddar dåligt i stället för att byta osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Flintsone man ska inte noja på vare sig olja eller Glykol, När det gäller bilar EU-ju slagit fast att biföretagen inte längre kan kräva att man gör service på märkes verkstad.  Det är ju  inte så att en båtmotor havererar av att man inte köper en olje- eller glykoldunk som det står Vovo Penta på  (tittar man noga brukar man till och med kunna se av vem oljan är gjord)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry för det med alutoppar, dålig koll från mig. Nu när du inte har alutoppar kan du använda båda sorters glykol. Bara de inte blandade med varandra. Skölj ur systemet i vår, det tar inte 5-6 timmar. Och skulle det finnas lite glykol kvar är inte detta hela värden. Huvudsaken är att kylvätskan är klar i färgen och inte grumlig, ser du att den ser konstig ut till hösten sköljer du ur systemet igen. Inget kommer att bli skadat. Använd peka glykol, av longlife typ så behöver du inte byta glykol vartannat år som tillverkaren föreskriver. Och du behöver inte oroadig för motorbyte pga detta lilla misstag. Med vänlig hälsning, Jerker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att man förespråkar dest-vatten är väl i första hand att kranvatten kan innehålla en del kalk vilket lägger sig på ytorna i motor & värmeväxlare och försämrar kylningen på sikt. 

Ett billigt tips är att spara vattnet från en vanlig avfuktare och nyttja till just kylvätskan - det är tillräckligt rent.. Och billigt :)

Jag tror personligen att glykolbyte vartannat år är överkurs. Systemet är ju relativt slutet och inget syresatt vatten tillsätts (jämför med tex radiator-kretsen i vanliga värmesystem - svart vatten) så det bör inte bli allt för mycket rost ändå.. Körde en nyrenoverad motor i min leksaksbil kanske 100mil utan glykol för att slippa sölet om den skulle behöva åka ur igen och vattnet såg rätt fräscht ut - ytterst lite rost trots att motorn säkert gått 15000mil innan jag helrenoverade den..

Borde dessutom räcka att skölja rent genom att tömma ut gammal vätska och sedan köra en  omgång med vatten - då borde det man inte fått ut vara tillräckligt utblandat och redo för den nya vätskan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att någon tyckte att trådskaparen haft tur att inte motorn frusit sönder när kylvätskan endast höll för minus 10 grader, men risken är överdriven, redan vid den koncentrationen bildas ingen fast sprängande is, och startar man inte motorn har man inga beskymmer med den, till skillnad från en bilmotor där sörjan stoppar cirkulationen i kylsystemet med kokning och varmkörning som följd.

Beträffande sköljning av kylsystemet, om jag minns rätt nämde inte någon trödgårdsslangen?

Jag måste varna ännu en gång för att koppla trädgårdsslangen till motorns kylvattenitag.

På våren är det alltid ett antal maskiner som har vatten i oljan, flera av dom har säkert ägaren fyllt på vattnett själv i oförstånd.

I detta fallet är det dock inga beskymmer med att spola ur värmeväxlare och motor med slang, tänk dock på att montera bort termostaten.

Har läst en gång till och min oro för trädgårdslangen var obefogad, men som allmän info får den stå kvar.

Såg att Flintstone undrade var maskinen kom från det är från början en Japansk motor Shibaura som VP köper från Perkins och målar grön.

Kalle

Senast ändrad av Pentax | 29 januari 2012 | 12:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt, vad är risken med slangen? Förklara gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte ovanligt att man ser båtägare montera på en spolmuff på drevet och sedan tvinga in vatten genom att koppla trädgårdsslangen mellan kran och drev.. Risken är då att man trycker in vatten bakvägen i cylindrarna och det är måttligt bra - framförallt på en dieselmotor, men givetvis inte att rekommendera på en bensinare heller.

I båtar där motorn sitter under vattenlinjen har man en vacuumventil eller liknande monterad över vattenlinjen för att motverka hävert-effekt och få in vatten på detta sätt.. MEn om man trycker in vatten via drev eller kylvattenintag så hjälper ju inte den.

Enkelt förklarat..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu fått besked att glykolen i motorn är Volvo Pentas egen VCS (så Pelle byt inte ut den). VP fyller motorerna åt Bavaria med VCS-glykol.

Synd att inte vare sig Volvo Penta eller Bavaria informerar om detta någonstans. Inte ens svenska återförsäljaren i Henån visste utan fick fråga tyskarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade Simon från Henån nere i vår båt idag. Han har ställt på varvet rätt hårt då dom tidigare hävdade att dom bara fyllde den klassiskt gröna glykolen.

Från V22 2011 började man med gul glykol i vissa maskiner (dock så är dessa försedda med tydligen varningsdekaler vid exp. kärlets lock)..

Den gula får absolut inte blandas med blå eller grön.. (Har från bilbranchen hört att man inte ska blanda röd med grön/blå.. Så röd och gul är väl typ samma - blandar men så kan det bli gele-aktig konsistens i systemet och det kyler då inget alls typ)..

Hur som - varvet har nu erkänt att man använt en blå glykol som enligt dom är OK att använda enligt VP i Tyskland. VP har tydligen en representant mer eller mindre stationerad på varvet för att övervaka motorinstallationerna.. Om jag fattade rätt..

Vår blåa vätska mätte jag till -34ºC frysskydd med en billig biltema-glykoltestare..

Ska givetvis rådfråga firman som gjort garantiservice också i ärendet..

Hur man än vänder och vrider på det så är den blåa INTE en VP-glykol då VP bara säljer grön och gul. Dock ska man tydligen kunna fylla grön i den blåa.. Den blåa uppfyller tydligen alla VP´ s krav.. (Men f*n vet vad som händer om det blir ett garantiärende som har med kylning att göra)..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...