patrikholmqvist 3 Postad 27 Januari , 2012 Hejsan kamrater. Nu har jag blivigt med en båt motor då min paja. Jag fick tag i en båt som var ett skrov med motor för 5000kr. Var en fin orginal panel med till motorn mm. Men till sak så är det en B230, men jag vet inte så mycket mer, det är en enkelförgasare men ska enligt ägaren ha 130hk. Kan jag ta reda på detta någonstans? Har ni några tips till mig innan montering. Motorn har suttigt på ett 100 drev men jag har 270 drev vad kan det bli för konstigt där mm. Självklart så kommer olja bytas oljefilter, luftfilter, sen så är kamremen något som jag vill byta. Alla tips och ideer tas imot med glädje. Mvh// Patrik Senast ändrad av patrikholmqvist | 27 januari 2012 | 18:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 27 Januari , 2012 Din nya motor har aldrig varit kopplat mot ett 100-drev så det borde gå bra med ditt 270 drev om det har utväxling för 4.cylindrisk motor, vilket är 2,15-1. Sedan måste ditt avgasrör mot dreet passa också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 27 Januari , 2012 Ja utvexlingen är till en 4 cylindare på mitt 270 drev. Jag förstår ditt tänk att wow 100 drev på en b230 motor är ju som att sätta dit en 100w lampa i en lampa som är gjort för 20w, mixen ska inte göras :=)), sladden brinner upp. Men nu ver kar det som enligt mig, nu ska jag säga att jag såg hela konseptet med motor och drev kanska snabbt, men ser ut o vara 100drev iav. Jag ska försöka slänga ut någon bild jag fick innan köpet.. Är det någon skillnad på kopplingen in till motor mellan 100 o 270? vet att 290 dreven har mycket mindre splince än vad 270 har osv. Vänta så ska jag fixa lite Försäljar bilder... (Inga bilder tagna av mig.) Självklart kommer det lite godis bilder ifrån mig sen. Ska hota upp motorn med lite färg mm när det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 27 Januari , 2012 Behöver hjälp men en annan sak. Motorn är ifrån -95 är det någon som har en anning om vad det är för motor? aq? Hk mm mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 28 Januari , 2012 Här borde du kunna hitta info om din motor: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/Pages/publication_search.aspx Senast ändrad av jpa164 | 28 januari 2012 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 28 Januari , 2012 Primäraxelkåpan till 100 drevet passar inte på ett 270 drev. Det går att använda en till en B18-B20 motor. Den blir lite vriden, men det gör inget. Du behöver också ett nytt avgasrör till skölden. Det fanns ett till salu på blocket, för ett par dagar sedan. Avgaslimpan är sjövattenkyld, så den bör du kolla innan du monterar motorn. När du byter remmen, ska du kolla att fördelaren går att vrida, för tändinställningen. Ofta sitter den fast, så att man får använda en stor polygrip, för att få loss den. Det är lättare att göra detta när värmeväxlaren och generatorn är borta. På åttiotalet sålde Volvo Penta denna motor i en sats för att ersätta gamla B20 motorer. Då följde inga främre motortassar med, utan motorn skulle hänga i skölden. Då används hårda gummiringar utan distansbrickan till klämringen, plus en gummikudde som monterades i ett hål i avgasröret. Upphängningen blev väldigt stum, och det blev många klagomål på vibrationer och oljud. Så det bästa är om man har främre fästen, och mjuka gummiringar med distansbricka i skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 28 Januari , 2012 Ok motorn sitter med motor kuddar och dessa tänkte jag plocka med såklart. Jag har en b20 strut ifrån min gamla motor, måste jag montera denna då? Avgasröret tänkte jag inte på men, men ja slangen är väl för hård för att vinklas så som den är där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 29 Januari , 2012 Jag rekommenderar absolut att du försöker få tag i ett avgasrör till den nya motorn. Det blir aldrig bra att försöka få ihop den nya motorn med det gamla avgasröret. Dimensionen på limpan är 89mm, och på avgasröret 57mm. Det finns ett på blocket för 1500:-, som jag tror passar. Sök på bockhorn, så hittar du det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 29 Januari , 2012 Bockhorn är väl det som går ut ur skölden och den är ju som den ska vara. Jag vet inte hur jag ska göra med avgasknä heter det nog tror jag? Ska ut och titta på motorn idag och ta lite kort? Vet inte till 100% hur limpna mm ser ut. vorre ju nice om man kunde komma billigt undan för en gång skull :=) Mvh// Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser