toaen 510 Postad 27 Januari , 2012 Efter sin dramatiska enmanssegling över Atlanten slog Åke Mattsson igenom som seglarförfattare med boken VÅGSPEL. Sedan dess har han kommit ut med ett flertal uppmärksammade böcker. Med sin berättarglädje delger han oss sina strapatser och erfarenheter och låter oss samtidigt lära känna både kultur och historia från de platser han besökt. Åkes lätta berättarstil har alltid tilltalat mig. Han delar med sig av sina glädjeämnen, men också av sina svårigheter. Så började jag ett inlägg i min blogg om en sammanställning om Åke Mattsons Böcker. http://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html Det var länge sen jag hörd något om honom. Googlat lite efter spår om honom, sökt efter nåt telefonummer - msn inte hittat något. Hade tom en mailkontakt med kryssarklubbens kansli på Nacka Strand, men inte ens där visste de något om honom. Fick för ett par veckor sen en kommentar till inlägget ovan i min blogg: Sorry for writing in English but I don't speak Swedish at all. I sailed with Ake from Kaliningrad to Stockholm in 1993 (Vänd och skota hem). Unfortunately we lost each other few years later. Does anybody know Ake's present contacts, I would like to say hello to him if he is stll alive. Best regards Andrey Kornilov, Kaliningrad, Russia tel. 7 9118509705 e-mail: tango730s(snabel-a)mail.ru Är det nån som känner till något om Åke? Lever han? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 28 Januari , 2012 Har du mailat hans förlag, Norstedts? Bara ett förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Januari , 2012 Det var inget dumt förslag. Har fått nåt mail och en del inlägg på ett annat forum. Åke är ca 88 år och kan möjligen bo i Upplands Väsby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 8 Februari , 2012 Tack för tipset toaen! Jag är just nu i mitten av Åke Mattsson senaste bok Vänd och skota hem. Jättetrevlig bok med en mustig och levnadsglad beskrivning av hur det i bästa fall för det mesta kan vara att segla runt omkring i Östersjön. Jag njuter och hoppas att själv få uppleva mycket av det Åke har upplevt. Har mycket kvar att lära men vem vet jag kanske kan ge ut en bok om hur det är att utforska Trälhavet. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2012 Tack för tipset toaen! Jag är just nu i mitten av Åke Mattsson senaste bok Vänd och skota hem. Jättetrevlig bok med en mustig och levnadsglad beskrivning av hur det i bästa fall för det mesta kan vara att segla runt omkring i Östersjön. Jag njuter och hoppas att själv få uppleva mycket av det Åke har upplevt. Har mycket kvar att lära men vem vet jag kanske kan ge ut en bok om hur det är att utforska Trälhavet. mvh Thomas S Som jag skrev i inledningen var det killen som seglade med honom hem från Kalininggrad som ställde frågan om Åke Alla hans böcker är läsvärda - om man har den inställningen till livet som jag har. Åke skriver som det är. Sen får man ju ta med i beräkningen att även jag friserar lite av det jag skriver. En god lokal berättare brukade alltid säga;Jag ljuger aldrig, men att drar ifrån och lägger till när jag berättar - det är givet När du skall ge ut din bok om dina äventyr på Trälhavet får du höra av dig. Efetr att under ett antal år genomkorsat Trälhavet i hela dess utbredning, kan jag ha värdefulla tipps att komma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 9 Februari , 2012 Jag gjorde en snabb slagning på ratsit.se, på Åke Mattson, Upplands Väsby och fann en tjomme där som nu är 87 år... Kan det vara den ni är ute efter...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2012 Möjligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 9 Februari , 2012 Hehehe... Såg en lattjo grej på dina antal inlägg... Ditt svar till mig var nr 4567... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Februari , 2012 Usch ja. Och siffran stiger snabbt. Nu borde det bli 4570 Såg en kille på ett annat forum som tyckte att han skulle lägga av att skriva när han såg att han gjort 3000 inlägg. Han höll upp i några månader. Nu är han uppe i över 8000. Inget som jag eftersträvar, men är man tjötpelle så är man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikHjelte 0 Postad 10 Februari , 2012 Mycket talar för att det är rätt Åke Mattsson som du hittat i Upplands Väsby. I boken om seglingen till Orkney och Skottland (Vikingafärd på västervåg eller något i den stilen) skriver han att han är 50 år. Den seglingen genomfördes 1975 så då skulle han vara 87 i år. Tiden går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikHjelte 0 Postad 10 Februari , 2012 Vikingaväg på nordsjövåg, är det korrekta namnet på boken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 11 September , 2012 Hej! Tyvärr så har Åke Mattsson nu gått ur tiden, Han blev 88 år. Lyckligtvis finns hans böcker kvar. Jag har köpt flera av dom på antikvariat. Läs dom! http://www.pakryss.se/ake-mattsson-dod/ mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 September , 2012 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=459040 http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser