Regal195 1 Postad 27 Januari , 2012 Hej! Är i full fart med motorbyte och renovering. Jag har tänkt följande: Gamla motorn, en Mercruiser 5,0 (Chev 305) har jag plockar ur och jag har köpt en chev 350 (bilmotor) som jag ska renovera och stoppa i båten. Jag har tänkt att ta marinkonverteringen från gamla motorn och flytta över till den nya och jag ska köpa ett renoveringskitt med kam, kolvar alla lager och packningar till den nya. Men, hur ska jag göra med topparna? Jag har hört att jag med fördel kan använda mina gamla toppar från 305:an, stämmer det? eller ska jag ta topparna som sitter på 350:an? Vad är det för egentlig skillnad på marintoppar och vanliga biltoppar på chevans V8 Är det något särskilt som jag bör tänka på beträffande resten av renoveringen/konverteringen? Insug och förgasare, vad ska jag ha? Tacksam för all hjälp! Senast ändrad av Regal195 | 27 januari 2012 | 09:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 19 Februari , 2012 Ingen som vet vad det är för skillnad på bil och Marin topparna och vilka som är bäst att använda i detta fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nscts 0 Postad 20 Februari , 2012 Ventilerna (avgas-insug) i marintoppar är i rostfritt material, marinkamaxeln har andra lyft och stängningstider. Annars är det ingen större skillnad på hårdvaran. Tändningsinställningen kan också skilja med ett par grader, detta p.g.a. de olika kamaxlarna. Lycka till /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 20 Februari , 2012 Skaffa How to rebuild your small block Chevy, finns tex hos Hansen racing. Den hjälper dig att identifiera topplocken och därmed också volymen ovanför kolven - kompressionsförhållandet. Säger också vilken topp som passar var. En 350 bilmotor har troligen en ganska låg kompression, kanske ca 8,0;1 mår säkert bra av att höjas en del, upp mot 9,0:1 borde gå bra. Byt frostpluggarna i blocket mot nya för marinbruk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 20 Februari , 2012 Brukar inte marinblocken ha 4-bultade ramlageröverfall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 21 Februari , 2012 Hej och tack för svar! Bok har jag och mekarvana har jag (visseligen några år sedan) Fick rådet att ta 305 topparna just pga. kompet. Fryspluggar i mässing följer med renoveringskittet samt marin kam. Ska blästra 305 topparna idag och se hur dom ser ut, är dom OK använder jag nog dom. Kan ett insug från en 2002.ans 350 passa till en från -98? 305 blocket som satt i orginal var bara 2-bultat. har inte demonterat 350 ännu så jag vet inte om den är 4-bultad. Mvh Pontus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasE 0 Postad 21 Februari , 2012 Hej! Ett hett tips, bli medlem på Boatlife forumet. Där finns det mängder med trådar om 350 motorn. Man måste bli medlem för att kunna läsa. Där finns det också flera stycken som är experter på cheva, och kommer kunna vägleda dig igenom din konvertering. www.boatlife.se MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 Februari , 2012 Var noga med att kolla anläggningsytan på toppen mot topplockspackningen mellan kylkanal och cylinder. Det är där de rostar sönder först. De gånger jag letat topp så har det inte vart lätt att hitta någon begagnad som duger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 21 Februari , 2012 En 350 från 2002 har troligen Vortec toppar med en annan typ av insug som inte passar äldre topplock, annat bultmönster och annan vinkel på skruvarna, det är lätt att se om de skiljer eller ej!. Skölj ur blocket när du har fryspluggarna borta, kan samlas mkt rost o skräp nedtill i blocket, kolla så att du har ett bra vattenflöde runt cylindrarna spec i bakkant mot svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 22 Februari , 2012 Tack så mycket för alla svar! Har blästrat en av topparna och den ser bra ut, inga sprickor ed. Ska blästra andra snart och hopas att den ser lika bra ut! Bara insug och förgasare kvar att reda ut. (Hoppas jag...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser