Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Vitec

Värdering Ryds 530 DC 90hk -89

Rekommendera Poster

Vad bör en en Ryds 530 DC 90 hk kosta mellan tummen och pekfingret? Både motor och båt från -89. Allt i fungerande skick, ej trailer, inget lull lull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet av 80 och början av 90talet var en av Ryds värsta tider när det gäller fuskbyggen och äggskalstunna skrov. Vi sålde dessa då och var överhopade av reklamationer så vi sa upp avtalet med dom. Var jag du så skulle jag besiktiga den ordentligt för det är problemår och är det sedan en Johnson motor på med VRO vilket var vanligt då så är det stark varning utfärdat.

Vill inte skrämma dig på något sett utan bara presentera lite fakta kring den båten.

Om det blir köp så hoppas jag att alt blir bra och att du får det skönt på sjön.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svaret.

Vad skulle du rekommendera för fabrikat/modell istället med liknande utförande? Prisspann 50-120'

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Yamarin 530 DC -86 sommar som var. Är en RYDS, men såldes till Kesko (som tillverkade/ägde Yamarin, kanske ännu idag)  Såldes ny på Åland.

Har bara hunnit med några timmar i båten men tycker det går mycket bra. Har en 90 hk Yamaha från -88 på den.

Har också hört att kvaliten var olika mellan modellerna. Men har båten fungerat och körts sedan -89 så håller den säkert flera år till. Det skulle jag inte oroa mig för.

Kollade flera modeller innan jag slog till, ville ha en DC. Hade jag haft en större budget så skulle det inte varit någon match. Då skulle jag nog köpt en Uttern 5500 eller liknande.

Smart lösning på båten, med ruffen som löper under för- och passagerar stolen. Kräv en större båt än 5.4 meter för att få samma ruffkomfort. Kollade även på Askelladen 515 DC och Uttern 5100 (ja, de är mindre båtar)

Fick min för superpris, en kille som bytt till husbil, har kostat på ny trailer och kapell.

Tror att en sådan modell bör ligga mellan 55' upp till 75' beroende på skick och utrustning. Kapell, ett nytt orginal går på 8750 kr (andra var inte speciellt biligare, och var tvungen att måtta båten), dvs. ett relativt nytt kapell har ett värde. Trailer kostar 15 000 för en bromsad TIKI. Ha med dessa dyra kostnader i kalkylen (om du behöver dessa) 

Senast ändrad av Niklas-L | 27 januari 2012 | 19:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittade en del på Ryds 530 DC innan jag köpte båt förra sommaren, den var i final innan jag köpte en Sea Ray 180 DC (som jag är supernöjd med) istället. På Blocket, Stockholmsområdet, gick de flesta som verkade i bra skick från runt 1990 mellan 70 000-75 000 kr som utgångspris. Vad olika båtar och motorer från ungefär samma år är i för skick varierar oerhört har jag förstått så utgångspriset blir bara ett grovt riktpris.

Senast ändrad av Brunnsviken | 28 januari 2012 | 13:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...