freed 0 Postad 26 Januari , 2012 Vi vill byta ut vajerfallen och de gamla skoten. Båten är en NF. Jag har googlat en del men det finns ju ganska mycket att välja på. Vad ska man ha? Dyneema inte Dyneema? Kappseglar inte men vill inte ha något skit heller. Var handlar man bäst och ungefär hur mycket bör man betala? Tacksam för input. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 27 Januari , 2012 Handla på mässan i vår. Där kan du snacka me´ gubbsen i montrarna. Mät trissorna så du vet hur grovt snöre du kan ha.. .Inget skönt med tunna snören,ont i händerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 27 Januari , 2012 Dyneema i fallen, dyneema till skotet till självslående focken, en hyggligt stum lina till genuaskotet, en lina som inte är dyneema och som inte kinkar till storskotet. Byter du till dyneemafall måste du byta trissor i fallboxarna, kolla vad som går att göra. Skit i att splitsa fast fallhaken och ta en meter extra lina, knopa fast haken så kan du skära bort en bit av linan när den börjar bli sliten runt knopen. 8 mm är lagom att dra i tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 27 Januari , 2012 Lägger till, har man för grova linor är det tunga att dra i trissorna, och ju fler gånger de bryts, ju sämre fungerar det (t ex i storskot...), tunna linor löper lättare. Dvs, det bar vinner på skönt att hålla förlorar man i att man måste dra hårdare i linan. 8 mm är en ganska bra avvägd dimension tycker jag personligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 Januari , 2012 Jag håller med Peter. Det är heller inte så länge sedan det diskuterades fallbyte i en annan tråd, det kanske står något nyttigt i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 30 Januari , 2012 Tack för input. Jag befinner mig sällan i Stockholm så jag missar mässan. Mailar runt och kollar, lutar åt dyneema, det verkar bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 31 Januari , 2012 Benns har bra grejor, tycker jag. Bl.a. två typer av duo http://www.benns.se/dyneema-duo-2020m-811mm-p-19602-c-492.aspx eller http://www.benns.se/dyneema-duo-1515m-69mm-p-20170-c-492.aspx Då behöver man oftast inte byta fallboxen, eftersom linan blir tunnare. Senast ändrad av excel319 | 31 januari 2012 | 16:42 Senast ändrad av excel319 | 31 januari 2012 | 16:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 5 Mars , 2012 Kollade runt lite på Dyneema och det var inte helt solklart, det finns ju många olika varianter av Dyneema. 100% Dyneema känns som att ta i på en cruisingbåt. Spelar det stor roll vilken man väljer? Det skiljer ett par hundralappar i pris per 30 meter och det behövs ju ett par stycken. 24 flätad Globe 1000? ****** Globe 3000? Det 24-flätade polyesterhöljet vilar på ett mjukt mellanliggande skikt tillverkat av stapelfiber. Ytter- och mellanhöljet skyddar kärnan av Dyneema SK75 mot slitage och underlättar splitsning.Dimension: 8 mm Färg: svart eller röd Brottstyrka: ca 2250 kg ****** Liros CR? Höljet är rundflätat för bästa slitstyrka. Höljet är av 32-flätat HT-Polyester. Kärnan är av Dyneeema SK75. ****** Admiral racing En proffslina där det ställs största krav på brottstyrka, slitage och töjning. Tillverkad i rundflätad 3-skikts-principen med en mycket hög brottsgräns. Flyter, suger ej in vatten. Passar till rev, fall, genuaskot och spinnakergajar där extra låg töjning önskas. Diameter: 8 mm ****** Hjertmans 32-flätad polysterhölje med 12-flätad dyneemakärna. Med insplitsad rostfri nyckelschackel. Billig för att vara dyneema, är denna bra? ****** Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser