Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
guzzlon

Mitt motorbyte och ombyggnation till rak axel.

Rekommendera Poster

Här är nästan allt färdigmonterat i motorummet. det fattas i stort sett bara några slangar.

post-22825-1394236935,8057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser båten ut från sidan nu förtiden. Kölkapningen är ett test, det blir säkert mer modifieringar på den kommande år efter utvärdering av sjöegenskaper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat, imponerande!

Hur gjorde du propellertunneln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde ett stort stålrör som form, passade sedan in den i hålet jag kapat upp i båten.Fasade ner kanterna till nära noll och plastade sen fast den på båten. Det ska erkännas att jag haft lite hjälp av ett plastproffs med några kritiska moment. / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj, jag funderar på en *mössa* till turbon. Har hittat några färdiga allternativ son bara täcker själva avgasturbinhuset men inte täcker hela vägen ut över wastegatehuset mot avgaskröken. Nån som har koll på var man kan hitta en större mössa eller ännu hellre göra nått eget. / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo byte på gång, nånting har sprungit igenom turbinen på kompressor sidan. Fläkthjulet ser förjävligt ut, detta förklarar nog att den bara gick bra en kväll och sedan tappa trycket helt. Solklar montörsmiss att mata den med annat än luft. Nu blir det ett vätskekylt aggregat TD04HL-15G från en Volvo Tdi. Rakt avgashus nr7. Får modda avgaskröken och passbiten mellan limpan och turbon lite. Inget jättejobb borde gå att få till på en kväll. Inga idéer på värmeskydd?? /Andreas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här i höstmörkret undrar man hur slutresultatet blev? Fick du allt att lira? Vad fick du för prestanda?

Nyfiken på svar /Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höst mörker -13!

Har åkt 24 kn och har en fin march vid 17-18 kn men tyvärr så kyler den inte tillräckligt bra... Har provat allt för att få den inbyggda växlaren i limpan/grenröret att funka. Rent storleks mässigt tycker jag att den borde räcka till, det är därför jag tjurat på och verkligen klurat och provat det mesta. Bl.a. Så var både inlopp och utlopp neråt varvid det blev en luftficka i växlaren, det blev bättre efter att jag fixat det men räcker tyvärr inte. Har även bytt både vattenpump och termostat i motorn, ja allt är väl bytt och provat kors å tvärs...

 

Nu blir det omtag helt och hållet river ut allt nu och börjar om.

 

Har det varit värt all möda? Japp!! Det har blivit en helt annan båt nu med axelmontaget otroligt mycket mer kursstabil och inta alls så känslig i sjö snett akterifrån som förr.

 

Ska försöka hålla er uppdaterade på omtaget.

 

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Sommaren -14 åkte vi utan att ändra på nått, puttrade på i 7 knop men motorn funkade sämre å sämre. Rev ut motor och backslag hösten -14 och planen var att jobba in en ny motor under vintern, men olika saker kom emellan och vi sjösatte aldrig -15.

Men nu är det nya tag på gång! En "ny" motor är på väg i, årsm -97 och fortfarande en BMW byggd 2.5l 6a med en betydligt bättre bakgrund än den förra...

Toppen på den förra motorn var ordentligt sprucken, förmodligen är det detta som spökat hela tiden.

Toppen på den "nya" 97an är av senare typ och ska hålla bättre.

Jag kastar också ut TDS sprutet för gott och monterar nu in en mekanisk dieselpump från en 524td

den har varit på service och är provkörd och inställd i provbänk och ger nu diesel för ca 140hk.

Jag har fått svarva till en o-ringstätad bricka för att få den äldre pumpen att passa på motorn.

Planen är att motorn ska provstartas nästa vecka och efter det lyftas i båten.

Återkommer med uppdateringar, bilder och kanske nån film snutt framöver.

/ Andreas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bmws raka sexor är suveräna motorer. Men var försiktig med temperaturen. Det är långa aluminiumblock så de vrider sig hellre än en kort gjutjärnsfyra t.ex vid snabba temperaturskiftningar eller överhettning.

Du fick väl erfara liknande på förra motorn.

Har haft några bimmers med bensinsexor och det tycks vara allmänkänt bland Bmw-nördar att sexorna tål det mesta så länge de får hålla sig i rätt arbetstemp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt jobbat! Suverän motor med härligt ljud.

Den enda som är "fel" är färgen på själva motorn.

Skojar bara , smaken är ju delat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har motorn flyttat in! Ska kämpa på med alla installationer runt omkring i helgen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...