jnalbert 0 Postad 26 Januari , 2012 jag har havsfidra nr 46 byggd 1964 motor md1 från 1959 går bra men är för svag i motvind 14-16 sekm skall byta till md1b är det någon som har gjort detta själv ? vad skall jag tänka på har för mig att det är samma motorbädd sen efterfrågar jag en trebladig propeller den gamla motorn går jättefint samt jag servar den hela tiden men tyvärr så är den för svag för mig . jan niklasson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 26 Januari , 2012 Förlåt, men... Vad har du förväntat dig för prestanda på en såpass kort och bred måt för motor i motvind..? Helt ärligt, jag är tveksam till om du får någon större prestandahöjning. Om jag är lite elak - har du funderat på att hissa seglen..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jnalbert 0 Postad 26 Januari , 2012 tack för ditt svar jo jag seglar mycket själv , men i vissa moment så behövs motorn ,prestandan på motorn är 2,5 knop samt vattenlinjen är 5 m förhoppningsvis kommer jag upp i 4 knop samt lite mera kraft, ström emot mig samt motvind , då jag har platsen i wallhamn så är det för det mesta motvind när jag skall till båtplatsen och hakefjorden är inte så rolig ibland . mvh jan niklasson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 26 Januari , 2012 Jag förstår hur du tänker. Gissningsvis får du upp båten i en annan hastighet på plattvatten, fyra knop..? Frågan är mest om de extra hästarna gör någon större skillnad under de förutsättningar du beskriver. Havsfidrans skrov ger rätt stort motstånd i vågor och vind, och det ändrar ju inte motorn på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Januari , 2012 Har du en md1 som går bra har du nog inget att vinna på bytet, att montera en begangnad maskin som är så gammal blir nog bara till det sämre. Vill du nödvändigtvis byta motor så överväg en motor med någon cylinder till med lägre vikt och jämnare gång. Även om md1an var på 10 hk när den var ny så får man vara glad om hälften är kvar nu 30 år senare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 26 Januari , 2012 Enligt manualen var MD1 på 7 hk vid 2300 varv när den var som ny. Om det är kraft kvar i motorn, undrar jag vad du har för propeller. Det har hänt mycket på den fronten och om man byter till en ny mer effektiv propeller som inte bara vispar runt vattnet utan driver båten framåt kan du kanske uppnå önskad effekt till mycket liten kostnad och arbetssinsats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jnalbert 0 Postad 26 Januari , 2012 hej tack alla ni motorn är från 1959 har inte gått mycket mina funderingar var att byta till en md1b 1972 års modell ,historiken bakom min s/y fedra är från början var det en bensinare så för en 20 tal år sedan blev den motorn ett bojsänke för den startade inte när behovet fanns enligt en gammal ägare . så där är en två bladig propeller från hela tiden så jag bör byta propeller till en trebladig ??? för motorn sackar inte när det blåser motvind . detta är första gången som jag skriver inlägg och jag upplever detta som mycket positivt . fler råd o rön tar jag gärna emot för båten är helt underbar att vara ute med även när det går grov sjö eller ligger vid en vik eller vid en hamn då är det många som kommer fram helt härligt med seglare även motorbåtar . segla väl alla och hoppas att det blir en någorlunda bra seglarväder . mvh jan niklasson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Januari , 2012 Att md1an skulle vara på 10 hk tog jag från frågeställarens rubrik, dumt av mig att inte kolla vad den verkligen levererade när den var ny. Vill även minnas att VP fick några hk till genom att beräkna hk. på något annat sätt. Håller med om att byta till en lämplig propeller ar det mest kostnadefektiva åtgärden. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Januari , 2012 MD1 http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/1968 Volvo Penta MD1 instruktionsbok.pdf MD1b http://hem.passagen.se/eksnipan/Eksnipans_MD2B/MD1B & MD2B & MD3B Instruktionsbok Svenska 2001 7724912-6 08-2001.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 Januari , 2012 En tvåbladig propeller ska fungera lika bra som en trebladig har jag förstått, men man använder trebladiga när antalet hk ökar för att man inte ska få en enorm diameter på propellern. Det du ska ha är en propeller som är rätt för din motorinstallation och din båt, och hur en sådan skulle se ut kan du få hjälp med att räkna på hos en leverantör av propellrar. Mässan kommer snart, och då är det läge för propellerjakt. Ta med så mycket data du kan på motorn och båten dit så kommer det säkert en offert någon vecka senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 Januari , 2012 Man kan också ringa Rodahl marin som är väldigt hjälpsamma när det gäller propellerberäkningar. De frågar om uppgifter om motor och båt och rekommenderar sedan en bra propeller. Av vikt är också vilket backslag som sitter på, utväxling och rotationsriktning http://www.rodahl.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 22 Februari , 2012 Hade tidigare en Havsfidra med en MD1B monterad och trebladig propeller. Maxade ca 5 knop med marchfart på ca 4,5 knop. När jag köpte båten var en extra generator monterad och jag upplevde motorn mycket slö, men när jag tog bort den blev det bättre drag i motorn. Problemet var att motorn var stumt monterad i båten och varje kolvslag fortplantades i båten, riggen och ryggen! Men med fördelen att man hellre seglade... Jag vet inte om uppgraderingen till B ger något, men har du budgeten tycker jag att du skall satsa på någon modernare med fler cylindrar för bekvämare gång! Havsfidran är en underbar båt att gungas fram i, ingen snabbseglare men pålitlig och en båt att älska och sakna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Februari , 2012 Varför överhuvudtaget kosta på och allt jobb att byta ut till en motor som det knappt finns en del till idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jnalbert 0 Postad 22 Juli , 2015 Jag har bytat dieselfilter luftat startar går igång om jag lägger in bakslaget så börjar motorn att dö trycker jag in kallstarten så kommer hon i varv måste hela tiden trycka in kallstarten när bakslaget är på vad kan detta vara ? Motorn md1 från 1959 hon gick bra innan jag bytte filtret ⛵️Med vänlig hälsning, jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser