Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
jnalbert

md1 1959 6 hp skall byta till md1b 10 hp

Rekommendera Poster

jag har havsfidra nr 46  byggd 1964 motor md1 från 1959 går bra men är för svag  i motvind

14-16 sekm  skall byta till md1b är det någon som har gjort detta själv ? vad skall jag tänka på

har för mig att det är samma motorbädd sen efterfrågar jag en trebladig  propeller

den gamla motorn går jättefint samt jag servar den hela tiden men tyvärr så är den för svag

för mig . jan niklasson 

post-5995-1394236921,317_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men...
Vad har du förväntat dig för prestanda på en såpass kort och bred måt för motor i motvind..? Helt ärligt, jag är tveksam till om du får någon större prestandahöjning. Om jag är lite elak - har du funderat på att hissa seglen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar jo jag seglar mycket själv , men i vissa moment så behövs motorn ,prestandan på motorn är 2,5 knop samt vattenlinjen är 5 m förhoppningsvis kommer jag upp i 4 knop

samt lite mera kraft, ström emot mig samt motvind , då jag har platsen i wallhamn så är det för det mesta motvind när jag skall till båtplatsen och hakefjorden är inte så rolig ibland .

mvh

jan niklasson

post-5995-1394236921,3759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker.
Gissningsvis får du upp båten i en annan hastighet på plattvatten, fyra knop..? Frågan är mest om de extra hästarna gör någon större skillnad under de förutsättningar du beskriver. Havsfidrans skrov ger rätt stort motstånd i vågor och vind, och det ändrar ju inte motorn på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en md1 som går bra har du nog inget att vinna på bytet, att montera en begangnad maskin som är så gammal blir nog bara till det sämre. Vill du nödvändigtvis byta motor så överväg en motor med någon cylinder till med lägre vikt och jämnare gång.

Även om md1an var på 10 hk  när den var ny så får man vara glad om hälften är kvar nu 30 år senare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen var MD1 på 7 hk vid 2300 varv när den var som ny. Om det är kraft kvar i motorn, undrar jag vad du har för propeller. Det har hänt mycket på den fronten och om man byter till en ny mer effektiv propeller som inte bara vispar runt vattnet utan driver båten framåt kan du kanske uppnå önskad effekt till mycket liten kostnad och arbetssinsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tack alla ni

motorn är från 1959  har inte gått mycket mina funderingar var att byta till en md1b

1972 års modell ,historiken bakom min s/y fedra är från början var det en bensinare

så för en 20 tal år sedan blev den motorn ett bojsänke för den startade inte när behovet fanns enligt en gammal ägare . så där är en två bladig propeller från hela tiden så jag bör byta propeller

till en trebladig ???  för motorn sackar inte när det blåser motvind  .

detta är första gången som jag skriver inlägg och jag upplever detta som mycket positivt .

fler råd o rön tar jag gärna emot för båten är helt underbar att vara ute med även när det går grov sjö eller ligger vid en vik eller vid en hamn då är det många som kommer fram helt härligt med

seglare även motorbåtar .

segla väl alla och hoppas att det blir en någorlunda bra seglarväder .

mvh

jan niklasson

post-5995-1394236922,7075_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att md1an skulle vara på 10 hk tog jag från frågeställarens rubrik, dumt av mig att inte kolla vad den verkligen levererade när den var ny.

Vill även minnas att VP fick några hk till genom att beräkna hk. på något annat sätt.

Håller med om att byta till en lämplig propeller ar det mest kostnadefektiva åtgärden.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tvåbladig propeller ska fungera lika bra som en trebladig har jag förstått, men man använder trebladiga när antalet hk ökar för att man inte ska få en enorm diameter på propellern. Det du ska ha är en propeller som är rätt för din motorinstallation och din båt, och hur en sådan skulle se ut kan du få hjälp med att räkna på hos en leverantör av propellrar. Mässan kommer snart, och då är det läge för propellerjakt. Ta med så mycket data du kan på motorn och båten dit så kommer det säkert en offert någon vecka senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också ringa Rodahl marin som är väldigt hjälpsamma när det gäller propellerberäkningar. De frågar om uppgifter om motor och båt och rekommenderar sedan en bra propeller. Av vikt är också vilket backslag som sitter på, utväxling och rotationsriktning

http://www.rodahl.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en Havsfidra med en MD1B monterad och trebladig propeller.

Maxade ca 5 knop med marchfart på ca 4,5 knop. När jag köpte båten var en extra generator monterad och jag upplevde motorn mycket slö, men när jag tog bort den blev det bättre drag i motorn.

Problemet var att motorn var stumt monterad i båten och varje kolvslag fortplantades i båten, riggen och ryggen! Men med fördelen att man hellre seglade...

Jag vet inte om uppgraderingen till B ger något, men har du budgeten tycker jag att du skall satsa på någon modernare med fler cylindrar för bekvämare gång!

 

Havsfidran är en underbar båt att gungas fram i, ingen snabbseglare men pålitlig och en båt att älska och sakna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför överhuvudtaget kosta på och allt jobb att byta ut till en motor som det knappt finns en del till idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytat dieselfilter luftat startar går igång om jag lägger in bakslaget så börjar motorn att dö trycker jag in kallstarten så kommer hon i varv måste hela tiden trycka in kallstarten när bakslaget är på vad kan detta vara ? Motorn md1 från 1959 hon gick bra innan jag bytte filtret ⛵️Med vänlig hälsning, jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...