Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Weekender23

Snugger Air Heater någon som har erfarenhet?

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som har provat värmarna som de säljer på importlagret.com?

Verkar prisvärd med ett pris på 6900:- för en dieselvärmare på 2300w med full monteringsats och fri frakt.

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset verkar ju bra och produkten verkar säljas lite överallt.

Produkten verkar vara tillverkad i kina om man googlar lite, men det är inte säkert att det är så.

Föreslår att du chansar och ser till att du köper den på ett sätt så att du har full returrätt. Då kan du ju i alla fall titta lite närmare på produkten innan du bestämmer dig.

Se också till att du köper den av ett företag som sannolikt finns om några år så att du har glädje av garantier och konsumentköplagen. Konsumentköplagen är tvingande och säljaren ska ansvara för alla ursprungliga fel. Fel som upptäcks inom sex månader anses alltid vara ursprungliga. Här utöver har du troligen en garanti på minst ett år, kanske flera år.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var värmaren beställd. Kommer i början på veckan! Ska bli grymt spännande å se om köpt grisen i säcken eller gjort en strålande affär!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen tvekan om att du köpt grisen i säcken, vi får hpppas att det är en fin gris.

Återkom gärna med lite info om hur det går för dig och värmaren.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick just hem min Snugger Air heater, ser riktigt lovade utsmiley , Grejerna verkar hålla god kvalitet. Allt låg fint och prydligt i lådan och alla grejer var med, ska bli riktigt kul att montera och provköra!

 

Återkommer med testreslutat. Garaget båten står i håller ca 2 grader varmt så det blir intressant att se om den kan värma en 30fotare till 20grader och hur snabbt.

 

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var värmaren monterad! Allt verkar sitta ihop som det ska! Nu återstår provkörning !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar vara en bra produkt.

Det är ju rätt kallt nu så en provkörning kan ske kan vara på sin plats...
Jag gissar att du har båten i en båthall, ingen vill väl montera en värmare i - 10 C.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var värmaren provkörd! Funkade helt sjukt bra! Hade 2 grader i båten när jag startade, hade ca 15 grader i 290 efter 15 minuters drift. Ingen rök ur värmaren vid start, luktade minimalt även fast jag provkörde i ett garage! Gick otroligt tyst, det enda som behöver fixas är en gummiupphängning till dieselpumpen som jag hade skruvat fast I en balk till motorbrunnen. Blev resonans in I midcabin. Så får jag bara det fixat så blir det helt tyst:)! Ser fram emot en lång båtsäsong med många varma och mysiga kvällar! (även om vädret inte är varmt alla dagar)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst detta så låter det ju som ett vättigt alternativ med tanke på priset.

 

Man tackar och bockar för utförligt test och info, hoppas bara att den håller som den ska också

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det får man verkligen hoppas, men det är rostfri förbränningskammare, allt ser ut exakt som en webasto,

Läste att killen som har snugger har jobbat på webasto i 10 år tidigare, så han har väl snott en del teknik där ifrån:)

 

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar faktiskt på att införskaffa en sån där värmare till flytetyget.
Men vet någon nåt om hur tillgången på reservdelar är?

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Man får med en reservdelslista när man köper värmaren, fanns typ alla delar som reserv,

Mvh/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och importören, Importlagret lagerför dessa (hur länge vet man ju inte men...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som råkar ha en bild på hur kontrolpanalen ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra det!
Har beställt en och får hem den nån dag här i veckan.
Nu är det bara vänta på att skutan tinar fram så man får börja dona...  smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åfasen fläkt funktion också, kanske värt att byta ut min gamla termo 1700 :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula

Helt okey, allt var plugg and play. Nu snurrar den o värmer gött...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul att du är nöjd! Jag är själv intresserad att köpa en lika. Vad ingår i satsen? Är rör och utblås med? Eller behöver man komplettera med något? Med vänlig hälsning, Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt medföljer som behövs för en husbils/lastbils-installation. Men inga skrovgenomföringar.

I satsen ingår flexrör för insug, avgas, kallluft och värmeutblås, färdigkopplat, avsäkrat, kablage bara att ansluta till batteri. Bränslepump, bränsleledningar, tankanslutning filter, slangklämmor en

kortfattad installations och bruksanvisning. Tyckte att det var mycket prisvärt och funktionen lämnar inget att önska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på min installation i vår SeaRay 260 SunDancer:

post-29106-1394237098,0058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Tack för informationen! Men var har du placerat värmaren? Har själv en crownline 268 som Är ganska lika er båt men vet inte var bästa placering är med tanke på brandrisk Då vi har V8 bensin motor. Med vänlig hälsning, Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är bakom panelen i fotänden av midcabin, rakt under förarplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs man verkligen ha värmare där? Visst det är någon meter till tanken med300 l bensin? det har väl du också på er båt? På erlandssons menade de att det är problem med montage av dessa värmare i amerikanska båtar. Deras förslag är att köpa wallas fotogenvärmare som ej blir så varm och montera den toaletten. Tydligen skall inte värmaren monteras i samma utrymme som man vistas i. Det blir nog att beställa en snugger 👍. Finns det reservdelar att få tag på till dessa? Hälsn Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Tack för informationen! Men var har du placerat värmaren? Har själv en crownline 268 som Är ganska lika er båt men vet inte var bästa placering är med tanke på brandrisk Då vi har V8 bensin motor. Med vänlig hälsning, Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Midcabin är belägen ovanför bränsletanken och gastättt byggd mot motorrum och tank.
Utrymmet mellan kortväggen i midcabin och skrovsidan är i mitt fall ca 45 cm och är hyfsat
tät mot bodelen dock ej gastät. Som alltid  när man har koloxid skapande apparater i anslutning
till vistelseutrymmen är ett koloxidlarm absolut nödvändigt. Uppstår det en läcka i avgassystemet
till värmaren finns en absolut risk för koloxidförgiftning därav behovet av gaslarm.
Risken att bensinångor skulle förorsaka explosion via värmaren ser jag som helt försumbar. I så fall
är ju spisen en otroligt mycket större risk.
Alternativet med en Wallas installerad öppet på toan skulle jag inte ens överväga, kan aldrig bli snyggt.

 



Senast ändrad av xcelro | 02 juni 2012 | 20:05

post-29106-1394237099,2016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på det omtalade gaslarmet i förpiken med värmeutblåset ovanför.

post-29106-1394237099,3467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter min på plats i skutan!
Provkörd och den ger härlig, härlig, härlig värme! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Äntligen har värmaren anlänt och allt ser bra ut👍 Ser verkligen fram emot att starta montaget. Tack för informationen! Har några frågor till. Var köpte ni för tank samt var köper man larmet? Hälsn Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...