Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
Allard87

Att tänka på vid borrnig av lite större hål?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag jag ska flytta min topplanterna som idag sitter på fönsterlisten och bländar

Hade tänkt att göra som på de nyare årsmodellerna av samma båt.

Där har de satt en plugg-in lanterna i aktern.

Är det bara att borra på som vanligt eller är det något man bör tänka på?

Det är plast (gelcoat) jag ska borra hålet i.

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det ett lite större hål du skall göra.

Är det dubbelskal eller enkelskal.

Är hålet stort kanske du först måste förstärka med mer laminat för att det inte skall bli för fladdrigt runt hålet.

Är det dubbelskal så måste du minst täta distansmaterialet som antingen är divinycell eller balsa annars suger det in fukt. se bla här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=423803

Är hålet dessutom stort så bör du slipa bort innerskalet och mellanligga distansmaterial på ett område som är större än området där hålet skall göras, ca 10 cm åt vart håll och sedan bygga upp med flera lager plast och duk tills du får en lika stark stomme utan dubbelskal innan du sågar ut hålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm läste din fråga igen

Jag tänkte strålkastare i svaret ovan men du tänker flytta topplanternan

Du skall flytta din topplanterna och sätta den i aktern, hur menar du nu?

Åt vilket håll tänker du köra båten efter ändringen?

En topplanterna skall lysa 2/3 av ett helt varv (rikning framåt) hur fäller du in en sådan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara så att frågeställaren menar en runtomlysande lanterna på löstagbar stång som ersätter både topp- och akterlanternan och som man använder tillsammans med bb/sb-lanternorna. För att montera en topplanterna utan stång i aktern funkar inget bra, dels ska den sitta minst en meter ovan de övriga, dels lyser den upp hela sittbrunnen och orsakar bländande reflexer vilket försämrar nattseendet.
Och dessutom syns den ju inte, eftersom båten är ivägen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag ska sätta dit en runtlysande lanterna på stång, som man bara drar ur när man inte behöver den.

Fick idag reda på att hålet ska vara ca 30mm, Kan man köra med en hålsåg? Vet ej hur många skal det är.

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra med en hålsåg. Borra först med en mindre borr så du inte halkar med den grövre.

Fö gör som Hasse_O säger. Det är viktigt att se till att distansmaterialet blir helt tätt. Vi brukar antingen topcoata det innan  vi monterar (för vi har en massa topcoat) elle lacka (som i duschrumsdörrhålet) eller bara dränka in det hela i en väldig massa sika. Det gör vi även om det inte är distansmaterial så inte vatten kommer in i glasfibern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menas med distansmatialet? Är det väggarna i det blivande hålet? blush

Ska man även tänka på detta när men ska pop-nita fast nya fästen för kapellet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar om det är sandwichmaterial med ett distansmaterial mellan de två glasfiberlagrerna. Då måste man vara väldigt noggrann med att se att ingen fukt kan tränga in i det. Men vi vill inte att fukt ska tränga in i glasfibern heller så när den blir bar i ett uppsågat eller större borrat hål brukar vi skydda den ytan också enligt ovan. Vi har ju omväxlande distansmaterial och enkellaminat i vår båt så vi kan räka ut för båda när vi monterat saker. Om du popnitar räcker det med sika i hålet. Det blir så litet. Men ta till ordentligt.

Ha några trasor och lacknafta i närheten så du kan torka bort överflödet med det. Funkar finfint. Torkad sika är hopplöst att få bort.

Senast ändrad av ciaraud | 26 januari 2012 | 21:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!  Nu är jag med i matchen igen.

Du nämner lacka som ett altenativ och det låter minst kladdigt.  Penslar man på det och finns det någon speciell lack man ska använda för detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man borrar ett lite större hål typ 8mm eller större i ett dubbelskal, så rekommenderar jag att man försöker måla in tunn epoxi i hålets kanter så att distansmaterialet måttas. Detta suger då åt sig epoxin så att fukt inte sugs in senare. (fukt finns alltid, även ovan däck) även plastlaminat mår bättre om glasfibertrådarna tätas.

1. Tejpa området, markera borrstället

2. Borra hål

3. Epoxibehandla hålets kanter tex med en smal modellpensel

4. Låt härda, ta bort tejpen

5. Borra hål på nytt (i samma hål)

6. Våtmontera, bultarna med sikaflex. (torka bort överskott)

Sikaflex tätar hålet men förhindrar inte att distansmaterialet suger fukt om tätningen råkar bli bristfällig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack.

Kommer följa dessa steg.

Fungerar Hempel epoxy filler för detta? Hittade nämnligen det i Bra att ha lådan

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med sandwich så skulle jag göra samma men med en liten modifikation

När hållet är borrat sätt i en avkapad insexnyckel och fräsbort lite av distansmaterialet. Tejpa det undre hålet - fyll upp med epoxi, vänta några minuter så materialet blit mättat - sug ut epoxin och blanda i lite microballonger och gör att ganska lunt spackel - fyll hålet med spacklet och låt det härda - borra upp hålet igen - montera med sika eller eget val

Fördelen är att du får ett tätt hål med inbyggd distans så du inte klämmer ihop sandwichkonstruktionen

Är det ett stort hål som ska borras i sandwichskrov skulle jag bara borra igenom översta skicktet och distansmaterialet, fixa till distansen och sedan borra igenom sista lagret

Senast ändrad av Sueco | 27 januari 2012 | 00:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativ lösning

Om jag förstått det rätt, (vad jag antar)

Så har du en runtomlysande vit lanterna på båten, gäller egentligen båtar under 7 meter som går max 7 knop.

Denna enda lanterna är då egentligen fel till din båt, men en rätt vanlig kompromiss på många liknande båtar. Men har nackdelen dels att den bländar dig bakåt och inte heller visar omgivningen vilken riktning du har när du kör.

Förslag

Byt ut denna runtomlysande lanterna till en som är riktad framåt 2/3 varv framåt, placera sedan en vanlig akterlanterna på akterspegeln och en grön-röd sido-lanterna i fören. Då borde du även kunna erhålla önskad höjdskillnad på en meter mellan topplanternan och sidolanternan. Då slipper du arrangemanget med en hög stång som måste vara högre än kapellet på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På båtar över sju meter och/eller som går över sju knop är det ok med den runtomlysande lanternan om man för den tillsammans med den röd/gröna. Det är inte ok att föra enbart den vita runtomlysande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne på ditt spår först, men det blir för bökigt att få dit en topplanterna på ett snyggt och bra ställe. Sen vill jag heller inte borra hål i akterspegeln för att sätta dit en lanterna.

Har självklart sb/bb lanternor.

Enligt transportstyrelsen så ska det vara OK men en runtlysande och sb/bb Så länge den runtlysande sitter minst 50cm högre.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf

Enklast för mig vore 2st godkända batteridrivna lanternor (topp/akter) som man bara knäpper dit vid behov. Är inte ute och åker så ofta när lanternor behövs. Tyvärr verkar inga sånna finnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Runtlysande topplanterna är OK om man samtidigt har sidolanterna på båtar upp till 20m. En fördel är även att man kan nyttja lanternan som ankarlantena.

Dock saknar jag fördelen med akterlanterna på akterspegeln då denna ger lite lyse bakåt när man hanterar jolle eller då man behöver fixa med linor om man backat in eller ankare om man ligger med aktern ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...