Rundqvist 0 Postad 25 Januari , 2012 Hej På min 5, 25 m båt sitten botten fär som är anpassad att vara i saltvatten! Blå förg som kladdar av sig! I dag har jag båten på trajler o är inte i behov av någon sådan botten färg. I stället har jag blivit rekomenderad att måla med en raceing färg (en färg som inte kladdar av sig ) Min fråga till er är! Hur får jag bort den gammla färgen samt hur målar jag båten under till? har den ju på trajler! Hur gör folk detta enklast? Eller är det någon som har någon annan åsikt med tanke på mitt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 25 Januari , 2012 Den färgen är ju riktigt botten! Om jag vore du skulle jag ta bort all färg och sen inte måla båten alls om du tänkte ha den på trailer mellan turerna. Är du mindre noga om miljön kör du med högtryckstvätt tills all färg är borta och du bara har grundfärgen kvar. Man kan också slipa försiktigt med en dammsugare kopplad till slipmaskinen. Jobbigare men miljövänligare. Färgen du har är en sk polerande bottenfärg som kladdar av sig på trailern och på allt annat. Tror du kan bara ha grundfärgen kvar utan att det gör något (under förutsättning att du förvarar båten på trailern, förstås). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rundqvist 0 Postad 25 Januari , 2012 Om jag får bort den gammla färgen på det ena eller det andra sättet, så pass att grundfärgen är blottad! Om jag skulle vilja ha en hård plast färg på, för att det kanske ser bättre ut, en att kölen är flamig, Vad kräfs då innan jag kan applicera den nya färgen? Skall man tvätta med specielt medel, slipa, ny grung? Hur brukar man göra när man målar kölen när båten står på trajler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Januari , 2012 Du bör med all säkerhet lägga en primer eller grundfärg innan bottenfärgen, tala med din lokala handlare så får du grejer som passar ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 26 Januari , 2012 Du kan kanske måla med VC17 som är teflonbaserad och ger lägre friktion. Men i så fall måste all bottenfärg (ej tvåkomponentsprimer under) bort och sedan skall båten grundas mev VC-TAR2. Vet inte om det är värt besvär ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe_Sthlm 0 Postad 26 Januari , 2012 Hur brukar man göra när man målar kölen när båten står på trailer? En så liten båt skulle jag inte tveka en sekund, dra av av båten från trailern till bockar. Förjobbet och målningen blir mycket enklare och med ett bättre slutresultat om trailern är borta. En trailer med färgfläckar, usch.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser