Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Gäst

Tsunami sjökort

Rekommendera Poster

Gäst

Vi måste skrota vår ombordlaptop (med installerad Tsunamiprogramvara) eftersom skärmen är både för liten och för ljussvag. Ny skall inköpas men vi har inte Tsunamiprogrammet på CD.

Någon som kan ge råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju föra över program och sjökort om du kopplar ihop datorerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det är så vi har det idag; laptop och extern skärmn och denna skärm vill vi bli av med. Hellre då en laptop med större skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på vilket operativ som finns på gamla bärbara kan jag tänka mig lite alternativ. Finns program för att göra en avbild av hårddisken och med lite tur o skicklighet så går den att läsa tillbaka på den nya. Allt beror på ålder och komponenter i nya datorn men det brukar gå att ta sig runt.

Ett annat alternativ är att köpa ny dator och installera en virtualicerings program tex vmware workstation och överföra/importera den gamla datorn med ett konverteringsprogram.

Säger inte att det kommer att gå smidigt men möjligheter finns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plocka ur hårddisken, tag med den till KjelloCo och köp en ny, extern låda till den. Koppla in den med usb-sladd till nya datorn. Kopiera och testa. Återanvänd gamla disken som backupdisk.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vilken version det är du är ute efter?  Jag kanske kan hjälpa dig på traven...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej Sigge!

Den vi har är gammal och datorn likaså. Ny dator vill säkert ha en senaste utgåvan av Tsunami och kan du fixa den så kan det bli frågan om hittelön smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det är snarare så att jag tänkte på att jag har  en installationsskiva liggande och jag letade upp den efter att jag läst inlägget, frågan är om den är på tok för gammal.

Det var därför jag ville kolla vad ni hade för version, har ni kört en gammal innan som fungerat bra för er kanske det hade funkat framöver med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

År det inte dags att datera upp till färskare sjökort, och programmvara?

Sjökort är FÄRSKVARA

Transas/Tsunami är nog bra på fartyg, där det hör hemma.
Har kört det och blev inte imponerad.
För oss med små båtar är det inte optimalt, bla. saknas farledsriktningspilar, specialer på populära hamnar som Österby, Västerö mfl. Alla prickar är svarta, osv.
Att det är så populärt beror nog på att det är lätt att få tag på.!

Lite om olika Navprog på: http://forum.hamnen.se/navigation-och-sjoevett/1403-det-baesta-navigation-program.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller med dig i din åsikt. Vi har varit inne på det men nöjt oss med programmet. Vilket annat skulle du rekommendera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt är en kostnads fråga. Kör med BSBkort i TIKI-Navigator som är ett mycket lättarbetat prog.

Och Nobeltec med radar overlay.

Även Ozie o Seaclear ( som är gratis) är ok. Lite om min PC-nav.

http://lasselundell.se/page2.html

post-571-1394236923,5059_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...