freed 0 Postad 24 Januari , 2012 Hej, är man positivt lagd så börjar säsongen närma sig Jag behöver er hjälp! Vi köpte vår första segelbåt förra säsongen, en NF, och hann ut ett tiotal gånger före det var dags för upptagning. Härligt, främst de sista fina höstdagarna. Min fru gillar seglingen och tycker det är en härlig familjeaktivitet, vilket var avsikten, men hon känner sig otrygg på båten. Detta är både trist och förödande för kommande säsonger. Hon har ingen panik men hon har svårt att koppla av och njuta. Vi har gått seglarskola, vi är endast ute vid god väderprognos och är allmänt lugna och försiktiga så det handlar främst om en känsla av att havet är stort och djupt och att man är så utsatt i en liten båt. Vilka är era bästa tips för att öka tryggheten och höja mysfaktorn? Förutsättningar nedan: * Barnen 4 och 6 år har bra räddningsvästar samt säkerhetsselar * Barnen går i simskola för att lära sig simma * Barnen har flytväst när vi är i hamnen * Vi vuxna har säkerhetsselar och är kopplade i sämre väder samt när vi lämnar sittbrunnen * Jag räcker gärna över rodret och släpper över ansvar i lagom portioner i takt med att fruns trygghet ökar * Vi seglar kortare turer på 2-3 timmar, sen blir barnen rastlösa * Jag kan segla båten själv om det skulle behövas, men ser helst att vi alla är aktiva Möjliga åtgärder, vad tror ni ger mest effekt och mest bang for the buck! * Sälj båten och öka kvaliteten på villaträdgården.... * Köp en tryggare båt? NF är kanske fel båt för familjesegling? Vek? * Köp långkölat, vad? Större båt med bekvämare innerutrymmen? * Fortsätt segla NF i bra väder och hoppas att tryggheten kommer i takt med ökad erfarenhet? * Montera lazyjacks/bag för att göra nertagning av segel okomplicerat * Skaffa plotter så att vi har en backupp till gps och sjökort * Skaffa rulle till focken * Funderar på att skaffa en utombordare som extramotor som kan användas om/när den gamla dieseln lägger av. Vad ska man ha och vilket motorfäste rekommenderas för en extramotor. Några bra tips för hur vi även kan öka mysfaktorn i båten? Vi har sittbrunskapell och ok dynor men det är ju rätt mycket husvagnskänsla i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 Januari , 2012 Sälj villan och köp en större båt! Nej, gör inte det. Jag tycker att ni har gjort nästan allt som går att göra. Spontant tänker jag på en sak, KBT (kognitiv beteende terapi). Inte illa menat alls, men om din fru har en oro/rädsla för något som egentligen inte är särskilt farligt (om än inte ofarligt) kanske det är det som behövs. Min fru var på en tredagars seglarkurs förra våren - hon är nybörjarseglare, men behöver inte KBT - men en av deltagarna på den kursen hade samma svårighet (fast värre) som din fru och behövde med all sannolikhet KBT för att någonsin komma i en segelbåt. Det var så illa att hon inte ens kom iväg på kursen trots att hon var i trygga händer i en trygg båt. Till saken hör att hon har ett yrke som ständigt ställer krav på henne att fatta rätt beslut för att inte skadas eller dö, men ut på sjön skulle hon inte! (Jag vill inte gå in mer på vad hon ägnade sig åt, så fråga inte.) Jag vet inte om man kan genomföra någon form av KBT på egen hand, det kan ju kännas konstigt att belasta samhället för att kunna ägna sig åt en inte alls nödvändig fritidssysselsättning. Och andra sidan kanske familjelivet mår bra av behandlingen. Du skriver att du kan segla båten själv, det är bra så länge du är ombord och vid medvetande... Låt din fru segla båten själv från brygga till brygga, med dig som handledare. Då känner hon (kanske) att hon faktiskt klarar av båten själv, det ökar tryggheten för både henne, dig och i praktiken även för barnen. Ja, det var kanske ett oväntat svar och jag måste erkänna att det var lite oväntat för mig också. Mackey PS Det som ev. kan hjälpa är att träna på olika otrygga situationer vid bra väder, ex.vis. man (barn, fru) över bord. Förbered noga och pröva gärna med någon god vänn först så att du vet exakt vad som funkar och inte funkar. Mer teknik och bekvämlighet tror jag spontant inte hjälper. Om din fru säger att hon inte vill ut i båten för att inredningen är ful/obekväm/mindre funktionell skulle inte jag tro på det... Det är vattnet hon tycker är farligt om jag förstått dig rätt.Redigering: Komplettera med rullfock och lazy-jacks gör ju det betydligt lättare att hantera seglen. En liten extra motor att ha i reserv kan säkert öka trygghetskänslan. Jag vet inte vad som behövs, det får någon annan svara på. Fördelen med den båt ni har är att den är relativt liten och lätt och därmed lätt att hantera.Redigering: Båten är inte så liten, men jag har fått för mig att den ändå är ganska lättseglad. Ett par redigeringar eftersom jag gjorde bort mig, NF är inte Nordisk Folkbåt. Senast ändrad av Mackey | 25 januari 2012 | 13:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 25 Januari , 2012 Du glömde en punkt. Den är kanske svårast, och det var därför du utelämnade den? * Prata med din fru, fråga vad hon vill..? När är hon rädd, vad skulle underlätta osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 25 Januari , 2012 Hej Till att börja med bör du prata med din fru och försöka analysera närmare vad det är som skapar otrygghet Är det något med utrustningen, är det kanske vädret som ställer till det ?? Eller är det kaptenen o hans agerande som skapar otrygghet ? Du har själv nämnt några saker som kunde förbättra säkerheten, t e x rullfock, lazyjacks .Det är bra, skaffa det. Har du mantågsnät runt om? Det är bra om det finns barn ombord. Plotter tror jag inte på i nuläget, det blir bara en extra grej att sitta o ha koll på. Finns det VHF ombord ? Det är tryggare än mobil. Har du ordnat till det så att du kan reva storen från sittbrunnen ? Gör det. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 Januari , 2012 Glöm det jag skrev här om Folkbåt, bra att det finns uppmärksamma personer som korrigerar felaktigheter snabbt. NF är inte Nordisk Folkbåt. Mackey Senast ändrad av Mackey | 25 januari 2012 | 13:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 25 Januari , 2012 Mackey, NF är inte en Nordisk Folkbåt, det är en Nordisk Familjebåt. Två ganska olika båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Januari , 2012 Kan det vara så bra att har sovit på saken under vintern. Det är ju rätt nytt för er med båten. Hon är ju heller inte panikslagen som du ser det. Har hon kanske annan syn på det? Att inte kunna koppla av kan nog vara en inlärningsgrej också. Man växer ju i kunskap och kan bättre bedöma vad som är farligt. Nu kanske hon tycker allt är farligt för säkerhets skull. Troligen är det familjen hon är rädd om och oroar sig för. Är barnen trygga och har kul kanske frugan också mår bättre. Mer styrande och glass för barnen och mer TV-spel och datorer och sysselsättning så blir det roligare för dom. Med barn ombord blir resan på deras villkor för att de ska trivas. Trivs de så trivs hela familjen. Motsatsen gäller även och segelbåten blir usch och utannonseras på Blocket. Ta det lilla lugna och låt segelintresset växa till sig. För min del tog det 10 år att skaffa lite större och började med jollar. Det är lätt att skena iväg och vilja vara ute mer än resten av familjen vill. Försök klura ut nån förhöjning av segelturen för varje gång ni ger er ut. Gärna så det inte märks utan bara så det känns för alla ombord hur det nu ska gå till men du kanske förstår hur jag menar. För det är ju så förbaskat roligt och nödvändigt att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 25 Januari , 2012 Jag hade en kollega vars sambo också tyckte det var lite otryggt på båtar. Det visade sig till stor del bero på bristande simkunskaper och att hon därför tyckte att man inte borde vara så långt från land (kunde väl simma typ 25 meter och var rädd att få huvudet under vattnet). Hon var orolig för att hamna i vattnet (kallt och djupt) och att familjen inte skulle orka simma hela vägen till räddningen. Simträning och ökad vattenvana, samt insikten att man faktiskt inte lämnar båten vid haveri och att den normalt inte sjunker helt, dvs man behöver inte/ska inte simma iland, verkade fungera även om det naturligtvis inte löste sig över en natt. Om ni inte gjort det, träna tillsammans på att plocka upp en person som fallit i, släng t.ex i en fender och öva så att båda klarar att styra tillbaka och hämta den. I lungna väder som ni är ute i så är det ju en trygghet att veta att faller man i så blir man enkelt upplockad. Och hon vet vad hon ska göra och riskerar inte att bli övergiven på båten om du faller i. Prova att bada med familjen mitt ute på havet en dag när det är nästan stiltje (en vuxen alltid kvar i båten) så att ni vänjer er vid det också. Häng en fender i en tamp efter båten. Det kan vara riktigt härligt och kan ta bort dramatiken med att bada långt från land. Kanske medlemskap i SSRS och diskussioner kring deras tjänster också kan hjälpa? Med vetskapen om att ni får hjälp i både akuta och icke-akuta situationer om det skulle behövas (motorproblem, sjukdom, det blåser upp och ni behöver stöd/hjälp, eller vad det nu kan vara). Och att ni kanske har en vattentät telefon, nödraketer och en plan för hur ni ska agera om det mot alla odds skulle bli ett ofrivilligt bad. Kunskap och planering ger också trygghet. Annars, från din lista skulle jag faktiskt satsa på en plotter. Det är en riktigt bra sak och höjer säkerheten. Det är en extra trygghet att alltid veta exakt var man är, kanske speciellt för din fru om hon hyser minsta tvivel om navigationskunskaperna. Men även för att det är en pryl som man knappt kan vara utan när man väl haft sin första! Svårt att gissa annars vad problemen kan vara, det kanske inte alls har med vattnet att göra? Men något finns kanske att hämta från dessa förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 Januari , 2012 Oj, Nordisk familjebåt är ju en ganska stor båt jämfört med folkan. Uräskta misstaget, beror nog på husvagnskänslan som nämndes. Borde ha reagerat på inombordaren... Jag känner inte alls till båttypen. Redigerar lite i mina tidigare inlägg för att anpassas dem till rätt båt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 25 Januari , 2012 Hej och tack för input. Alltid kul och intressant att diskutera här. NF lika med Nordisk Familjebåt, så då var det klargjort. Efter 20 års vindsurfande så kändes det viktigt med en båt som är rolig att segla, såhär i efterhand hade det kanske varit smartare att välja en superrobust båt som kanske är några procent långsammare. På våra ganska korta distanser så har ett par procent ganska liten betydelse. Ville främst undvika jättegenuan och en självslående fock känns väldigt praktiskt. Jo, vi har diskuterat en hel del och nej det är inte panik, då hade vi inte utmanat det. Det är främst frågor som: Tänk om båten plötsligt börjar läcka in vatten när vi sover! Tänk om det börjar åska när vi är ute, tänk om det blir plötslig storm! Sen är det lite jobbigt när det lutar, tänk om båten kantrar. Tänk om någon får bommen i huvudet osv. Frun är inget vattendjur och då kan det såklart kännas ”onödigt” att befinna sig mitt på havet om vädret hastigt ändrar sig. Tror att det, som ni säger, handlar väldigt mycket om erfarenhet, eller snarare vår brist på erfarenhet. Har man upplevt ett par situationer och förstått att det inte var så farligt så minskar rädslan för just dessa situationer och har man upplevt fler positiva seglardagar med härligt väder, frihet och allt vad det innebär så är man ju också mer benägen att ”riskera” lite för att få fler såna dagar. Vi seglar utomskärs men har inte avsikt att korsa Biscaya. Målsättningen är att bli hemtama och trygga i vår miljö. Actions: Vi ska jobba mer så att hon känner att hon kan segla själv, tror definitivt att det är en av nycklarna och jag måste erkänna att jag tycker det är ganska häftigt när det är kvinnan som står vid rodret när båten seglar in i hamn. Komplett revning från sittbrunnen är på gång. Detta är en annan nyckel. Bad och räddningsövning blir det definitivt till sommaren, ytterligare en nyckel. Förhöjning av segelturen…., detta är svårare, hur många glassar kan man köpa till barnen . Skämt åsido, detta är ett bra tips som man måste fundera över. Mysiga hamnar höjer värdet och de finns inom någorlunda vettiga avstånd. Vi kommer definitivt att välja hamnhotellet om vädret är dåligt då vi inte är några campingmänniskor. Sen handlar det nog även om intresse och prioritering av tid, en båt kräver ju en hel del tid, visst underhåll behövs men främst att seglingsturerna kräver viss planering inget man gör en timme då och då. Det finns ju rätt mycket annat man kan tänka sig göra på fritiden när man har villa, volvo och småbarn….. Misstänker att vi inte är ensamma om den problematiken. Av svaren tolkar jag ut att det åtminstone inte är båttypen som är fel, eller tror ni upplevelsen hade varit en annan i en robustare båt? Erfarenheten får vi jobba på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 25 Januari , 2012 Försök att komma ut och segla lite utan att barnen är med. Jag hade väldigt svårt att segla med barnen när de var små. Tyckte det var otroligt jobbigt att både ta hand om barnen och mig själv i den ovana miljön som segelbåt var på den tiden. Det gick betydligt lättare när vi kunde lämna barnen några timmar och segla själva. Likaså att, om barnen vill, att du tar ut dem en och en och seglar med så att de får lära sig. Rätt som det är så hjälps alla åt på båten utan att du som kapten behöver säga så mycket. För att öka mysfaktorn: *Fotogenlampa *Foton från tidigare seglingsupplevelser på väggarna. Ramarna kan sättas upp med Tesa Fästtape så blir de tinga märken på skotten och bilderna kan bytas ut. *Små lyktor för värmeljus att ha i sittbrunnen på kvällarna. Några gosiga filtar att linda in sig i när kvällarna är lite kyla * Dvs flytta in i båten med lite personliga prylar. * Böcker och spel Ungarnas strandfynd kan också vara trevligt att ha på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2012 Jag känner igen problemet med rädd fru. Dessvärre är min fru fullständigt totalt ointreserad att överhuvudtaget lära sig något om handhavande av båten, navigation mm Har i princip seglat själv de 20 senaste åren. Rädsla är många gånger nåt som är helt orationellt. Man är rädd för att färdas ien segelbåt för att den luta och i viss mån gungar, men man vågar gladerligen köra i maxhastighet 1000 mil om året med bil. Det finns väl nästa inget tryggare transportmedel än en havsgående segelbåt. Det skulle möjligtvis va att flyga. Gick in och kollade på Sailguide vad NF va för en båt. http://www.sailguide.com/NF.htm Det verkar ju va en skaplig båt. Har man den känslan att det båtlivet är för primitivt är det naturligtvis en betydande svårighet. Man måste nog av naturen gilla det livet. För mig är det underbart att va i båten. Hade i 10 år en havsfidra - 6 m - med knapp ståhöjd för en pygme. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att va ute med båten mer än 8 veckor i sträck. Nån skrev; Plotter tror jag inte på i nuläget, det blir bara en extra grej att sitta o ha koll på Jag är visserligen ganska teknikfientlig, men en plotter är jag helt övertygad om att det är en bra investering och höjer säkerheten ombord. Jag är visserligen av den åsikten att jag aldrig seglar nån stans utan pappersjökort ombord och kan även navigera efter de gamla stenåldersmetoderna. Det hände vid ett tilfälle för en massa år sen att jag inte visste exakt var jag var. Det var en ganska obehaglig känsla, innan jag fick räknat ut var jag var. Hade jag haft en plotter då hade jag ju direkt sett mellan, för mig helt okända öar, jag var. En plotter tar visserligen bort mycket av riktig navigation men jag skulle inte vilja va utan den idag. Som plotter har jag under ett antal år kört med en PC ihopkopplad med en GPS. Sen nåt år har jag även en riktig plotter i sittbrunnen. (funderar på en Ipad att ha vid den inre styrplatsen - teknikfientlig?) En sak som jag dock skulle skippa är en aktersnurra i reserv. Du har ju redan två motorer - seglen och inombordaren. Lägg i så fall dom pengarna på nåt annat som ni har nytta av. Ett rullfocksbeslag om du inte har det tidigare och en autopilot. Ett medlemskap i SSRS tycker jag att alla som vistas på sjön skulle ha. http://www.sjoraddning.se/medlem/ Det ger ju en del fördelar om man råkar ut för nåt trubbel. VHF-är väl bra, men - det påstås ju att det blivit betydligt mycket mindre larm från oroliga annhöriga sen mobiltelefonerna kom mer i allmänt bruk. Sen utesluter ju det ena inte det andra och går man långt utomskärs, så fungerar ju inte mobiltelefonen. Min dinge - i dag i form av en gummibåt, skulle jag aldrig vilja va utan. Svajankrar gärna. Utan gummibåt va det nästan ogörligt - om man vill ta sig i land. När barna kom upp i en viss ålder var vår gamla plastade trädinge en ständig källa till glädje. Se bilden Vi har aldrig haft nån aktersnurra till våra dingar, utan alltid tagit det med ro. Nu för tiden har jag alltid på ett kapell som skydd mot regn och stänk. Bästa metoden mot rädsla är inte en massa prylar - utan kunskap. Brukar lite skämtsamt säga att det finns tre saker som är viktiga när det gäller sjömanskap och navigation. 1. Håll dig alltid kvar ombord. Då är det ju livlina gäller. Var och såg filmen Vildmarkshav http://www.northernlightsail.se/filmvisningar.html Rolf kommenterade efter fimen att man inte använde livlina i så stor utsträckning pga att det även är en risk med livlina. Men det är ju något var och en får känna in. Att en havsgående segelbåt skulle sjunka utan vidare är nästa otänkbart. Då har det hänt nåt exeptionellt 2. Ha alltid reda på var du är. Då är ju inte en plotter fel. 3. Akta dig för land Det farligaste på havet är nämligen land - oavsett från vilket håll det än råkar dyka upp. Senast ändrad av toaen | 25 januari 2012 | 16:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 25 Januari , 2012 Byt fru? Eller ännu bättre, sälj frun och skaffa större båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2012 Det var ett dåligt förslag. Med tydliga spår av egoism. En del kan inte hjälpa att de är rädda. Det är väl heller inget krav att alla skall va intreserade av båtar - eller. Även om man är rädd för vissa ologiska saker eller inte är intreserad av båtar och segling kan man ju ha andra positiva sidor som överväger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 25 Januari , 2012 Toaen, du har naturligtvis rätt. Ett mer kreativt förslag är att segla tillsammans med goda vänner som också har båt. I andra båtar finns ofta makar/makor som också är lite oroliga. Men är man flera båtar kan man prata om det mellans eglingarna och avdramatisera, Dessutom blir det lite lagom grupptryck: kan han/hon, så kan väl jag! Det har jag prövat och det funkar bra. Inte vill jag sälja frun... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2012 Det är klart jag har rätt. Och då skall du veta att vi här ute, vi som hör till näsen och fjordarnas folk aldrig skryter, vi säger som det är. Jag vet hur det är i den här frågan. Jag har seglat själv några veckor varje år i 20 år. Fast min fru kan ta bilen en 10-15 mil för att va med ett par mycket fina dar på utvalda platser. Då anpassar jag mig. När det bara är jag och Autohelm som som är besättning så anpassar sig inte skepparn ett dugg. Så får vi slita också. Fast mest Autohelm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 25 Januari , 2012 Reva i tid, många tycker inte om när det friskar i och börja luta mer än 25 grader, även om man själv tycker just det är tjusningen med segling. Reva i tid innan det blir för kraftig vind, då blir det mindre dramatiskt att göra själva revningen. Eller sätt revat redan från start, och släpp ut om det känns tryggt. Du bör absolut skaffa en plotter om du inte har det sedan förut, det stressar åtminstonnen ner dig når du kommer in i okända omgivningar. - Är du lugn och trygg så blir även övriga i båten det. Var hjälpsam till andra i hamn när båtar kommer och går, detta knyter kontakt med dina båtgrannar. Begär hjälp själv även om du tror att det kanske går att lägga ut utan hjälp, folk är normalt väldigt hjälpsamma och ni blir själva mer avstressade och trivs bättre i denna miljö om man skippar prestigen. Rullfock kan även det rekommenderas, du slipper upp på däck med att koppla och ta ner, och du kan även få ut försegel när du själv vill både enklare och snabbare. Kickbom och lazy-jacks underlätta mycket vid hissning och nertag av storsegel. Bombroms kanske, jag har dock inte provat någon. Utombordare nej, när du redan har en diesel inombords och segel, behövs inte. Prova hellre att segla ut och in ur hamn om du har någon van seglarkompis med dig. Då får du/ni vana så att detta inte känns ovant om du någon gång måste göra det. Alla motorer nya som gamla kan få stopp pga tex igensatt bänslefilter, trasig impeller eller liknande och då är det bra om man behärskar båten så att man åminstonne kan angöra en hamn och lägga till. När andra styr, var inte så petig om att hålla kursen exakt då det inte är värdsviktigt. I de fall det är kritiskt viktigt (tex i gång i enslinje) påtala det då i förväg och övervaka, möjligen undervisande inte tillrättavisande. Försök skapa intresse för de olika momenten, ge uppgift med ansvar, fördela uppgifterna ombord. Ha ett ankare som du litar på, så slipper ni upp mitt i natten och grejja med förtöjning och draggande ankare. Senast ändrad av Hasse_O | 26 januari 2012 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 25 Januari , 2012 När det gäller fruns rädsla, analysera inte förklara inte och säg absolut inte att hon inte ska vara rädd jfr. - Tänkt inte på rosa elefanter. Dra ner på kraven, beräfta känslan. säg jag förstår om du tycker det är lite läskigt, och be henne säga till innan hon blir rädd och så att ni kan söka lä. Det brukar vara ett bra sätt att få folk att våga mer än dom tror. Slutligen tycker det verkar vara en hel fin båt, och det spelar ingen roll om ni skaffar en ströre så länge man inte köper en färja är alla båtar små när man kommit ut en bit från land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 26 Januari , 2012 Hej Någon talade sig varm för en plotter, samtidigt som han rekommender att man alltid ska hålla reda på var man befinner sig. Då blir det ju så att det är plottern som ska svara för att hålla reda. på saken..Inte besättningen. Pajar det elektriska då så kan man vara illa ute..många har smällt på grund då de förlitat sig blint på elektroniken. NF är en riktig gammal racer, en kappseglare. Man tjänar på att reva tidigt. Familjen verkar inte vara intresserad av att segla så fort som möjligt, säkerheten är viktigast. Blir vädret dåligt tar man hellre in på hotell i land än att vara i sin båt. Varför inte byta till motorseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 26 Januari , 2012 Tumregel är alltid att den som är räddast bestämmer nivån. Tycker någon det lutar för mycket - ändra kurs, släpp ut seglen, reva eller något annat. Blåser för mycket, sök hamn. Otäckt med öppna vatten, segla inomskärs. Då har alla trevligast, och tids nog släpper rädslan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Januari , 2012 Nu kanske detta som du nämnde bara är exempel och kanske inte så viktigt egentligen men kan verkligen vara säkerhetshöjande i praktiken också. Alla de nedan nämnda osäkerhetsfaktorerna går att säkra. Som t.ex Tänk om båten plötsligt börjar läcka in vatten när vi sover! Enkelt fixat med en länspump kopplad till batteriet och nivåvakt. Pumpen brölar igång och väcker effektivt. Bra för båten i hamn också vid läckage. Har själv sådan. Har aldrig behövts men känns bra om man inte kollat båten på ett tag. Tänk om det börjar åska när vi är ute. Kolla lite om jordning av riggen till köl (via luftgap). Ha med startkablar. Tänk om det blir plötslig storm! Kolla väder och låt frugan bli er egen meteorolog. Ladda ned gribfiler på datorn eller studera lågtryckens väg via SMHI osv. Sen är det lite jobbigt när det lutar, tänk om båten kantrar. Prata igenom kölens inverkan på stabiliteten. Den hänger där som motvikt och den är tung. Ju mer det lutar desto mer håller den emot. Släppa på skotet som säkerhet finns alltid även om man tappar fart och förlorar rejset. Reva i tid. Kör med för lite segel och ha det skönt istället. Tänk om någon får bommen i huvudet Min käpphäst. Bommen eller skållhett vatten i köket är de två farligaste sakerna då det är så lätt att glömma. Plötsligt är olyckan skedd. Tar en tiondels sekund och sker kanske vart tionde år men det räcker. Kolla in en bra preventerteknik, t.ex med spinneskot som håller fast bommen. Finns bombroms om dom nu håller. Synd och testa med något av besättningens huvud. Frun är inget vattendjur och då kan det såklart kännas ”onödigt” att befinna sig mitt på havet om vädret hastigt ändrar sig. Håller med och det kommer inte att ske. Frugan spår väder. Segla i f.örsta hand när det är finväder de första åren. Låt skeppsrådet fälla utslag om man ska ta en sträcka vid lite sämre väder eller ligga och vänta. Lönar sig nog i längden för att få en segelsugen familj. Vi seglar utomskärs men har inte avsikt att korsa Biscaya. Målsättningen är att bli hemtama och trygga i vår miljö. Försök alltid ha en möjlighet att gå in i lugnare vatten när sjösjukan eller obehaget av den eller annat kommer. Så småningom upptäcker ni att det egentligen är säkrare en bit från land och vad som ofta döljer sig under vattnet, tät trafik med ocertifierad besättning och snabba båtar mm. På havet i osänkbar båt med flytvästar, säkerhetslina och jolle på släp är det säkrast om det inte stormar. Ha överseende med att jag upprepar sånt som du säkert själv tänkt på. Det är en massa självklarheter som på nåt bra sätt ska in i ert seglandet. Kan vara bra att lista upp grejerna. Ibland är det svårt att veta själv vad man är rädd för. När man fixat t.ex pumpen som startar när båten läcker på natten kanske man inte är rädd för just den grejen längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 26 Januari , 2012 Någon skrev: Tumregel är alltid att den som är räddast bestämmer nivån. Tycker någon det lutar för mycket - ändra kurs, släpp ut seglen, reva eller något annat. Blåser för mycket, sök hamn. Otäckt med öppna vatten, segla inomskärs. Då har alla trevligast, och tids nog släpper rädslan. Hur sant är inte det ! Jag känner storseglare som fått sälja båten, då de skrämt upp sin nya fru, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 26 Januari , 2012 Bra input, matnyttigt i samtliga inlägg, utom ett..... Det blir en bra actionlista att bocka av på. Båten blir kvar, vi seglar redan ganska ofta revat och även stormfocken har använts en del när vi seglar med barnen. Ska dock se till att fixa en riktigt bra revningsfunktion så att man i ett par enkla handgrepp snabbt kan reva allt från sittbrunnen. Och mantågsnät kan nog vara rätt praktiskt. Plotter och nya fall blir det oxå till våren. Det kommer separata frågor kring det. Extramotor på aktern blir det inget med, vi får träna på att segla in i hamn istället. Motorseglare får oxå vänta, däremot skulle jag kunna tänka mig en gammal Monsun, men hade jag haft en Monsun hade jag antagligen velat ha en NF så nu kör vi på det vi har! Tack tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 27 Januari , 2012 Du har fått många bra råd här, Toen har som vanligt ha de klokaste råden att ge trots att hans egen fru knappt satt foten i båten på 20 år! Hans punkter 1,2,3 är mycket bra. Ang alla råd om prylar och ändringar som ökar säkerheten, dessa är viktiga men gör nödvändigtvis inte så att hustrun känner sig tryggare, Jag skulle därför vilja slå ett slag för 2 saker som redan nämnts men som jag tror tål att uppprepas, 1. Segla utan barnen, några gånger, då kan hustrun koncentera sig på seglingen bättre. 2. Segla tillsammans med en annan båt, då helst en barnfamilj med ungefär samma tider till havs osv. Berätta hur ni känner er och kom överens om att hålla er inom synhåll för varandra. Så började jag när jag köpte segelbåt för 20 år sedan utan att vara så erfaren, det gav en enorm känsla av trygghet att veta att där fanns någon inom synhåll, om något skulle hända. Har ni inga kompisar med båt, så lägg ut en rad här på MG, det är nog många barnfamiljer som skulle nappa. MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 29 Januari , 2012 Detta är en av de bättre trådarna på Maringuiden, sakliga och bra råd till 99%.! Här kommer ytterligare en ide Öka trivseln för barnen. så blir båtlivet något som drar för alla i familjen. 1. Följs gärna åt med annan båt där det finns barn i samma ålder som era. 2. Skaffa gummijolle med liten 2 hk motor 3. Spela spel på kvällarna, bada och lek med barnen på dagarna 4. Förflytta er korta sträckor, välj öar/hamnar där barnen trivs 5. Låt barnen ta med kompis ombord, låt deras föräldrar förstå att ni inte tar onödiga risker i ert båtliv som riskerar hälsan på er själva och deras barn 6. Om ni brukar hålla igång länge på kvällarna,,,,, tänk på barnen ,,,,de skall också ha plats i denna miljö och kanske inte tycker det är lika kul. Om något år kanske de inte vill följa med längre, se till att dom trivs så länge dom vill följa med. 7. Datorspel, visst! Men ge dom vettiga alternativ till det, tex fiske, spela boll, segla optimist, radiostryrd båt, simträning, låna kanot .... nu kommer jag inte på något mer..just nu,.! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 29 Januari , 2012 tänker en sak om plotter. Myten om att den ska gå sönder. En plotter funkar och ger mer exakta positioner än de de som de flesta av oss förmår att göra för hand. Skulle den haverera så se till att ha en app-i mobilen, elle en liten handhållen GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 29 Januari , 2012 Bra ide , med redundans. När jag seglade hem båten längs hela ostkusten hade jag 2 (en stor och en liten plotter) En GPS krånglar inte för att sedan mer och mer krångla utan den slocknar plötsligt utan att tidigare visat några som helst problem. I mitt fall fastnade kartbilden. Det var rätt skönt då att ha en andra GPS som visade exakt läge. Visst man skall följa med i sjökortet hela tiden, men vi hade långt kvar då detta hände. Kommer att ha 2 även fortsättningsvis, Har den ena som karta och den andra på styrplatsen där jag kan knappa, lägga kurser och att navigera efter. APP-telefoner Jag har ännu ingen APP-telefon. Jag gissar att alla alltid kan visa possitionen i grader och minuter med rätt APP, även om den saknar mobiltelefon-täckning. (vilket behövs för att ladda ner kartan och visa possition på bild). Nya Nokian däremot skall tydligen kunna klara det oberoende av kontakt med mobilnätet, gissar att du laddar ner karta i förväg på en sådan......någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 29 Januari , 2012 Jag brukar ibland - nära nog - hånas för att jag ofta ser faror som inte finns och oförutsedda händelser som aldrig kan hända. Inte ens jag skulle komma på idén att föreslå en extra GPS/plotter för att öka tryggheten ombord. Idag finns det flera olika sattelitnavigeringssystem, det amerikanska GPS, det ryska GLONASS, de två kinesiska CNSS och (? något på B?), dessutom är det europeiska Galileo på väg att tas i drift. Tryggast måste ju vara att ha mottagare för flera av dessa system ombord, men vet ju aldrig när en aktör släcker ned sitt system. Självfallet i kombination med flera extra 12 V batterier så att man är säker på att även spänningsmatningen är tryggad. Ger detta mera trygghet? Jag tror inte det! Trygghet vinner man genom att själv vara (nära) säker på att klara av de situationer man kan förväntas hamna i. Om man lär sig att navigera i de situationer man kan räkna med att hamna i så tror jag tryggheten ökar. Som semesterseglare behöver man inte behärska astronomisk navigation, men man ska självfallet klara av att navigera med sjökort (en uppsättning) och kompass (2 st). Jag skulle rekommendera kunskaper i bestick och död räkning också, dvs. navigation mha. kompass, passare, transportör (gradskiva), logg (uppskattad fart) och penna. Till det krävs även deviationstabeller till kompasserna. En gnutta mörkersegling ska man också ha med sig i bakfickan, man vet aldrig vad som händer en sen höstkväll. (Man kan öva på sommaren i gryning och skymning när fyrarna är tända och man fortfarande ser omgivningarna.) Om man har en GPS/plotter över så skadar det ju inte att ta med den. Nästan alla har ju något som kan ange position enl. GPS-systemet, i telefonen, i bilen, i kaffebryggaren??, ja nästan över allt... Detta ökar säkerheten, men inte nödvändigtvis tryggheten. Om du har med en extra GPS ombord så se till att du förstår koordinatangivelsen och att du kan få ut rätt position i dina sjökort. Det finns flera koordinatsystem och flera sätt att presentera koordinaterna på.http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_koordinatsystem Tryggheten är lite märklig, men litar mer på sig själv än på andra eller på tekniska system. Relativt många är rädda för att flyga även om få dör i flygolyckor. Relativt få är rädda för att köra bil även om relativt många dör i bilolyckor. För att nå trygghet gör följande tillsammans med övriga ombord, öva, öva, öva, öva och sedan pröva under så realistiska former som möjligt utan att äventyra säkerheten. Upprepa öva, öva, öva, öva, pröva då och då. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 Januari , 2012 Svar på ovanstående Javisst, ang GPS...och säkerhet...... Här en priolista. 1. Lär dig navigera och sjömannaskap 2. Köp båt och sjökort 3. Fortsätt lära dig navigera och öva, öva, 4. Köp GPS-plotter och fortsätt öva Med det vill jag säga kunnandet är den bästa tryggheten, och helst om många i båten kan både navigera och sköta båten i alla avseenden. Vill man efter detta både höja tryggheten och bekvämligheten kan man köpa mer teknisk utrustning, VHF, AIS, Större plotter, Radar mm Men kunnandet och omdömmet är viktigast !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Januari , 2012 Nu var det kanske så att Freed redan har en rätt skaplig båt. Dessutom en fru som är en aning rädd för att segla - om man samanfattar det hela. Dessutom verkar det so om familjen tycker att båtlivet är lite obekvämt i största allmänhet. Annars har du ju rent allmänt rätt i det du skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser