ntica 1 Postad 24 Januari , 2012 Här gäller strikta regler för kung Neptun! www.evantica.blogg.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 24 Januari , 2012 Vad gäller om båten inte har något namn då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 25 Januari , 2012 Varför länkar du till din sida, är det bara för att lura dit fler besökare? Du kunde väl ha skrivit ut länken i ditt inlägg, http://boatsafe.com/nauticalknowhow/rename.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 26 Januari , 2012 Intressanta sidor med mycket kul att läsa, som icke skrockfull bohusläning har jag inga bekymmer med att döpa om(namna) båtar... Fast viss försiktighet skadar ju inte, tex så namnar vi aldrig en båt när den ligger i sjön, de e nästan lika illa som att segla utan ett mynt under masten, eller att ha med sig pudding av något slag som skaffning.. Och även om jag inte e skrockfull så undviker jag omsorgsfullt att tala om fyrstolpingar ombord... Ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 26 Januari , 2012 Det är det enda den användaren gör här. Tyvärr har ju inte MG någon funktion för dölj användares inlägg Lägg av nu ntica, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Januari , 2012 Undrar just hur mycket folktron kring fartygs namnbyte varierar runt vår kust? Här i norra bohuslän är det ju inte många som höjer på ett ögonbryn om en båt har bytt namn.. Ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 27 Januari , 2012 Alltid lika kul o läsa hur olika människor beter sig angående namnbyte mm men att börja slänga glåpord, ja det går inte för sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Januari , 2012 Då är det väl bara att ge den ett namn. Så gjorde jag med min nuvarande båt. Den hade inget namn och jag hade ett på lut. Thallatha. Var och tittade på en stålbåt på varvet på Kornhall. Det var en bedrövlig båt, men den hade ett trevligt namn Talatta. Fick veta att det betydde Havet eller se havet. Båten jag hade och som skulle ersätta hette DIS när jag köpte henne. Ett pent namn som inte fanns någon anledning att byte. Båten jag köpte hette Moëtte II så jag tog bort 2;an men behöll resten. Namnet Moëtte hade sin speciella historia. Nästa båt hette Santa Maria. Om jag förstod det hela rätt hade kompisarna kallat en tidigare ägare för Columbus. När han skaffade en annan båt fick den heta Santa Maria. Det tyckte jag var alldeles för pompöst. Hade en tanke på att byta namn och jag hade ju Thallatha liggandes på lut. Dessvärre var allt märkt så oerhört väl. På varje kniv, gaffel, sked var det omsorgsfullt instansat Santa Maria. En stor mängd synliga rostfria plåtar lika så. Tom locket till vattenpumpen var märkt med Santa Maria och stor vit text längs bägge skrovsidorna. Trotts min aversion mot namnet behöll jag det. Man vänjer sig. När jag köpte min nuvarande båt hade den inget namn, så det stod mig fritt att välja och det blev naturligtvis Thallatha som är en ordlek på mina initialer med Talatta som grund. Några större katastrofer har det inte inträffat. Lite småstrul är det ju hela tiden, men det har det varit även med de båtarna där jag behöll namnet. Fast hade man varit vidskeplig så hade man nog kunna få fram att allt som inträffar beror på att man namngett båten på fel sätt. Min första båt havererade i höststormen 1969. Fast det var egentligen inte så konstigt. Sommaren innan hade jag haft med mig en blivande präst ute och seglat. Bifogad bild är på min första båt och han som sitter till rors är jag. Den andre är en nyutexsaminerad präst. Senast ändrad av toaen | 27 januari 2012 | 18:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 28 Januari , 2012 Lite mer om båtskrock. Får man ha med paraply ombord. När jag var grabb var det en dödssynd enligt pappsen. När de gäller namn har jag hört att man tog ett huveltag på kölen och beroende på hur det lade sig på marken fick båten flick- eller pojknamn. Det ska vad jag har hört vara orsaken att många båtar har kvinnonamn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser