Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
knak

vinkla in motor mot axel?

Rekommendera Poster

Hej.

Fått vibrationer från ena motorn. Har det bara på vissa varv, men spannet har ökat.
En båtmek sa att det är vinkeln mellan motor och axel som inte är hundra, att motorn antagligen sjunkit något.

Motorn är en VP TAMG60B

Hur justerar jag detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är axeln stumt monterad mot backslagets fläns?

Förmodligen är den det, då lossar du flänsarna så axel och backslag är skilda åt, kila upp axeln så att den befinner sig mitt i stävröret. Sedan får du justera upp motorn så att flänsarna kommer i samma höjd, skulle det avika mycket kanske det är läge att byta motortassar gummit brukar inte må bra av gammal olja och bränsle.Gamla gummitassar som inte har varit utsatta för olja eller bränsle brukar bli hårda, också en källa till vibrationer

När du fått flänsarna i samma höjd håller du ihop flänsarna med handen och provar med ett 0,10 millimeters bladmått imellan flänsarna, det får inte gå in någonstans, gör det det får du justera på motortassarnas justerskruvar.

Du kanske skulle överväga att montera någon typ av elastisk drivknut.

Eller någon joke som tar upp vinkelavikningar, finns lite olika att välja på.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I samband med mitt motorbyte ifjol så monterade jag en Centaflex koppling mellan backslag och axel. Den tar några graders avvikelse och tar även bort vibrationer. Funkar kanon för mig. Kom att tänka på en annan grej, är lagringen av axeln i bak-kant ok? Du har väl stödlager bockar på din båt, inget fel där? Känns mer troligt. / Andreas Senast ändrad av guzzlon | 25 januari 2012 | 09:51

Senast ändrad av guzzlon | 25 januari 2012 | 10:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en injustering av motorn i min förra båt i samband med byte av motortassar och riktning av den något böjda propelleraxeln (som orsakats av en inkörd lina i propellern...), och det var en del meck, men alla vibrationer försvann.
En flexibel koppling var aldrig aktuell, dels pga utrymmesbrist, dels pga det höga priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga, varför använder man inte kardanknutar och ett eller 2 extra stödlager?

Tycker det borde fungera som ett alternativ till alla dyra alternativ som finns att köpa. Kardanknutar håller ju bra i alla andra applikationer så varför inte i båtar? Utrymmet kanske, för det kan ju knappast bero på kostnaden eller styrkan .....

En undrande Anders   :)

Senast ändrad av Sueco | 25 januari 2012 | 16:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det sitter ett stödlager på axeln, precis innan proppen.
Skulle gärna byta, men jag får inte loss sprinten som håller plattan på axeln. Så jag får inte ur den och kan därför inte byta.
Tänkte lämna in den för detta efter nästa säsong.
Skall flytta båten i sommar, därför väntar jag.

Enligt en mek jag pratat med, borde vibrationerna komma från att motor och axel inte är rätt justerade. Vore det lagret, skulle jag ha vibrationer på alla varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en gul plast/stenhårt gummi platta mellan flänsarna.
Men motorerna har suttit i 30år, så du har säkert rätt i att kuddarna behöver bytas.
Tack för dina tips :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hittar jag nya gummikuddar och någon typ av bra ryckdämparplatta, så jag kan byta dom som sitter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver något som tar upp trycket från propellern, så någon form av trycklager behövs också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://rodahl marin ab

Rodahl marin ab Har motorkuddar och elastiska kopplingar, och trevlig samt kunnig personal.

Kalle

Senast ändrad av Pentax | 26 januari 2012 | 22:13

Senast ändrad av Pentax | 26 januari 2012 | 22:14

Senast ändrad av Pentax | 26 januari 2012 | 22:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller inte. då det finns i backslaget.,
när vi monterat maskin har vi använt oss av bladmåtts typen som angivits åvan.
i min båt sitter det kardan med dubbla knutar. inte då noga då vid montering av maskin, bättre vid eventuell grundstötning som kan få saker i drivlinan snea. med föld av lagerhaveri

Senast ändrad av tugge | 27 januari 2012 | 23:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...