knak 3 Postad 24 Januari , 2012 Hej. Fått vibrationer från ena motorn. Har det bara på vissa varv, men spannet har ökat. En båtmek sa att det är vinkeln mellan motor och axel som inte är hundra, att motorn antagligen sjunkit något. Motorn är en VP TAMG60B Hur justerar jag detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Januari , 2012 Är axeln stumt monterad mot backslagets fläns? Förmodligen är den det, då lossar du flänsarna så axel och backslag är skilda åt, kila upp axeln så att den befinner sig mitt i stävröret. Sedan får du justera upp motorn så att flänsarna kommer i samma höjd, skulle det avika mycket kanske det är läge att byta motortassar gummit brukar inte må bra av gammal olja och bränsle.Gamla gummitassar som inte har varit utsatta för olja eller bränsle brukar bli hårda, också en källa till vibrationer När du fått flänsarna i samma höjd håller du ihop flänsarna med handen och provar med ett 0,10 millimeters bladmått imellan flänsarna, det får inte gå in någonstans, gör det det får du justera på motortassarnas justerskruvar. Du kanske skulle överväga att montera någon typ av elastisk drivknut. Eller någon joke som tar upp vinkelavikningar, finns lite olika att välja på. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 25 Januari , 2012 I samband med mitt motorbyte ifjol så monterade jag en Centaflex koppling mellan backslag och axel. Den tar några graders avvikelse och tar även bort vibrationer. Funkar kanon för mig. Kom att tänka på en annan grej, är lagringen av axeln i bak-kant ok? Du har väl stödlager bockar på din båt, inget fel där? Känns mer troligt. / Andreas Senast ändrad av guzzlon | 25 januari 2012 | 09:51 Senast ändrad av guzzlon | 25 januari 2012 | 10:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 25 Januari , 2012 Jag gjorde en injustering av motorn i min förra båt i samband med byte av motortassar och riktning av den något böjda propelleraxeln (som orsakats av en inkörd lina i propellern...), och det var en del meck, men alla vibrationer försvann. En flexibel koppling var aldrig aktuell, dels pga utrymmesbrist, dels pga det höga priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 25 Januari , 2012 Dum fråga, varför använder man inte kardanknutar och ett eller 2 extra stödlager? Tycker det borde fungera som ett alternativ till alla dyra alternativ som finns att köpa. Kardanknutar håller ju bra i alla andra applikationer så varför inte i båtar? Utrymmet kanske, för det kan ju knappast bero på kostnaden eller styrkan ..... En undrande Anders Senast ändrad av Sueco | 25 januari 2012 | 16:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 26 Januari , 2012 Ja, det sitter ett stödlager på axeln, precis innan proppen. Skulle gärna byta, men jag får inte loss sprinten som håller plattan på axeln. Så jag får inte ur den och kan därför inte byta. Tänkte lämna in den för detta efter nästa säsong. Skall flytta båten i sommar, därför väntar jag. Enligt en mek jag pratat med, borde vibrationerna komma från att motor och axel inte är rätt justerade. Vore det lagret, skulle jag ha vibrationer på alla varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 26 Januari , 2012 Har en gul plast/stenhårt gummi platta mellan flänsarna. Men motorerna har suttit i 30år, så du har säkert rätt i att kuddarna behöver bytas. Tack för dina tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 26 Januari , 2012 Var hittar jag nya gummikuddar och någon typ av bra ryckdämparplatta, så jag kan byta dom som sitter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 26 Januari , 2012 Du behöver något som tar upp trycket från propellern, så någon form av trycklager behövs också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Januari , 2012 http://rodahl marin ab Rodahl marin ab Har motorkuddar och elastiska kopplingar, och trevlig samt kunnig personal. Kalle Senast ändrad av Pentax | 26 januari 2012 | 22:13 Senast ändrad av Pentax | 26 januari 2012 | 22:14 Senast ändrad av Pentax | 26 januari 2012 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 27 Januari , 2012 eller inte. då det finns i backslaget., när vi monterat maskin har vi använt oss av bladmåtts typen som angivits åvan. i min båt sitter det kardan med dubbla knutar. inte då noga då vid montering av maskin, bättre vid eventuell grundstötning som kan få saker i drivlinan snea. med föld av lagerhaveri Senast ändrad av tugge | 27 januari 2012 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser