Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
christopheri

Lanterna i fören på Sea ray 260 Sundancer 2001

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skall öppna upp räcket i fören på min SR 260, det sitter tyvärr en lanterna på räcket i mitten, är det ngn annan som har gjort detta tidigare och kommit på ngn bra lösning?

Fråga 2 är det ngn som har haft av räcket och vet i vilken stolpe som kabeln till lanternan går ner i ?

 

/Chrostpher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln går ända längst bort där pulpit börjar vid förarplatsen på styrbordssidan. Lossa lanternan fram, ta bort kablarna från lampan. Tag sedan bort förvaringsfacket vid förarstolen sträck dej inåt framåt och ta tag i kabeln och dra. Jag satte sedan separata lanternor på skrovsidorna i höjd med instrumentpanelen ca. Bifogar bild på öppnad pulpit, peke och stege.

post-29106-1394236919,8199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt, va satte du dit för lanternor ?  Hittade du några som va snygga på båten ?

/Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobb!

Jag har själv en Doral Monticello med stängd pulpit som ska öppnas i vår. Jag klurar som bäst på hur jag ska designa detta. Även peke ska monteras.

Jag hade också en idé om att montera babord- och styrbord lanternor på sidan av båten men hittade snygga lanternor hos leverantören som jag beställde. Dessa kommer monteras på pulpit rören.

mvh

Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gjorde såhär, och satte lanternan på toppen av targabågen. Denna lösning har varit mycket uppskattad av alla passagerare. Blev riktigt stabilt och snyggt.

// Jerker



Senast ändrad av jerkerg | 24 januari 2012 | 18:13

post-10013746-1394236919,9945_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursnyggt JerkerG! Är det 2 hajfenor som svetsats mot peke o pulpit? Har du gjort det själv eller lejt bort svetsningen i så fall vad betingar ett sådant jobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par ledl-lanternor från Erlandssons, lite halvklotformade med polerat rostfritt hus. 398 kr för BB SB, helt OK. Bild kommer senare (om det går att fota under täckningen...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jerker!

 

Riktigt snyggt jobb, har du gjort det själv eller har du anlitat någon? vad blev notan?

 

MVH

Daniel



Senast ändrad av dannne | 25 januari 2012 | 13:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte peke och lösa pulpitbågar av båtsystem, och monterade peken först själv, mtk mäta och tänka estetiskt innan jag blev nöjd med höjd och längd, så allt lirar med ankarspel och stege. Sedan överlät jag svetsjobbet på en kunnig för att få det snyggt, var lite hantlangare för att få det som jag själv ville samt, att jag polerade själv upp sista finishen (inte svårt, tar bara tid 2-3 Tim). Betalade 3.000 med dricks. // Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh sånna får det bli, sedan är jag väldigt sugen på sätta in ankarspelet som jag sett på dina bilder i den andra tråden, varför uppfinna hjulet 2 ggr, och specielt inte när jag tycker att du har löset det klockrent :)

Nu när jag ändå håller på och härmar dig ;) så tänkte jag passa på och fråga, vart har du köpt dom olika sakerna ? Motor, Ankare; ankarfäste m.m?

/Christopher



Senast ändrad av christopheri | 26 januari 2012 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag köpte grejorna på SeaSea, Ankarspelet i Täby och ankare och fäste i Nacka.

/Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...