Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Johan

Suvi-båtar?

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Tjena alla Hade tänkt köpa ny båt och så är jag lite inne på en Suvi 4500 styrpulpet. Så nu undrar jag om ni har nån erfarenhet av den modellen eller suvi båtar rent allmänt? Hur är kvaltiten, hur beter den sig i sjön?, stabil? Vet ni även nått om tika trailers? Tacksam för alla svar... MVh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett ord, skräp. Klent smeck. Dåliga överlag. Titta på kända säkra kort. Glöm löften om en bra båt. Finns massor med skrot på marknaden. Varning alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

stämmer detta? E det ingen som har en Suvi 4500 eller annan suvi båt som har erfarenhet av dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har svårt att tro att SUVI båtar är helt värdelösa...har nogh ingen större erfarenhet men kolla in deras sajt så inser man snabbt att det inte rör sig om något skojföretag. Sedan 1985 har de sålts över 32000 suvibåtar, allt från små roddbåtar till större styrpulpetbåtar. Suosi suomalaista! =Stöd finländskt! Kolla in deras sajt. http.//www.termalin.fi där framgår allt om deras kvalitetsarbete m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde att nämna att man från sajtens startsida kan ladda ner en svenskspråkig broschyr (pdf-fil för acrobat reader) om SUVI-båtar modell 2005. Jag antar att kunskaper i det finska språket är begränsade... ;-) Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat dom på båtmässan. Visst flyter dom. Gör även träplankor om man slänger dom i vattnet. Varför så sugen på nåt som är dåligt. Låter som nåt försäljarsnack. Konstigt att det ploppar upp två på samma forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

Nä bara undra det är ju rätt bra priser. Tycker de ser rätt bra ut med. Så du Elanen som kan allt Har du haft den i sjön? Provat den? Vad är det för fel på den då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klent gods räcker för mig. Dåliga lösningar. Ja allmänt fattigt byggt. Gemför med en Crescent, Askeladden, Uttern då får du koll på hur en båt ska vara byggt. Suvi är en lågprisbåt. Du får vad du betalar för. Om du betalar för nåt som inte har nån livslängd är man ju oklok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Suvi Soutu-Palta roddbåt som har dubbel-rodd och vi är helnöjda med den. Har den ute i mellanskärgårn (roslagen) och har den till fiske, motionsrodd, eller transport.

Ibland sätter vi på vår 6hp Tohatsu på den då planar den upp i 10 knop.

Enda nackdelen är bottenpluggen vars skruv sticker upp precis där man ska ösa med öskaret så man måste trixa för att få bort allt vatten.

Att detta skulle vara en skräp båt fattar jag inte vart det kommer ifrån, har haft många märkes-båtar som varit rena dyngan snarare...

Länk till tillverkarens info

http://www.termalin.fi/soutupa.htm

post-2721-1394234824,9382_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae....
Klent... jag skulle snarare säga lätt byggd. Jag hade en Suvi 480 tidigare. Den gick som ett spett. Bra i vattnet och vi körde den kansk hårt och tyckte aldrig att det var något fel på skrovkonstruktion eller plastningen. Båten var lätt. Två/tre pers kunde hantera den kanska lätt på land. (se vända upp och ned på för vinterförvaring utomhus och bära den korta sträckor) Testa det med någon av de nämnda märkena och man märker ganska snabbt att det är tunga as.

Visst är det en lågprisbåt men till de pengarna var den grymt mycket bättre än ex. Utter. Du sparar in pengarna på ett par säsonger i bara bensin räknat eftersom den är så mycket lättare. Vi hade en 40hk Nissan/Tohatsu på den och den gjorde lätt 27 knop med två pers och lite packing.
Dock skall sägas, att eftersom den var så lätt så flög den en hel del när man brände på lite om det var vågot av lite större storlek. Anledningen att vi bytte den var att den inte riktigt dög att åka wakeboard bakom när man som jag väger 100 pannor. Ganska tungt att komma upp. Men till vattenskidor var den grym.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min åsikt är att Suvibåten är en roddbåt för insjö.Livsfarlig i sjögång på havet.Finsk konstruktion,men tillverkas i Estland.Försäljningssiffrorna får man av att insjövillorna i Finland skaffar den som roddbåt på grund av lågt anskaffningspris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...