bran82 3 Postad 23 Januari , 2012 Hej på er, Är i färd med att ta bort bottenfärgen på min båt, en Maxi 77a från -80. Men så igår när jag höll på att kika in under sittbrunnen inifrån ruffen ser jag att det lyser igenom botten! Så nu är frågan; är detta helt ok verkligen? Visst, båten är 30 år och har hållt ihop hittintills, och det kanske ska vara så tunt. Men det känns lite sådär... Antar att man inte sett det förut då det varit tjockt lager bottenfärg som förhindrat ljuset att släppas igenom. OM det nu är nåt man bör ta tag i, antar att man bara plastar på då inifrån? Svårt att ta bilder som visar det hyggligt med mobilen, men här är 3st iaf. Första är med blixt, andra svarta kan man se ljusinsläppet genom skrovet på. Sista är var nånstans det är utifrån sett. Jag har varit väldigt försiktig vid borttagningen av färg, så att jag på nåt sätt skulle slipat ner skrovet är en omöjlighet. Allt ser fint ut för övrigt, det är ingen gammal skada där lr så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 23 Januari , 2012 Svårt att se som sagt, men syns mer i verkligheten. Senast ändrad av bran82 | 23 januari 2012 | 09:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 23 Januari , 2012 Ska va så ! ren Glasfiber kan man nästan se igenom det är färgen som täcker har så på vissa ytor i vegan där det saknas färg på insidan blir väldigt ljust så man ser ljusa fläckar i genom Gelcoten du kan lungt segla vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2012 Det är helt OK att det lyser genom. Man kan plasta luckor och köra omålat och få ner ljus i båten. Inte så ovanligt har jag sett. Svårt att se nåt igenom dock. Genomskinligt men inte genomsiktligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Januari , 2012 När solen ligger på sidan på min Saltö så skiner den igenom både gelcoat och skrov. Så; ja det ska vara så. Gamla båtar har rätt rejäla skrov. Plasten var billigare förr. Tror min Saltö har ett par centimeter tjock botten. (Om det inte är en skada eller någon har slipat för mycket. Men då lär du se en fördjupning jämfört med resten av skovet.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Januari , 2012 Jag kan bara hålla med tidigare svar, jag upplevde samma oro som du när jag upptäckte detta under min första vårrustning, så jag ringde t.om tillverkaren och fick prata med en av båtbyggarna innan jag blev övertygad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 23 Januari , 2012 Japp, helt rätt! Ska vá så! Polyesterplast är rätt transparent, samt släpper igenom ljus. Dock så gulnar det efter en tid. Inget konstigt det heller! Så du slipper massa jobb, och kan fixa till bottenfärgen i lugn å ro.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 24 Januari , 2012 Grymt, tack för svar! Då är det bara att fortsätta med allt annat som ska hinnas med innan sjösättning Nya segel upp på nytt rullsystem, lazy jacks, dra om all el, in med landström, ny solcell, fixa botten, nytt peke m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 24 Januari , 2012 Ja, du kan nog vara lugn, laminatet i botten släpper igenom ljus även fast det är hyggligt tjockt. Dessutom är din båt, som är från -80, förstärkt med balkar i bottenkonstruktionen vilket gör den ännu starkare. Så du kan lugnt jobba vidare med din bottenfärgsborttagning. Kul att du rustar och renoverar, det kommer att bli en fin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser