Gäst TEAK Postad 13 December , 2004 Hej! Det här är något som jag är helt nollad på. Kan man lägga in teak i en öppen styrpulpetbåt från -95? Tar det skada om det regnar på det ofta? limmar man eller? vad kostar teak? Kan det vara snyggt att göra det? man får juh något som bryter lite mot all den vita plasten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 13 December , 2004 Eftersom du kan lägga teak på däck och i sittbrunnar fungerar det ju. Jag har ett däck från 1972 på min båt, och det hänger med än, men det kräver en del underhåll för att det inte skall förfalla och bli fult eller börja läcka, så är man ute efter en underhållsfri båt är det fel väg att gå. Hur du gör för att lägga teak kan du läsa här, http://www.sika.se/download/files/4324/Teakdäck A3.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 December , 2004 Klart man kan lägga in teak el motsvarande. Det tar inte skada om det regnar på teak om det limmats korrekt mot underlaget och sköts i övrigt. Teak är dyrt... Ja visst är det snyggt. Förhöjer uteendet avsevärt och gör båten mer hemtrevlig (tycker jag). Skönare att gå på än bar plast. Kolla på Flexiteek, liknar teak men är syntetiskt. Har äkta teak i min båt men det kostar en hel del, även en mindre skiva. Kvadratmeterpriset är kanske lite avskräckande men ta i beräkning allt arbete som det innebär att göra skivorna som behövs till en båt. Att teaken skall limmas dit är inte alltid en självklarhet om man ser på nya båtar, de skruvar förvånansvärt ofta bara fast teakskivorna. På min var de bara fastskruvade men jag limma fast skivorna med Sikaflex 291 (och 292 i kanterna) så de sitter som berg nu tillsammans med rostfria teakskruvar med platt skalle och sen limmade teakplugg ovanpå det. Slipning och lätt inoljning med teakolja och det står sig utan problem en säsong utan att man behöver göra nåt speciellt. Mellan teakribborna används t ex Sikaflex DC290 som kallas nåtmassa (vanligtvis svart) som är slipbar och som gummi nästan. Bild på min teak - se här intill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TEAK Postad 16 December , 2004 Hade kanske tänkt att det finns något smidigt sätt? Har hört något om teaklaminat? Om det är lika smidigt att lägga in som vanligt golvlaminat kanske det vore något för mej? Måste man limma fast det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 16 December , 2004 Teaklaminat är ett tunt plastskikt med ett fotografi av teak präglat på. Det ligger inte på en spånsliva som golvlaminatet (spån tål ju inte fukt som bekant). Du måste alltså limma det på något, plastdurk, plywood eller något - precis som den äkta teaken. Att tänka på är att laminatet blir snorhalt när det är blött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 16 December , 2004 Jag har sett flexiteek på några båtar under ett par säsonger bakåt. Om det är hälften så bra som de säger, så måste det vara väldigt bra. Kostar ca 2-5000SEK/kvm beroende på hur man vill ha det gjort. Funderar själv på att lägga in det, så jag är också intresserad av om någon annan har lerfarenhet av montering osv.. Kolla in deras sida. http://medlem.spray.se/marindesign/index_files/Data_flexiteek.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 16 December , 2004 Något i den här stilen kanske? Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 11 Februari , 2005 Den där bilden som Gäst skickade in var fin, vem tillverkade dessa plattor? MVH fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Hansson Postad 6 Mars , 2005 Eller kanske något sådant här..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Hansson Postad 6 Mars , 2005 Med eller utan skruvhål.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser