flipperflashmarre 0 Postad 21 Januari , 2012 Så har man blitt med en båt till då... Denna gång en träsnäcka i lagom bra skick. Ska bytas lite trä ska bli spännande som objekt. Men frågan är vad behandlar man insidan på träbåtar med? utsidan är lackad men lackar man insidan också låser man väl ev, fukt i träet... väl? Senast ändrad av flipperflashmarre | 21 januari 2012 | 22:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 23 Januari , 2012 Japp, då stänger du in fukten. Det traditionella är att olja med rå linolja med en skvätt terpentin. Det fungerar nog bäst och är en billig metod dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 23 Januari , 2012 Balsamterpentin och linolja i en blomspruta, duscha lätt på hösten när båten torkat samt helst en gång till i januari (när luften är som torrast) Har gjort så i 7 år nu (på tidigare ägares inrådan) funkar bra. En del vårar ser man när oljan trängt ut genom botten = allt trä impregnerat. grattis till en fin båt. Mvh elektrikar´ n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 23 Januari , 2012 Friborden oljas som sagt. Men avsluta med KOKT linolja. Den härdar på ytan så att det går att hålla rent. Börja med rå linolja och terpentin för att förtunna några varv. Sen på med rå olja tills det nästan inte suger in längre. Då avslutar du med kokt olja. I kölsvinet så skulle jag olja och mönja. Sedan finns det speciell kölsvinsfärg som jag vill minnas att vi målade över mönjan. Gör det väldigt lätt att hålla rent. Minnet kan dock svika mig, jag sålde träbåten -98... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperflashmarre 0 Postad 25 Januari , 2012 Man får tacka så mycket för dessa tips det ska som sagt bli spännande,detta blir annat än plastburken som vi också har ha ha.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser