Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
flipperflashmarre

Behandla insidan

Rekommendera Poster

Så har man blitt med en båt till då... Denna gång en träsnäcka i lagom bra skick. Ska bytas lite trä ska bli spännande som objekt.

Men frågan är vad behandlar man insidan på träbåtar med? utsidan är lackad men lackar man insidan också låser man väl ev, fukt i träet... väl?surprise

Senast ändrad av flipperflashmarre | 21 januari 2012 | 22:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, då stänger du in fukten. Det traditionella är att olja med rå linolja med en skvätt terpentin. Det fungerar nog bäst och är en billig metod dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Balsamterpentin och linolja i en blomspruta, duscha lätt på hösten när båten torkat samt helst en gång till i januari (när luften är som torrast)

Har gjort så i 7 år nu (på tidigare ägares inrådan) funkar bra.

En del vårar ser man när oljan trängt ut genom botten = allt trä impregnerat.

grattis till en fin båt.

Mvh elektrikar´ n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Friborden oljas som sagt. Men avsluta med KOKT linolja. Den härdar på ytan så att det går att hålla rent. Börja med rå linolja och terpentin för att förtunna några varv. Sen på med rå olja tills det nästan inte suger in längre. Då avslutar du med kokt olja.

I kölsvinet så skulle jag olja och mönja. Sedan finns det speciell kölsvinsfärg som  jag vill minnas att vi målade över mönjan. Gör det väldigt lätt att hålla rent. Minnet kan dock svika mig, jag sålde träbåten -98...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...