Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
johangranrot

Göta kanal - praktiska tips efterlyses

Rekommendera Poster

Hej, Funderar på Göta Kanal i sommar. En preliminär tanke är att traila upp vår lilla dc och gå Mem - Bergs slussar t/r, kanske med en liten tur ut i Östersjön efter det. Bara för att prova lite slussande... :) Nån som har tips på var man kan sjösätta båten i närheten av Mem och om det där går bra att ha bil och trailer stående några dagar? Nån som har koll på denna sträcka av kanalen? Då vår båt är liten sover vi gärna nån natt på vandrarhem/stuga etc. är det svårt att hitta rum under hösäsong. Finns cafeer o restauranger? Tankställen? Vi är en familj på 5 personer med barn 3-11 år. Tacksam för alla tips. Har redan läst i andra trådar om sådant som hör till själva slussningen och att det är viktigt för välbefinnandet att inte ha bråttom... :) Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det borde inte vara några problem att hitta.

Jag kan rekomendera att även lägga till i Linköpings båtklubbs hamn. Det är promenadavstånd till ett större handels/köpsentrum.

Missa inte Motalas gästhamn med motormuseum mm. Motala och Linköping/Bregs slussar är enligt mig bästa stoppen på hela kanalen. Naturligtvis mest med turister oxå! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till mina hemtrakter, bor några kilometer från Mem.
Du kan sjösätta i Stegeborg, ligger ju halvvägs in i Slätbaken, så det blir inte långt att gå in till Mem.

Om ni har båten på trailer, så finns det en ramp vid mastkranen, du kan annars ringa till Stegeborg (0121-42004) och boka om den behöver lyftas med en trick. Upp till 7 ton vill jag ha för mig.
Finns säkert ställen att sova vid, vet att det finns i Söderköping, och strax efter Söderköping (på andra sidan av bron E:22) Skeppsdockan Camping & Vandrarhem, telefon 0121-21630.
Sedan så får du säkert veta under färden var man kan sova någonstans.
Om det är första gången ni slussar, så föreslår jag att ni angör Mem under några timmar. Kolla när andra slussar, hjälpa dem lite och prata med slussvakten. Stannar ni några timmar där, så lär ni er mycket, och ni kommer att se slussvana ut. Behåll lugnet bara, har sett och framför allt hört några som inte har gjort det, det är roligt.
För 10-15 år sedan, hände det ofta att männen gapade och skrek åt fruarna, att de skulle vara där, samtidigt som de skulle vara här. Underligt att inte fler kvinnor klev av båtarna och övergav dessa nervösa stentuffa kaptener. Ett annat namn för Göta kanal är ju skillsmässodiket.

Hälsar dig välkommen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till mina hemtrakter, bor några kilometer från Mem.
Du kan sjösätta i Stegeborg, ligger ju halvvägs in i Slätbaken, så det blir inte långt att gå in till Mem.

Om ni har båten på trailer, så finns det en ramp vid mastkranen, du kan annars ringa till Stegeborg (0121-42004) och boka om den behöver lyftas med en trick. Upp till 7 ton vill jag ha för mig.
Finns säkert ställen att sova vid, vet att det finns i Söderköping, och strax efter Söderköping (på andra sidan av bron E:22) Skeppsdockan Camping & Vandrarhem, telefon 0121-21630.
Sedan så får du säkert veta under färden var man kan sova någonstans.
Om det är första gången ni slussar, så föreslår jag att ni angör Mem under några timmar. Kolla när andra slussar, hjälpa dem lite och prata med slussvakten. Stannar ni några timmar där, så lär ni er mycket, och ni kommer att se slussvana ut. Behåll lugnet bara, har sett och framför allt hört några som inte har gjort det, det är roligt.
För 10-15 år sedan, hände det ofta att männen gapade och skrek åt fruarna, att de skulle vara där, samtidigt som de skulle vara här. Underligt att inte fler kvinnor klev av båtarna och övergav dessa nervösa stentuffa kaptener. Ett annat namn för Göta kanal är ju skillsmässodiket.

Hälsar dig välkommen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att slussa är faktiskt väldigt enkelt, särskilt som ni har en ganska liten båt och många händer som kan bära av där det behövs. Vill ni göra det ännu enklare så börja med att slussa nedåt, då är det bara att låta båten glida med i tamparna.

Göta Kanals hemsida är annars väldigt bra, mycket information om boende mm. Vi gick kanalen i somras från Sjötorp till Mem och var generellt nöjda över service mm, även om det är långt ifrån gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Fantastiskt vad generöst båtfolket är! :)

Det låter som en bra idé att iaktta andra slussare en stund. Och det var perfekt med tips på ramp nära Mem. Vi har en liten båt (570 cm kort DC), så det behövs inga truckar. Kanske avslutar vi med en runda i skärgården innan vi drar upp den igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips,gå med i någon Båtklubb i Kanalens sjösystem så har ni 50% rabatt på Slussningen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett par tre instruktionsfilmer om hur man INTE ska göra... 
Gör inte som i filmerna så går allt säkert bra. smiley

Det jag egentligen ville säga är att det är bra att boka boende så snart du bara kan. Det blir tyvärr lite uppstyrt och så, men det är ju bättre än att inte bo alls.

Om du inte planerat att tälta (men det har du säkert om du har en DC och ska ut i Östersjön), så ta med tältutrustning för säkerhets skull. Det ger frihet. Dessutom tycker säkert barnen det är kul.

Glass, kaffe och mat är det minsta problemet... Minns inte hur just din sträcka ser ut, men vid alla slussar nästan finns allt en turist kan behöva och lite till... 

Finns som sagt bra info om det mesta - även mat - på http://www.gotakanal.se/

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...